• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 46003
+
-

نوجوانی پررنج

کارشناس مشاوره و بهداشت آموزش‌وپرورش کاشمر: براساس بررسی‌هایی که بین 2 هزار دانش‌آموز انجام شده، 125 مورد افسردگی شدید داشته‌اند

گزارش
نوجوانی پررنج

محمدجواد افتخاری|  خراسان رضوی ـ خبرنگار:


بدون شک مدرسه محیطی جدا از جامعه بیرون نیست. به همین دلیل هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد در مدرسه هم نمود دارد. امروز نوجوانان بسیاری در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و حتی در شهرستان‌های کوچک آمار و ارقام نشان از عمق آسیب‌های اجتماعی در میان نوجوانان دارد. 


خودزنی برای آرام شدن 

کارشناس مشاوره و بهداشت آموزش‌وپرورش کاشمر می‌گوید: براساس رصدهایی که صورت گرفته روند خودکشی تا حدودی افزایش یافته و سن آن نیز کاهش یافته است. «علی محمد ابراهیمی» با بیان این‌که با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی از ابتدای مهرماه جلسات مشاوره‌ای بسیاری برگزار شده است، بیان می‌کند: افراد و مدارس در معرض خطر را شناسایی کرده‌ایم و در حال برگزاری کارگاه‌های تاب‌آوری و نشاط هستیم. 

وی از برگزاری آزمون سلامت روان که هر سال برای پایه‌های هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول برگزار می‌شود خبر می‌دهد و می‌افزاید: اکنون نگران افسردگی بالا در میان دانش‌آموزان هستیم. کارشناس مشاوره و بهداشت آموزش‌وپرورش کاشمر ادامه می‌دهد: براساس بررسی‌هایی که سال قبل بین 2 هزار دانش‌آموز انجام شد 125 مورد افسردگی شدید داشته‌اند. 

ابراهیمی افسردگی شدید را یکی از شاخص‌های اصلی اقدام به خودکشی می‌داند و می‌گوید: عزت نفس دانش‌آموزان بسیار پایین آمده است. وی همچنین از تاب‌آوری پایین در میان دانش‌آموزان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: در متوسطه اول میزان خودزنی‌ها بسیار زیاد شده است. برخی با خودزنی می‌خواهند خود را آرام کنند. 


50 درصد دانش‌آموزان درگیر مشکلات خانوادگی

براساس آنچه اعلام شده فقر، بیکاری، اعتیاد، طلاق، خشونت، نبود عزت نفس، پرخاشگری، افسردگی، کمبود نشاط، عدم انگیزه، کم‌توجهی و برخی مسائل دیگر از جمله مشکلات دانش‌آموزان در کاشمر است. در همین خصوص مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر گسترش پویایی و نشاط را در مدارس یکی از مهم‌ترین اهداف می‌داند و می‌افزاید: قبل از این‌که وارد مسائل شادی و نشاط در مدارس شویم باید این را قبول داشت که اگر دانش‌آموز در مدرسه کمتر دغدغه داشته باشد و احساس امنیت روانی کند این خود موجب ایجاد نشاط و پویایی می‌شود. 

«علی طاهریان» بیان می‌کند: در این زمینه سعی کرده‌ایم با آموزش و توانمندسازی همکاران محیطی فراهم شود که دانش‌آموزان احساس دغدغه کمتر و امنیت بیشتری داشته باشند. وی با بیان این‌که اگر بتوانیم استرس را در دانش‌آموز کمتر کنیم به نشاط اجتماعی و پویایی کمک کرده‌ایم، توضیح می‌دهد: آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان متاثر از خانواده‌هاست. مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با اشاره به این‌که دانش‌آموزان درگیر همه آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد هستند، اظهار می‌کند: می‌توان جای پای همه آسیب‌ها را بین دانش‌آموزان دید اما متفاوت است. 


طاهریان با بیان این‌که در خصوص اعتیاد به مواد

 مخدر شاید درصد بسیار کمی از دانش‌آموزان آلوده باشند، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان پرخاشگری، روان‌پریشی، یأس و ناامیدی، استرس و اقدام به خودکشی است. وی با اشاره به این‌که حدود 50 درصد دانش‌آموزان درگیر این مشکلات هستند، تصریح می‌کند: نوع آسیب‌ها بین دختران و پسران متفاوت است. 

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با اعلام این‌که در حوزه دختران شاهد آسیب‌هایی همچون سرخوردگی، یاس، استرس و پرخاشگری هستیم، می‌افزاید: پرخاشگری و ناهنجاری‌های رفتاری بین پسران بیشتر است. 
طاهریان با بیان این‌که آسیب‌های اجتماعی می‌تواند مخل آموزش باشد یادآور می‌شود: تلاش کرده‌ایم دانش‌آموزی به دلیل آسیب‌های اجتماعی مجبور به ترک تحصیل نشود. 
وی همچنین از کمبود مشاور در سطح مدارس خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: اگر بخواهیم همه 3 مقطع مدارس دولتی را پوشش کامل بدهیم به 1800 ساعت مشاوره نیاز داریم اما با نیروی موجود امکان حدود 800 ساعت مشاوره داریم. 


نقش مشاوره در کاهش آسیب‌های اجتماعی 

مشکلات، فشارها و خشونت‌های خانگی این روزها گریبانگیر نوجوانان و دانش‌آموزان استان شده است. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی به همشهری می‌گوید: رفع آسیب‌های اجتماعی به مداخله همه نهادهای درگیر در این موضوع نیاز دارد. 
«علیرضا مالک‌اشرفی» با بیان این‌که برای کاهش آسیب‌ها نیازمند همکاری بهزیستی و سایر نهادها هستیم، می‌افزاید: اکنون خشونت و پرخاشگری دو آسیب جدی اجتماعی بسیار مهم بین دانش‌آموزان است. 

وی با اعلام این‌که این دو آسیب بین دختران و پسران وجود دارد و مختص قشر خاصی نیست، علل پرخاشگری را ناشی از ناکامی‌های زندگی می‌داند و اظهار می‌کند: وقتی افراد ناکام می‌شوند ناخودآگاه خشن هم می‌شوند. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به این‌که 50 درصد دانش‌آموزان به طور مستقیم و غیرمستقیم متاثر از پدیده خشونت هستند، ادامه می‌دهد: نه تنها در زمینه کاهش آسیب‌ها مشاوران به طور مداوم فعالیت دارند بلکه در حوزه پرورشی نیز برنامه‌هایی در دست اجراست. 

اشرفی با بیان این‌که در این زمینه مراکز مشاوره خاصی فعالند، می‌افزاید: امیدواریم بتوانیم در این زمینه گام‌های موثری برداریم. وی در ادامه از بروز خودکشی‌ در میان دانش‌آموزان خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه تاکنون اکثر خودکشی‌هایی که در میان دانش‌آموزان اتفاق افتاده متاثر از دعواهای والدین و محیط خانواده بوده است. 

این مقام مسئول با اشاره به این‌که هرچند نباید این اتفاقات بیفتد اما هیچ کدام از این خودکشی‌ها در داخل مدارس اتفاق نیفتاده است، ادامه می‌دهد: تاکنون تمامی خودکشی‌های دانش‌آموزان در داخل منزل بوده است. 
اشرفی با اعلام این‌که متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون بخشی از دانش‌آموزان در استان به خصوص در متوسطه اول پسران قربانی این پدیده شده‌اند، عنوان می‌کند: از ابتدای امسال حدود 6 نفر از دانش‌آموزان خودکشی کرده‌اند. 

وی یادآور می‌شود: ناگفته نماند که بسیاری از دانش‌آموزان را با مشاوره‌هایی که داشته‌ایم نجات داده‌ایم. مشاوران توانمندی در مراکز مشاوره هستند که می‌توانند کمک کنند تا دانش‌آموزان دچار این حادثه نشوند. 
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان این‌که این مشکلات مختص مدارس پایین‌شهر و یا بالاشهر نیست، تصریح می‌کند: در شهر مشهد از ابتدای سال تاکنون خودکشی نداشته‌ایم و بیشتر مربوطه به شهرستان‌ها بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :