• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45993
+
-

اتاقی پر از گلایه و حرف

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: امیدواریم اعضای جدید هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی از روحیه همدلی و همکاری برخوردار باشند

گزارش
اتاقی پر از گلایه و حرف

آیدا شاکر|   همدان - خبرنگار:


از سخنان علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی همدان در آخرین مراسم تجلیل از صادرکننده‌های استان در ماه جاری مدت زمان زیادی نگذشته است. وی در این مراسم ضمن گلایه از عملکرد مسئولان دولتی در خصوص کیفیت سیاست‌گذاری‌ها برای حمایت از صادرکنندگان استان، آینده صادرات استان را ناروشن ارزیابی کرده بود. در روزهای اخیر تعدادی از اعضای هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی که وی ریاست آن را برعهده دارد استعفا داده و از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند. 

اتاق بازرگانی به عنوان یکی از بخش‌های خصوصی اصلی و مهم و تاثیرگذار اداره صنعت، معدن و تجارت همواره در حمایت از بازرگانی و بازرگانان استان جایگاه مهمی ایفا کرده است. همین مساله ضرورت بررسی چرایی استعفای گروهی این افراد را پررنگ می‌کند. در این گزارش نظر افراد مرتبط با این موضوع را پرسیدیم.


واکنش رئیس اتاق

با وجود تلاش‌های بسیار برای برقراری ارتباط با رئیس اتاق بازرگانی استان نتوانستیم با وی برای ارائه توضیحی در این خصوص مصاحبه کنیم. اما علی‌اصغر زبردست در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم در این خصوص گفته است: تاکنون هیچ ادله محکمی برای اثبات تخلفاتی که به من منتسب کرده‌اند ارائه نشده و حتی اگر تخلفی در اتاق رخ داده است همه اعضا در آن دخیل بوده‌اند و باید پاسخگو باشند. 

وی ادامه داد: طرح این مسأله در ایام نزدیک به انتخابات شائبه ایجاد می‌کند که چرا در طول 4 سال گذشته مباحث را مطرح نکردند. ان‌شاءالله که این استعفا به دلیل انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی نباشد و شائبه سیاسی نداشته باشد. 

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان اضافه کرد: به دوستان توصیه کردیم که طرح این مباحث در شرایط فعلی صحیح نیست اما توجه نکردند. مطرح کردن برخی از موارد و انتقادات آسان است اما باید با ادله و مدارک باشد و به تأیید هیأت نمایندگان که طبق قانون مرجع اصلی رسیدگی است، برسد. گفته‌اند زبردست در جلسات اتاق حضور ندارد اما این در حالی است که اعضای کمیسیون خودشان در جلسات کمیسیون‌ها غیبت می‌کنند. 

زبردست با بیان‌ این‌که انتخابات اتاق بازرگانی همدان در تاریخ 11 اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر قصد دامن زدن به اختلافات را ندارم اما پس از برگزاری انتخابات موارد پیش‌آمده را پیگیری حقوقی خواهم کرد. 


علت استعفا

اعضایی که استعفا کرده‌اند همصدا با هم عملکرد زبردست، رئیس اتاق بازرگانی استان همدان، را عامل اصلی این تصمیم قلمداد کرده‌اند. تصمیم‌گیری‌های فردی و همچنین نبود رویکرد و روحیه مشورت و همفکری در زبردست عاملی است که استعفادهندگان به آن اشاره کرده‌اند. آنان به 29 مورد تخلف در اتاق طی ریاست زبردست اشاره کرده‌اند که از جمله این موارد می‌توان به نبود شفافیت مالی، تصمیم‌گیری‌های یک‌جانبه رئیس اتاق، اعطای کمک‌های بی‌دلیل، هدیه و پاداش به موسسه‌ها و شرکت‌های متعدد، برگزاری سمینارها و همایش‌های غیرضروری که منجر به اتلاف وقت و هزینه اتاق می‌شد و موارد دیگر اشاره کرد. 


نبود روحیه همفکری

برای آگاهی بیشتر از این موضوع، مصاحبه‌ای با مجید زرین‌دلاور، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، داشتیم. وی با ابراز تاسف از نبود روحیه مشورت و همفکری در میان بیشتر افراد در جامعه بیان کرد: به طور کلی ما در مراحل نخست کار جمعی هستیم و برخلاف شعارهایی که اغلب در این خصوص می‌دهیم هنوز قادر به فعالیت شورایی نیستیم. 

زرین‌دلاور با تأکید بر این‌که سخنانش به هیچ فرد یا گروه خاصی برنمی‌گردد و فقط بحثی کلی در این خصوص است، افزود: به‌رغم توصیه دین اسلام و عقل به اهمیت و مزایای کار گروهی، اغلب ما هنوز اعتقاد قلبی به آن نداریم. گاهی همین نبود آشنایی با کار جمعی و قوانین و مقررات و شیوه تصمیم‌گیری در تشکل‌ها سبب می‌شود برخی سوءبرداشت‌ها و اختلافات بین افراد و اعضای یک تشکل پیش بیاید و باعث کدورت شود. 


تقدم روابط بر ضوابط

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان معتقد است: نکته دیگری که به کار گروهی آسیب وارد می‌کند و موجب اختلاف نظر می‌شود، بحث تقدم روابط دوستی بر قوانین حاکم بر یک مجموعه است زیرا گاهی افراد به دلیل رعایت مناسبات عاطفی دوستانه و مسائلی از این قبیل، قوانین را از اولویت خود خارج می‌کنند و همین موضوع سبب بروز مشکل بین اعضای یک تشکل می‌شود به نحوی که در حال حاضر شاهد کدورت و استعفای جمعی از اعضای اتاق بازرگانی استان هستیم. وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ در هر تشکلی این است که برخی افراد آگاه و پایبند به ضوابط و مقررات تشکیلات نیستند و به حدود تکالیف خود یا آشنایی ندارند یا بی‌توجهند که این در نهایت به اعتراض و ایجاد سوءتفاهم میان اعضا منجر می‌شود. 


نتایج غیرقابل پیش‌بینی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت استان با اشاره به انتخابات هیأت‌مدیره پیش رو در اتاق بازرگانی گفت: نتایج انتخابات کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و اغلب به این موضوع بستگی دارد که اشخاص برای تصاحب کرسی‌ها چه وعده‌ها و برنامه‌هایی ارائه می‌کنند. علاوه بر اینها، شهرت نیک و تبلیغات نیز می‌تواند موثر باشد. 

زرین‌دلاور بیان کرد: امیدواریم اشخاصی که برای تصاحب کرسی‌های هیأت‌رئیسه اتاق رأی می‌آورند افرادی باشند که از صمیم قلب دلسوز بخش صنعت، معدن و تجارت استان باشند و بتوانند در عین اختلاف عقیده که بین هر 2 نفر وجود دارد، از روحیه همدلی و همکاری غافل نشوند تا امانتدار شایسته‌ای برای جایگاهی که کسب کرده‌اند باشند.


برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت صادرکنندگان 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته توسط بخش دولتی و غیردولتی برای بهبود شرایط صادرکنندگان و تجار همدانی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی و تعاون مانند 2 بال یک پرنده هستند که با هم قادر به پرواز خواهند بود. در همین زمینه برنامه‌های مختلف و مفیدی با هماهنگی یکدیگر برای بهبود شرایط بازرگانان انجام می‌دهند. 

مجید زرین‌دلاور در گفت‌و‌گو با همشهری بیان کرد: از جمله این اقدامات پالایش کارت‌های بازرگانی به منظور اصلاح و حذف افرادی که کارت بازرگانی دارند اما فعالیتی ندارند یا کارت خود را به افراد دیگری واگذار کرده‌اند از طریق کمیته پالایش کارت‌های بازرگانی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و تعاون و اداره گمرک استان است. همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای تجار و برگزاری جلسات مختلف با هدف بررسی مشکلات حوزه‌های مختلف این بخش از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است. 

وی از واگذاری سامانه ثبت سفارش به استان‌ها توسط وزارتخانه خبر داد و افزود: فرایند ثبت سفارش که تا پیش از این به صورت مرکزی و توسط وزارتخانه انجام می‌شد در یک ماه اخیر به اداره‌های صنعت، معدن و تجارت هر استان واگذار شده است. این امر نیز کمک بزرگی در جهت تسهیل امور بازرگانی است و در این زمینه ما موظفیم در جهت تسهیل امور قدم برداریم و در عین حال قوانین، بخشنامه‌ها و مقررات ابلاغ شده را نیز رعایت کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید