• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46158
+
-

بن‌بست دیپلمات‌های آمریکا در وین

سیاست خارجی
بن‌بست دیپلمات‌های آمریکا در وین

تارنمای بلومبرگ گزارش داد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد تلاش آمریکا برای بازگشایی پرونده تحقیقات درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، با بی‌تفاوتی مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین  مواجه شده است.

بلومبرگ در این گزارش نوشت: دولت ترامپ تلاش دارد تحقیقات ویژه درباره ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته‌ای گذشته ایران را بازگشایی کند؛ اما در جلب توجه مقام‌های بین‌المللی موفق نبوده است.

پرونده PMD یا همان مطالعات ادعایی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای برجام بسته شد. پیش‌تر سیدعباس عراقچی درباره اهمیت بسته شدن این پرونده گفته بود تمام این داستان هسته‌ای در طول ۱۲ سال اخیر و اتهامات، فشارها، تبلیغات و تحریم‌ها به بهانه PMD و استناد به این بود که ایران برنامه هسته‌ای نظامی در گذشته داشته که ممکن است هنوز ادامه داشته باشد. او گفته بود: تبلیغات کردند ایران تا بمب ۶‌ماه فاصله دارد که همگی به استناد ابعاد احتمالی نظامی بود. در ساختن یک نظر منفی جهانی نسبت به ایران و امنیتی‌سازی‌ موضوع ایران، معرفی ایران به‌عنوان یک تهدید، اثر بخشیده بود. PMD یک بنای کاذبی بود که درباره ایران ساخته شده بود و با بسته شدن PMD این بنا فرو ریخت.
به گزارش جماران، اسنادی که بلومبرگ مشاهده کرده و مصاحبه‌های دیپلمات‌ها نشان می‌دهد مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با تهدید به تحریم‌های بیشتر و درخواست بازرسی‌های شدیدتر افزایش داده‌اند، اما 3 دیپلمات که هفته گذشته در نشستی در نمایندگی آمریکا در آژانس در وین پایتخت اتریش شرکت داشتند، گفتند که این تلاش‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته است. به نوشته بلومبرگ، این بی‌تفاوتی مقام‌های آژانس حاکی از مشکلات فزاینده مقام‌های آمریکایی در متقاعد کردن متحدان خود برای پیروی از سیاست‌های واشنگتن علیه ایران است. این دیپلمات‌ها جزئیات آنچه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید «شواهد قابل توجه» از دروغگویی ایران به بازرسان آژانس خوانده را شنیده‌اند. مبنای ادعاهای بولتون تحلیل بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها (FDD) و مؤسسه دانش و امنیت بین‌المللی (IISS) از اطلاعات مورد ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تاسیسات هسته‌ای مخفی در ایران بوده است. اسنادی که در نشست محرمانه وین بین شرکت‌کنندگان منتشر شده، نشان می‌دهد که آمریکا معتقد است این اطلاعات انجام مجدد تحقیقات آژانس درباره برنامه هسته‌ای گذشته و احتمالا کنونی ایران را ضروری می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار سختگیرانه است و ایران تاکنون به‌شدت به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید