• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46144
+
-

قهرمانان بیکار

کیوان نوری، رزمی‌کار: ورزشکار حرفه‎ای مدال‎آور بیکار در استان زیاد است

گفت‌وگو
قهرمانان بیکار

زانکو شریفی |  سروآباد-خبرنگار :


ورزش کردستان در بیشتر رشته‎ها استعدادهای فراوانی را پرورش داده که تا مرحله قهرمانی و کسب موفقیت در میادین بین‏المللی و جهانی نیز رسیده‎اند. 
«کیوان نوری» یکی از ورزشکاران موفق استان است که به‌رغم تلاش‌ها و افتخارآفرینی‌هایی که داشته است، همچنان نگران آینده خود و نداشتن شغل و بیمه و... است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این ورزشکار می‎خوانید. 


ورزش را چگونه و از کجا شروع کردید؟

فعالیت‌های‌ورزشی خود را در سال ۱۳٨۰ با ژیمناستیک آغاز کردم. بنا بر دلایلی همچون دوری و مسافت طولانی و پایین بودن سن، بیشتر از یک سال این رشته را ادامه ندادم. 
در سال ۱۳٨۶ به پیشنهاد دوستان، ورزش کونگ‌فو را شروع کردم و این تصور را داشتم که دیر شروع کرده‌ام، اما بعد از 2 ماه تمرین پیشرفت چشمگیری داشتم و با پیشنهاد و تشخیص مربی‎ام اسماعیل خضری و پی بردن به استعداد و توانایی‎هایی که داشتم، اجازه ورود به مسابقات استانی را پیدا کردم و ‌‌موفقیت در این مسابقات سبب شد بیشتر به کونگ‌فو گرایش و
علاقه پیدا کنم. 

چه موفقیت‎ها و مقام‏هایی را در این رشته ورزشی کسب کردید؟

سال ٨۹ در وزن ۵٨ -کیلوگرمی در استان مقام اول شدم و بازیکن اصلی کردستان بودم. نخستین مسابقه کشوری را در همین سال با 2 برد و یک باخت شروع و نفر هشتم مسابقه شدم. مقام‎آور نبودم، اما برایم تجربه‎ای عالی بود. سال ۹۰ هم در استان و هم در کشور مدال طلا کسب کردم و بهترین بازیکن آن دوره محسوب شدم. سال ۹۱ هم به عنوان بهترین بازیکن کشور انتخاب شدم. بنا بر کسالتی که داشتم از اردوی تیم ملی در آن سال بازماندم. سال ۹۲ دوباره مقام طلا را کسب کردم. برای اردوی تیم ملی فراخوانده شدم. مسابقات جهانی را به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت سربازی از دست دادم. طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷، ۵مدال طلا، ۲ تا نقره و ۳تا برنز کسب کردم. 

مشوق شما در ورزش چه کسی بود؟

 کلاً انگیزه‎ای در وجودم بود، موقعی که در خانه، مسابقات رزمی را می‎دیدم بدون هیچ‌گونه تمرین و سالنی در منزل حرکاتی را انجام می‎دادم. خانواده و دوستان با دیدن این شور و علاقه مرا برای ادامه ورزش و کسب مقام تشویق می‌کردند. 

در این بین خانواده‌ام و تشویق‎های پدر و برادرانم نقش بسزایی در موفقیت‎هایم داشتند و روحیه بیشتری به می‎دادند. شرایط خاصی برای ورزشکار پیش می‎آید که تقریباً در کل جامعه ورزشی کشور حاکم است و آن این‎که هیچ ورزشکاری از طریق ورزش نمی‎تواند امیدوار به حرفه‎ای بودن و درآمدزایی داشته باشد، اما افتخاراتی را می‎تواند کسب کند و با وجود درآمد نداشتن می‌توان در ورزش و هنر افتخار کسب کرد. در استان حدود ۲۰ تا ۲۵ دوره قهرمانان استانی را دارم و همین مایه خوشحالی و رضایت خود و اطرافیانم است.

ورزش کونگ‌فو را در شهر سنندج و استان کردستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شعار و عرفی در کونگ‌فو کردستان داریم که برای سایر ورزشکاران و مردمان عادی هم ثابت شده است. هر فردی که در مسابقات استانی نفر اول شود و مدال طلا کسب کند، جزو ۴ نفر برتر کشور است. یعنی قطعاً در کشور مقام‎آور خواهد بود. کردستان همه ساله در تیم ملی بازیکن داشته است. در فاصله سال‎های ٨۰ الی ۹۷ هر سال ۳ تا ۴ بازیکن کردستانی در تیم ملی داشته‎ایم. همه این افتخارات را مدیون استاد باقر محمدی هستیم. اکنون هم شاگرد ایشان هستم. از ۱۰ ورزشکاری که از باشگاه استاد محمدی به مسابقات اعزام شدند، ۹ نفر برای مسابقات کشوری تعیین شدند. از ۹ نفر، ۵ تا مدال(۳مدال طلا، ۲برنز) کسب کردیم. ٤ نفری که مقام نیاوردند به سبب تجربه کمتر از کسب مدال بازماندند.
 
سالن‎های ورزشی چه مشکلاتی دارند؟ 

بزرگ‌ترین مشکل مربوط به نظافت سالن‎هاست که به هیچ وجه انجام نمی‎گیرد. بعد از تمرین و سالن به دوش گرفتن نیاز داریم که سالن‎های تمرین این امکان را نیز ندارند. 
«کیسه» و «میت» از دیگر مواردی است که سالن‎ها ندارند. نسبت به موفقیت‎ها و مقام‌هایی که در هر سال کسب کردیم، هیات استان و سایر پرسنل‌ دیگر متأسفانه هیچ حمایت مطلوبی از ما نداشته‎اند. در مورد اشتغال ورزشکاران حرفه‎ای، بازیکن آسیایی داریم که وعده‎هایی برای استخدامی‎اش داده شده و تا به حال هیچ اقدامی نشده است. 

برای آینده خود چه برنامه‎هایی دارید؟ 

تا ۵ سال آینده تنها برای قهرمانی می‎کوشم. بعداً با توجه به استعدادهایی که در جوانان حاشیه شهرها و روستاها می‎بینم قصد دارم سالن بسازم و می‎کوشم تا استعدادهای این نونهالان شکوفا شود. کودکانی در مناطق محروم هستند که توانایی‎های خاصی دارند و می‎توان آنها را به قله‎های شهرت و افتخار رساند. 
 

انتظار‌از مسئولان  استان

کیوان نوری، ورزشکار کردستانی می‌گوید: هر ورزشکار حرفه‎ای برای قهرمانی‎اش باید یک سال به طور کامل فعالیت کند. من هر روز صبح قبل از شروع کار روزانه، ساعت ۷ تا ٨ در میدان ملک‎نیا شهر سنندج دو می‌رفتم. ناهار را هم به سبب حضور در سالن بدن‎سازی و آمادگی جسمانی بیرون از منزل می‌‌خوردم. شام هم، همین طور. 

روزی ۳ شیفت و حدود ۵ ساعت تمرین می‌کردم. همه شب‌ها به‌جز روزهای تعطیل من از کانون گرم خانواده دور و محروم بوده‎ام. تک‌تک ما ورزشکاران این تمرینات سخت را داشته‌ایم و تا این سختی‎ها و عرق ریختن را تجربه نکنیم، هیچ وقت موفقیت و مدال‌آوری کسب نمی‎شود. تنها خواسته من این است که مسئولان پاسخ این سختی و عرق‌ ریختن‎ها را بدهند؛ آن هم با اشتغالزایی در حوزه ورزش و رشته‎ای که من ورزش می‎کنم.

 دوستانی داریم با مدرک کارشناسی تربیت‌بدنی و با وجود مقام‌آوری در کشور، آسیای و جهان، هنوز شغلی ندارند. به عبارتی ورزشکار حرفه‎ای مدال‎آور بیکار در استان زیاد است و این پسندیده جامعه ورزشی و استان نیست، زیرا اولین سوالی که برای تازه‎آمدگان به ورزش مطرح است عاقبت و وضعیت این ورزشکاران حرفه‎ای است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید