• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45741
+
-

رُما و سوگلی با 10‌ نامزدی پیشتازند

اسکار2019 نامزد‌های خود را شناخت

برای نخستین‌بار یک فیلم از کشور لبنان در میان نامزد‌های اسکار فیلم خارجی

گزارش
اسکار2019 نامزد‌های خود را شناخت


آرش نهاوندی/ مترجم
اسامی نامزدهای حاضر در نود‌و‌یکمین دوره مراسم اسکار دیروز سه‌شنبه 22ژانویه2019 اعلام ‌شد. فیلم‌های «رما» (آلفونسو کوارون) و «سوگلی» (یورگوس لانتیموس) هرکدام با 10نامزدی در رشته‌های مختلف، مهم‌ترین گزینه‌های دریافت بیشترین جوایز اسکار2019 خواهند بود. فیلم‌های «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «معاون» نیز هر کدام در 8رشته نامزد دریافت جایزه شدند و فیلم «پلنگ سیاه» در 7رشته ازجمله دریافت جایزه بهترین تصویر شده است. این نخستین‌باری است که یک فیلم ابرقهرمانی برای دریافت جایزه بهترین تصویر نامزد می‌شود. در این دوره مراسم اسکار برای نخستین‌بار فیلمی از کشور لبنان نامزد دریافت اسکار شده است. «کفر ناحوم» ساخته نادین لبکی، کارگردان زن لبنانی است. فیلم‌هایی که در اسکار2019 بیشترین نامزدی را در رشته‌های مختلف برای دریافت جایزه از آن خود کرده‌اند، عبارتند از: سوگلی و رما با 10نامزدی، ستاره‌ای متولد می‌شود و معاون با 8نامزدی، پلنگ سیاه با 7نامزدی، کوکلوس کلان سیاه با 6نامزدی، راپسودی بوهمی و کتاب سبز با 5نامزدی، نخستین مرد و مری پاپینز نیز با 4نامزدی.
 

بهترین فیلم
درحالی‌که پیش‌تر بسیاری شانس دریافت جایزه در این رشته را به فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» داده بودند، اکنون به‌نظر می‌رسد فیلم‌های کوکلوس کلان سیاه، پلنگ سیاه و راپسودی بوهمی نیز به دریافت جایزه در این بخش امیدوار شده باشند.
فیلم‌های کوکلوس کلان سیاه، پلنگ سیاه، راپسودی بوهمی، سوگلی، کتاب سبز، رما، ستاره‌ای متولد می‌شود و معاون، نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم سال در اسکار2019 خواهند بود.
بهترین بازیگر مرد
در این بخش نیز همانطور که پیش‌بینی می‌شد، شانس کریستن بیل، ایفاگر نقش دیک چنی، معاون اسبق رئیس‌جمهور آمریکا به‌ویژه پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در مراسم گلدن گلوب2019 بیشتر از سایرین است. بردلی کوپر نیز که در فیلم ستاره‌ای متولد می‌شود به همراه لیدی گاگا بازی کرده بود، دیگر شانس برتر دریافت جایزه در این رشته است.
کریستین بیل (معاون)، بردلی کوپر (ستاره‌ای متولد می‌شود)، ویلم دافو (در دروازه ابدیت)، رمی مالک (راپسودی بوهمی) و ویگو مورتنسن (کتاب سبز).
 
بهترین بازیگر زن
در این رشته رقابت نزدیکی میان لیدی‌گاگا که در فیلم ستاره‌ای متولد می‌شود بازی درخشانی از خود نشان داده بود،گلن گلوز که به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «همسر» جایزه بهترین بازیگر زن گلدن‌گلوب2019 را از آن خود کرده بود و اولیویا کلمن بازیگر فیلم سوگلی وجود دارد.
یالیتسا آپاریسیو (رما)، گلن گلوز (همسر)، اولیویا کلمن (سوگلی)، لیدی گاگا (ستاره‌ای متولد می‌شود) و ملیسا مک‌کارتی (آیا می‌توانی مرا ببخشی؟)
 
بهترین بازیگر مکمل مرد
 آدام درایور (کوکلوس کلان سیاه)، ماهرشالا علی (کتاب سبز)، ریچارد ‌ای‌گرانت (آیا می‌توانی مرا ببخشی) و سام راکول (معاون).
 
بهترین بازیگر مکمل زن
ایمی‌آدامز (معاون)، اما استون (سوگلی)، مارینا د تاویرا (رما)، راچل ویز (سوگلی) و رجینا کینگ (اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند)
 
بهترین کارگردانی
در این بخش آلفونسو کوارون با فیلم خود(‌زندگینامه‌نوشت رما) با یورگوس لانتیموس کارگردان فیلم تاریخی سوگلی و پاول پاولیکاسکی کارگردان لهستانی فیلم عاشقانه جنگ سرد که برنده جایزه فیلم اروپا نیز شده است، در رقابت بر سر کسب جایزه است.
بهترین کارگردانی: آدام مک‌کی (معاون)، آلفونسو کوارون (رما)، پاول پاولیکاسکی (جنگ سرد)، اسپایک لی (کوکلوس کلان سیاه) و یورگوس لانتیموس (سوگلی).
 
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
اولین اصلاح‌شده، کتاب سبز، رما، سوگلی و معاون.
 
بهترین فیلمنامه اقتباسی
ستاره‌ای متولد می‌شود، کوکلوس کلان سیاه، آیا می‌توانی مرا ببخشی، اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند و  ترانه باستر کراگز.
 
بهترین فیلم‌ خارجی
کفر ناحوم (لبنان)، جنگ سرد (لهستان)، رما (مکزیک)، دله‌دزدها (ژاپن) و هرگز رو برنگردان (آلمان).


مراسم اسکار سال2019 برای نخستین‌بار در 3دهه گذشته بدون مجری برگزار می‌شود، انصراف «کوین هارت» کمدین آمریکایی از برعهده گرفتن مسئولیت اجرای اسکار دلیل اصلی‌ برگزاری مراسم اسکار امسال بدون مجری است. مراسم اسکار 2019 روز 24فوریه (5 اسفند) در سالن دالبی تئاتر شهر لس‌آنجس برگزار می‌شود

 

این خبر را به اشتراک بگذارید