• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45967
+
-

بحث داغ فناوری در سرمای داووس

چشم‌انداز
بحث داغ فناوری در سرمای داووس


نزدیک به نیم‌قرن است که مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه هر سال در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود و محل گفت‌وگوهای مهم مقام‌ها و چهره‌های سیاسی و اقتصادی است. با تغییرات جهان نشست امسال اما بیشتر از هر سال دیگر زیر سایه غول‌های فناوری و بحث‌های پیرامون این حوزه بوده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل امسال برای نخستین‌بار به داووس رفته تا به جمع مدیران غول‌های فناوری دیگر جهان ازجمله مایکروسافت و علی‌بابا بپیوندد.

شاید در ظاهر این افراد تنها مدیران شرکت‌ها باشند اما در داووس آنها هم‌تراز روسای جمهوری به‌حساب می‌آیند و به همین‌خاطر دیدارهای کوک با سران برزیل، اتریش، ارمنستان و ایتالیا خیلی مسئله غیرعادی در مجمع جهانی اقتصاد به‌نظر نمی‌رسید. در شهر برفی و سرد داووس اما بحث‌های فناوری حسابی داغ بود. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، رهبران ژاپن، چین، آفریقای جنوبی و آلمان در نشست‌ها و سخنرانی‌های خود به‌صورت جدی در تلاش برای نظارت جهانی بر حوزه فناوری هستند. بخشی مهم از این ماجرا به نحوه استفاده از اطلاعات در حوزه‌ای بازمی‌گردد که آمریکا با داشتن غول‌های فناوری سلطه عجیبی در آن دارد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن مثلا در سخنرانی خود اعلام کرد که از ریاست کشورش در گروه۲۰ برای پیشبرد سیستمی بین‌المللی برای نظارت بر نحوه استفاده از اطلاعات کاربران استفاده می‌کند.

«حکمرانی اطلاعات» قرار است محور نشست جی۲۰ در ‌ماه ژوئن باشد. رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی هم پیشنهاد مشابهی داشته و اعلام کرده که با پیگیری در اتحادیه آفریقا برای به‌وجود آمدن سیستمی برای ایجاد استانداردهای جهانی در حوزه فناوری تلاش خواهد کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم گفته است پیشنهاد بازار مشترک دیجیتال در اتحادیه اروپا را دارد. جک ما، بنیانگذار علی‌بابا به‌عنوان غول فناوری چین هم از مهمان‌های مورد توجه در داووس بود. او در این نشست هشدار داد که فناوری می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم در جهان شود.

او در این رابطه گفت: جنگ جهانی اول به‌خاطر انقلاب تکنولوژیک اول بود. انقلاب تکنولوژیک دوم باعث جنگ جهانی دوم شد و حالا شاهد انقلاب تکنولوژیک سوم هستیم. هشدار درباره جنگ جهانی فناوری مسئله جدیدی نیست. سال گذشته ایلان ماسک به‌عنوان رئیس شرکت‌های فناوری مشهور ازجمله تسلا و اسپیس‌ایکس در هشداری مشابه گفته بود رقابت کشورها در هوش مصنوعی می‌تواند جنگ جهانی جدیدی را رقم بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید