• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46172
+
-

مهارت‌هایی که کاریابی را آسان‌تر می‌کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی: توسعه آموزش‌های مهارتی باید اشتغال‌محور و متناسب با نیازهای روز صنعت استان باشد

آموزش
مهارت‌هایی که کاریابی را آسان‌تر می‌کند

آوا صادق|  اراک- خبرنگار:


 در چند سال گذشته با اقدامات سازمان فنی و حرفه‌ای، توجه به رشته‌های فنی و مهارت‌آموزی در میان جوانان افزایش پیدا کرده و باعث کاهش نرخ آمار بیکاری در استان شده است، اما استان صنعتی مرکزی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. یک کارشناس حوزه صنعت در استان مرکزی می‌گوید: قطعاً در شرایط فعلی و آمار بالای بیکاری در جامعه، داشتن مهارت راه‌حل ایجاد اشتغال است.

«علی دارابی‌منش» به همشهری بیان می‌کند: از مشکلاتی که در حوزه اشتغال و تولید در استان ایجاد شده، بی‌توجهی به مهارت‌آ‌موزی افراد است. برنامه‌ای که باید از دوران تحصیلی ابتدایی به افراد آموزش داده و خلاقیت‌های نوجوانان در زمینه‌های مختلف کشف شود و از همان کودکی به دنبال کسب مهارت در رشته مورد علاقه خود باشند. اگر توجه به مهارت‌‌آموزی افراد به عنوان یک مسأله مهم و ضروری مورد توجه قرار گیرد، این افراد می‌توانند علاوه بر این‌که به‌راحتی جذب بازار کار و فعالیت در واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شوند، این مهارت‌ها را به سایر افراد نیز منتقل ‌کنند.


توسعه آموزش‌های مهارتی و اشتغال‌محور 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز می‌گوید: با توجه به این‌که در این استان ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه مهارت‌آموزی وجود دارد، قطعاً آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کند، بنابراین باید برای توسعه آموزش‌های این بخش ظرفیت‌های موجود درنظر گرفته و برای آنها برنامه‌ریزی شود.
«سعید فرخی» بیان می‌کند: توسعه آموزش‌های مهارتی باید اشتغال‌محور و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار در استان باشد و علاوه بر این، آموزش‌ها باید متناسب با نیازهای روز استان انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: توسعه مهارت‌آموزی یکی از وظایف اصلی و مهم اداره کل فنی و حرفه‌ای استان است، اما این به معنای آن نیست که سازمان‌ها و ادارات دیگر هیچ وظیفه و نقشی در این زمینه ندارند، بلکه سایر بخش‌ها باید از تمامی ظرفیت‌های خود به منظور توسعه مهارت‌آموزی استفاده کنند. 

توسعه، ایجاد و دستیابی به اشتغال پایدار با مهارت‌آموزی محقق خواهد شد و بدون توجه به این مقوله هرگز نمی‌توان به این اهداف دست پیدا کرد، بنابراین بهره‌مندی از دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای به عنوان یک مسأله مهم باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.


مهارت‌آموزی، لازمه ایجاد اشتغال پایدار 

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس نیز می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مسائل و مشکلات جوانان بیکار و فارغ‌التحصیل نداشتن مهارت است که فنی و حرفه‌ای استان باید در این زمینه با جدیت و برنامه‌ریزی منسجم‌تری این کار را انجام دهد.
«علی‌اکبر کریمی» به همشهری بیان می‌کند: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نبود برنامه‌ریزی و بی‌توجهی به این مسأله با حجم بسیار زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار در استان مواجه بودیم که در صورت نبود برنامه برای مهارت‌آموزی آنها، در آینده نزدیک این مشکل تشدید خواهد شد. 

مهارت‌آموزی یکی از لازمه‌های ایجاد اشتغال پایدار است، بنابراین بهترین راه اشتغال‌زایی برای جوانان جویای کار، کسب مهارت و بهره‌مندی از دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای است که خوشبختانه اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برنامه‌ریزی‌های هدفمندی را آغاز کرده است.


رونق مهارت‌آموزی در شهر

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با بیان این‌که مهارت‌آموزی به معنای تبدیل دانایی به توانایی است، می‌گوید: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در حوزه اقتصاد کشور و استان رخ داده، فقر مهارتی است که باید در زمینه رفع این مشکل برنامه‌ریزی علمی و منسجمی صورت گیرد.

«سعیدرضا شاه‌‌محمدی» به همشهری بیان می‌کند: توسعه فرهنگ مهارت‌‌آموزی در مرکزی با توجه به وجود 2 هزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی متنوع باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. بی‌شک توجه به این مسأله می‌تواند زمینه‌ساز کاهش بیکاری در استان باشد. اداره کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی، جامعه‌ هدف گسترده‌ای از جوانان را برای آموزش دارد و این اقدام را در مراکز آموزشی آزاد و دولتی با جدیت دنبال می‌کند.

این اداره کل از ابتدای سال تاکنون توانسته عملکرد یک‌ساله خود را در 3 مرکز درجه یک و تخصصی که در اراک دارد، به صورت صددرصدی محقق کند. مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی می‌افزاید: این اداره در این بازه زمانی توانسته به 80 هزار نفر از شهروندان آموزش‌های لازم در تمامی زمینه‌ها را بدهد. از این تعداد حدود 15 درصد جذب شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی استان شدند.شاه‌محمدی اظهار می‌کند: هدف اصلی ما ترویج و تقویت فرهنگ مهارت‌‌آموزی، تولید و کارآفرینی است که در این زمینه نیز اجرای طرح «ایران مهارت» با همکاری آموزش و پرورش را با 60 ساعت آموزش مهارتی در مدارس دولتی انجام داده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید