• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45966
+
-

سنتی به نام دستمزدهای نجومی

مشاغل مختلف در سال86 چقدر درآمد داشتند؟

لیلا شریف

«چقدر حقوق می‌گیری؟»، پیدا کردن پاسخ این سؤال در فرهنگ ایرانی چندان راحت نیست و باید آن را در فهرست سخت‌ترین سؤال‌ها در زندگی شخصی جای داد. مسئله دستمزد به سال و ‌ماه خاصی محدود نیست، همانقدر که این روزها دستمزدهای بالای اهالی سینما و فوتبالیست‌ها بر سر زبان‌ها افتاده و موجی از خبرهایی با تیتر دستمزدهای نجومی در رسانه‌ها جای گرفته است، ‌در سال86 هم فاصله میان حداقل و حداکثر دستمزد منشأ حرف و حدیث بسیاری بود.

سال86، دو سال از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد گذشته و نرخ تورم به عدد 18.4درصد رسیده بود. در آن سال مبلغ 183هزارتومان به‌عنوان پایه حقوق معرفی شد، اما همیشه افرادی بوده و هستند که بختشان از خط‌کش حداقل و حداکثر حقوق کوتاه یا بلندتر باشد.

11سال پیش یعنی در آبان سال86 روزنامه کیهان انتقاد از سیستم پرداخت حقوق را دستمایه گزارشی قرار داد. براساس آن گزارش فردی که گواهی پایان خدمت و مدرک فوق‌دیپلم در جیبش بود، وقتی به‌عنوان منشی در یک مطلب مشغول به‌کار می‌شد باید به حقوق ماهی 50هزار تومان قناعت می‌کرد؛ دستمزدی که به سختی توان پیش‌بردن یک زندگی مجردی را داشت. فردی با این حقوق باید برای کم‌کردن فاصله‌اش از خط فقر، جای دیگری هم کار پیدا می‌کرد.

نوع نگاه به دستمزد بازیگران، خوانده‌ها و فوتبالیست‌ها از سال86 تا الان تغییر چندانی نکرده است. هنوز هم وقتی حرف از دستمزدهای عجیب و غریب به میان می‌آید، ذهن‌های پرسشگر ما ایرانی‌ها، دریافتی این دو قشر را بالا و پایین و با حقوق خودشان مقایسه می‌‍‌کند.

در سال86 «هنرپیشه اصلی یکی از سریال‌های ‌ماه رمضان برای ایفای نقش در این سریال، روزانه یک میلیون تومان و در کل حدود 50میلیون تومان برای بازی در این مجموعه تلویزیونی دریافت کرده است.»

در کنار بازیگران، دریافتی خواننده‌ها هم در آن سال‌ها جالب بود. یک تهیه‌کننده در رابطه با میزان دریافتی خواننده‌ها فاش کرده بود که برخی از خواننده‌ها برای رفتن روی سن و لب‌خوانی آهنگ‌های قدیمی‌شان دستمزدهایی بین 100هزار یا 3میلیون تومان می‌گیرند.

آقایان فوتبالیست هم همیشه در زمین حقوق‌های عجیب و غریب پا به توپ بوده‌اند. اگر در سال97 از قراردادهای 2یا 3میلیاردی فوتبالیست‌ها صحبت می‌شود، باید گفت که در سال86 هم وضع برای فوتبالیست‌ها چندان بد نبود، چنان‌که یک گزارشگر ورزشی به روزنامه کیهان گفته بود:«هم‌اکنون افرادی را داریم که قرارداد 600میلیون تومانی برای حضور در یک فصل امضا کرده‌اند و این به غیر از حقوق ماهانه و مزایایی است که از باشگاه دریافت می‌کنند».

این خبر را به اشتراک بگذارید