• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46177
+
-

ژاپن مهم‌تر از فینال؟


اگرچه در فوتبال هیچ مسابقه‌ای قابل پیش‌بینی نیست اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد تیم ملی کشورمان در صورت پیروزی برابر ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا کار چندان سختی برای بردن فینال و شکستن طلسم 43ساله قهرمانی نخواهد داشت. به این چند استدلال در مورد اهمیت بیشتر نیمه‌نهایی نسبت به فینال توجه کنید.
   در دوران کی‌روش ایران هنوز هیچ مصاف رسمی و مهمی با ژاپن نداشته است. در این 8سال ما تنها یک‌بار یک ملاقات دوستانه با آنها داشتیم که مساوی شد. خوراک کارلوس روی نیمکت ایران، بازی با کره‌جنوبی، قطر و ازبکستان بوده است، بنابراین رقبایی مثل ژاپن، عربستان و استرالیا برای ما ناآشنا ماندند و همین بیگانگی کار تیم‌مان را سخت می‌کند. اگر امروز از سد ژاپن ناشناخته عبور کنیم، در فینال
 بار دیگر با رقبای آشنای عربی چشم در چشم خواهیم شد.
   در فینال حریف ایران یکی از دو تیم قطر و امارات خواهد بود که حداقل روی کاغذ هر دو آسان‌تر از ژاپن هستند. اگر امارات بالا بیاید که ایران فقط باید نگران شرایط میزبانی باشد، وگرنه این تیم از نظر فنی واقعا حرفی برای گفتن ندارد. آنها حتی حریفی مثل قرقیزستان را هم به زحمت بردند و برابر استرالیا نیز تنها به‌خاطر اشتباه باورنکردنی مدافع حریف به پیروزی دست یافتند. در نقطه مقابل اما قطر تیم خوبی است. با وجود این آنها هم از نظر ذهنی برابر ایران از پیش بازنده خواهند بود. قطر در این سال‌ها به دفعات مغلوب کارلوس کی‌روش شده و کادرفنی ایران زیر و بالای این تیم را خیلی خوب بلد است.
 آخرین بار پیش از آغاز جام ملت‌ها ایران توانست قطر را در یک بازی دوستانه شکست بدهد، هرچند عنابی‌ها آن روز یک نیمه کامل را 10نفره بازی کردند. بنابراین می‌بینید که به‌احتمال فراوان ژاپن سد آخر برای قهرمانی ایران محسوب می‌شود.
    قطعا یکی از چهره‌های درخشان تیم ملی در این تورنمنت، طارمی بوده است. زوج او و آزمون خیلی به‌کار تیم ملی آمد و در بازی با چین اوج کار این ترکیب را دیدیم. حالا در بازی با ژاپن طارمی محروم است و این مسئله می‌تواند برای تیم ملی گران تمام شود. با عبور سلامت از سد سامورایی‌ها طارمی هم برای بازی فینال برمی‌گردد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد ترکیب تهاجمی تیم ملی دوباره کامل خواهد شد.
    فینال جام ملت‌های آسیا روز جمعه برگزار می‌شود، بنابراین از بین ایران و ژاپن هر تیمی که به دیدار نهایی برسد، 24ساعت بیشتر از حریفش استراحت خواهد کرد. بازی ما امروز برگزار می‌شود اما قطر و امارات فردا باید به مصاف هم بروند. در پایان یک تورنمنت فشرده، این کمک بسیار بزرگی برای یکی از دو تیم ایران یا ژاپن به شمار می‌آید که می‌تواند کار را برای قهرمانی برنده این بازی راحت‌تر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید