• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46176
+
-

ژاپن را ببر و قهرمان شو

تیم‌های ملی ایران و ژاپن امروز در حالی در مسابقه حساس نیمه‌نهایی آسیا به مصاف هم می‌روند که پیش از این هرگز در مرحله حذفی جام ملت‌ها روبه‌روی هم قرار نگرفته‌اند. آنها 3بار در مرحله گروهی با هم مسابقه داده‌اند و ایران تا امروز هرگز نتوانسته ژاپن را در این تورنمنت شکست بدهد. در هیچ‌کدام از دوره‌های برخورد با ژاپن نیز تیم ملی قهرمان آسیا نشده است. 2تیم در مجموع 17بار با هم مصاف داده‌اند. سهم تیم ملی 6پیروزی و سهم ژاپن نیز 5برد بوده است. ایران 19گل در مصاف با این رقیب به ثمر رسانده و 18گل دریافت کرده است. در بازی‌های رودررو برتری با ایران است، اما در جام ملت‌ها، ژاپنی‌ها تیم موفق‌تری بوده‌اند. طلسم بی‌شکستی ژاپن برابر ایران در این جام، همین امروز باید برای همیشه به فراموشی سپرده شود.
 بازی‌های آسیایی
اولین برخورد فوتبالی ایران و ژاپن، سال1951 در بازی‌های آسیایی دهلی‌نو اتفاق افتاد. 2تیم بعد از تساوی در نخستین مسابقه، 24ساعت بعد در یک مسابقه تکراری به مصاف هم رفتند و این بار تیم ملی موفق شد ژاپن را شکست بدهد. سامورایی‌ها 2بار در این جدال کار را به تساوی کشاندند، اما سرانجام مسعود برومند تیر خلاص را به این تیم زد تا ایران با نتیجه 3 بر 2 از سد حریفش عبور کند. در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی 1966 ژاپن با نتیجه سنگین 3 بر یک تیم ملی ایران را شکست داد اما در مرحله بعدی همین رقابت‌ها تیم ملی با تک گل فریبرز اسماعیلی از این حریف عبور کرد. در بازی‌های آسیایی 1982، نوبت به ژاپن رسید که ایران را با یک گل شکست دهد اما 4سال بعد، تیم ملی انتقام گرفت و با گل‌های ابطحی و ناصر محمدخانی، سامورایی‌ها را کنار زد. 2تیم در بازی‌های آسیایی 1990پکن هم روبه‌رو شدند و این بار ایران با گل صمد مرفاوی همه‌‌چیز را به سود خودش تمام کرد. 2تیم بعدها در بازی‌های آسیایی بوسان نیز روبه‌رو شدند اما آن مسابقه، یک جدال رسمی بین تیم‌های ملی 2کشور محسوب نمی شود، چرا که از آن دوره به بعد، تیم‌های امید در بازی‌های آسیایی حاضر می‌شدند.
  جام ملت‌ها
هیچ‌کدام از 3برخورد ایران و ژاپن در جام ملت‌ها، با پیروزی تیم ملی ایران به پایان نرسیده‌است. 2تیم نخستین بار در جام ملت‌های 1988دوحه با هم مسابقه دادند؛ جدالی که با تساوی بدون گل تمام شد. در پایان مرحله گروهی این رقابت‌ها، ایران به‌عنوان تیم دوم جدول به مرحله حذفی رفت و ژاپن که تا آن روز هنوز در فوتبال آسیا حرفی برای گفتن نداشت، در قعر جدول گروه قرار گرفت و حذف شد. اما 4سال بعد اوضاع کاملا تغییر کرد. این بار 2تیم در جام ملت‌های هیروشیما همگروه شدند و ژاپن موفق شد به همراه امارات از این گروه صعود کند. ایران و ژاپن در دیدار سرنوشت‌ساز پایانی با هم مسابقه دادند و تیم علی پروین در یک مسابقه جنجالی و پراخراج، با گل دقیقه 87کازیوشی میورا شکست خورد و برای نخستین و
 آخرین بار در همان دور گروهی از جام ملت‌ها کنار رفت. تقابل سوم 2تیم در این تورنمنت، در دوران برانکو اتفاق افتاد. این بار ایران و ژاپن در سال2004 همگروه شدند و در مرحله گروهی به تساوی بدون گل رسیدند. درنهایت ژاپن قهرمان آن دوره رقابت‌ها شد و ایران روی سکوی سوم قرار گرفت.
  مقدماتی جام‌جهانی
تا قبل از جام‌جهانی 1998فرانسه، ژاپن هرگز نتوانسته بود به این رقابت‌ها راه پیدا کند. آنها نخستین صعود تاریخ‌شان را با کنار زدن تیم ملی در مسابقه پلی‌آف جشن گرفتند؛ جدالی که با تساوی 2-2 دنبال می‌شد و سرانجام در دقایق پایانی با برتری 3 بر2  ژاپن به اتمام رسید. با وجود این ایران نیز مدتی بعد خودش را به همین جام رساند. 4سال قبل در مقدماتی جام جهانی 1994، ایران با گل‌های حسن‌زاده و دایی، ژاپن را با نتیجه 2 بر یک شکست داده بود. آخرین دوئل 2تیم در مقدماتی‌های جام جهانی، سال2006 شکل گرفت؛ جایی که تیم برانکو در دیدار رفت 2 بر یک برنده شد و ژاپن در دیدار برگشت همین نتیجه را به سود خودش تکرار کرد. ماجراهای مرگ 7تماشاگر ایران در مسابقه رفت، هنوز هم یکی از تلخ‌ترین خاطره‌های تاریخ فوتبال ایران به‌شمار می‌رود.
  دوستانه 
ایران و ژاپن تا امروز تنها 3بار در دیدارهای دوستانه روبه‌روی هم صف کشیده‌اند. نخستین نبرد دوستانه 2تیم سال 1367 در تهران رقم خورد؛ جایی که گل به‌خودی مدافع حریف در کنار گل فرشاد پیوس روبه‌روی 2گل از مائدا، بازی را به تساوی 2 بر 2 کشاند. 11سال بعد، این بار 2تیم در یوکوهاما یک دیدار دوستانه برگزار کردند. آن مسابقه با تساوی یک- یک به پایان رسید و تنها گل ایران در مصاف با شاگردان فیلیپ تروسیه را علی دایی به زیبایی وارد دروازه ژاپن کرد. سومین دیدار دوستانه تاریخ 2کشور، نخستین نبرد کارلوس کی‌روش با ژاپن به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران بود. در این دیدار دوستانه که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد، ابتدا مهدی ترابی برای ایران گلزنی کرد اما سامورایی‌ها درنهایت کار را به تساوی کشاندند.

این خبر را به اشتراک بگذارید