• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45953
+
-

آزادراه در بن‌بست

بهره‌برداری قطعه نخست آزادراه تهران- شمال به تابستان1398 موکول شد

عمران
آزادراه در بن‌بست

پروژه افسانه‌ای آزادراه تهران - شمال که قرار بود قطعه نخست آن نوروز95 به بهره‌برداری برسد، باز هم در پیچ‌وخم عملیات اجرایی باقی‌مانده و نزدیک‌ترین زمانی که برای افتتاح آن اعلام شده زودتر از تابستان سال آینده نیست.
به گزارش همشهری، 22سال از کلنگ‌زنی پروژه ساخت آزادراه تهران شمال می‌گذرد؛ پروژه‌ای که زمانی قرار بود 4ساله ساخته شود اما همچنان در خم فاز نخست باقی‌مانده است. البته فاز چهارم این پروژه از مرزن‌آباد تا چالوس به‌عنوان آسان‌ترین قسمت از پروژه در نوروز92 زیر بار ترافیک رفته اما 3فاز دیگر که باید سازه‌های مهندسی سنگینی در آنها ایجاد شود همچنان روی نقشه باقی‌مانده‌اند.

در زمان افتتاح فاز چهارم این آزادراه در 21فروردین92، اعلام شد پیمانکار چینی، فاز نخست آزادراه از تهران تا شهرستانک را به طول 23کیلومتر در قالب فاینانس در دست اجرا دارد و تا اواخر سال92 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما حالا نزدیک به 6سال از آن تاریخ می‌گذرد و موعد بهره‌برداری از این پروژه افسانه‌ای همچنان به تعویق می‌افتد. پیش‌ازاین قرار بود قطعه نخست آزادراه تهران - شمال به‌عنوان عیدانه مردم در بهار1396 زیر بار ترافیک برود اما سرمای شدید زمستان و اتفاقات غیرمترقبه باعث شد زمان افتتاح آن به بهار و بعدها به تابستان و پاییز97 موکول شود. در ادامه قرار شد این قطعه در اواخر تابستان یا درنهایت اوایل پاییز امسال به بهره‌برداری برسد اما این وعده‌ها نیز محقق نشدند و حالا تابستان98 نزدیک‌ترین سررسیدی است که برای بهره‌برداری از این قطعه مشخص شده است. پنجشنبه وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از آزادراه تهران - شمال، زمان احتمالی آماده‌سازی قطعه یک این پروژه را تابستان اعلام کرد و دلایل این تأخیر را ناشی از عوامل متعددی دانست که مانع از تحقق برنامه‌ریزی‌ها شده‌اند. به‌گفته محمد اسلامی، معارضان متعددی نیز در مسیر این پروژه وجود داشته و طی سال‌های بسیاری نیز این پروژه در اولویت دولت‌ها قرار نداشته است. او افزود: تمام فناوری‌های روز جهان در این پروژه استفاده شده و عملیات اجرایی به‌صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و همچنین پیمانکاران داخلی به‌صورت هماهنگ و یکپارچه اجرا می‌شود و علاوه بر درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی، باید اقدامات باقی‌مانده براساس استانداردها انجام شود. به گفته وزیر راه و شهرسازی، بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران - شمال به‌طول ۳۲کیلومتر باعث کاهش ۶۰کیلومتری مسیر و ۲۰دقیقه‌ای زمان تا سه‌راهی شهرستانک می‌شود. اسلامی در ادامه با اشاره به مناطق ۲ و ۳ آزادراه تهران -شمال گفت: این ۲ منطقه از پل‌ها و تونل‌های بزرگ و متعددی تشکیل شده است و در راستای احداث آنها در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم که براساس پیش‌بینی‌های انجام شده ۴سال زمان و ۱۰هزارمیلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. در حاشیه این دیدار، محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان به‌عنوان مجری آزادراه تهران شمال، از انتخاب فاینانسور منطقه۳ این آزادراه در نیمه نخست سال۹۸ خبر داد و گفت: تاکنون در مناطق یک و 2‌بزرگراه 3400میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل مناطق ۲‌و‌۳ نیز به ۸ تا ۱۰هزارمیلیارد تومان منابع مالی دیگر نیاز است. 


   تحریم صنعت هواپیمایی ایران، خلاف حقوق بین‌الملل است

وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از پروژه‌های راهسازی محدوده تهران، از پروژه احداث آزادراه همت - کرج نیز بازدید کرد. محمد اسلامی در حاشیه این بازدید و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در بازار موضع این وزارتخانه در برابر اقدام آلمان به تحریم شرکت هواپیمایی ماهان گفت: در جریان اعمال تحریم‌ها، تمام شرکت‌های هواپیمایی ایران ازجمله ایران ایر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند که این اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل است. اسلامی افزود: در نامه‌ای که دستگاه متولی حوزه حمل‌ونقل هوایی آلمان به سازمان هواپیمایی کشور ارسال کرده، مطالبی درج شده که زیبنده نیست و البته سازمان هواپیمایی کشوری پاسخ نامه آنها را تهیه و ارسال کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید