• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45695
+
-

احضار ناامیدکنندگان

دادستان تهران: کسانی که تریبون‌دارند توجه کنند نتیجه سلب اعتماد مردم از مسئولان و انتشار اخبار دروغ، ورود دادستانی است

قضایی
احضار ناامیدکنندگان


دولت و قوه قضاییه یکی پس از دیگری می‌خواهند در 40سالگی انقلاب کمتر اخبار یأس و ناامیدی منتشر شود و روی صحبت آنان نیز با عموم رسانه‌هاست؛ مظنون اصلی اما در این میان مشخص نیست؛ همزمان که گزارش‌های رسمی بیش از نصف جمعیت ایران را متصل به شبکه اجتماعی فیلتر شده تلگرام اعلام می‌کنند، گزارش بازداشت‌های سیاسی و اجتماعی بیشترین بازخورد را در همین رسانه‌ها پیدا می‌کنند. تحریم‌های سنگین خارجی ظاهرا موجه‌ترین علت برای این توصیه‌های قضایی و کاستن از برخی فشارهای تخریب رسانه‌ای در داخل است، ولی برخی بازداشت‌ها و صدور کیفرخواست‌های اخیر قضایی معطوف به حوادث سیاسی یک دهه قبل کشور صورت می‌گیرد.

احضار برای حصر
به‌گزارش خبرگزاری میزان، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران با اشاره به اظهارات یک مقام دولتی مبنی بر اینکه «از حصر پوسته‌ای باقی نمانده است»، از مسئولان خواست که متناسب با جایگاه و مسئولیت خود اظهارنظر کنند. وی با بیان اینکه حصر باقی است و پوسته آن نیز نشکسته است، تصریح کرد: «هر زمان این پوسته شکست، از سوی مراجع ذیربط اعلام خواهد شد و مطبوعات اخبار حوزه حصر را صرفاً پس از تأیید دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور منتشر نمایند.» دادستان تهران اعلام کرد در مورد گوینده این مطلب کیفرخواست صادره و پرونده به دادگاه ارسال شده است. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور آذرماه امسال در مراسم روز دانشجو و در پاسخ به مطالبات دانشجویان درباره رفع حصر گفته بود: «حصر برداشته نشده، اما از نظر من شاید تا برداشته شدن حصر یک پوسته مانده است.» یک ‌ماه بعد حسین کروبی فرزند مهدی کروبی اخباری درباره دیدارهای شیخ محصور با برخی خانواده‌های شهدا منتشر کرد. پیش از حسام‌الدین آشنا، محمدرضا خاتمی نیز به‌علت برخی اظهارنظرها درباره انتخابات سال88 مورد پیگیرد قضایی قرار گرفت و بنا به تأیید روز گذشته دولت‌آبادی «درخصوص خاتمی ایشان آمدند در مصاحبه با رسانه‌ها مواردی را به دروغ به نظام نسبت دادند و ما منتظریم تا نتیجه بررسی دادگاه مشخص شود.»

دادستان تهران خواسته رسانه‌ها در آستانه چهلمین سال انقلاب «آتش‌بس» بدهند و مردم را مأیوس نکنند؛ درخواستی که عملکرد دستگاه قضایی در فضای سیاسی و مجموعه فعالان سیاسی کشور را نیز در کفه مقابل عملکرد رسانه‌ها قرار می‌دهد و شاید آتش‌بس دوطرفه میان آنان را به نفع مصالح کشور طلب می‌کند. روز سه‌شنبه ماشاالله شمس‌الواعظین، مدرس روزنامه‌نگاری از احضارش به دادسرای اوین خبر داد و به ایرنا گفت: طی هفته‌های گذشته تاکنون این سومین احضاریه‌ای است که به دستم رسیده است. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز طی روزهای اخیر در انتظار اجرای حکم زندان خود به‌خاطر برخی اظهارنظرهایش درباره شهدای حرم به سر می‌برد. عباس جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به ماجرای خبر بازداشت غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفته: «به همه کسانی که قلم و تریبون در دست دارند اعلام می‌کنم که انتقاد منصفانه در کشور آزاد است. آنچه آسیب می‌رساند تحقیر، تخریب و شکستن مرز‌های اعتماد مسئولان، پخش شایعات و انتشار اخبار دروغ و خلاف واقع است. اینکه گفته می‌شود دادستانی فردی را احضار کرده درحالی‌که هنوز به دادسرا نیامده می‌گویند تحویل زندان شده صحیح نیست؛ لذا رسانه‌ها یک مقدار در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی باید در این کار‌ها تجدیدنظر کنند و نباید مرتب ذهن مردم را با دادن آدرس‌های اشتباه در حوزه‌های مختلف سرگرم کنند.»

تذکر به تریبون‌های رسمی
براساس گزارش ایسنا، عباس جعفری‌دولت‌آبادی با طرح این موضوع که «مطبوعات ما باید هوشیار باشند اکنون در آستانه برگزاری جشن ۲۲بهمن هستیم و مردم باید با روحیه و با اعتماد و امید به آینده در مسیر انقلاب حرکت کنند» گفته: «مردمی که امروز در آستانه 40سالگی انقلاب هستند نباید اعتمادشان سلب شود؛ بنابراین کسانی که تریبون در دست دارند اعم از مسئول و غیرمسئول، رسانه‌های جمعی، صدا و سیما، کانال‌های خبری، پست‌های اینستاگرامی و کسانی که می‌توانند پیغام دهند و مطلب منتشر کنند باید توجه کنند تخریب، توهین، سلب اعتماد مردم از مسئولان، انتشار اخبار دروغ، نشر اکاذیب و توهین به مسئولان اشکال دارد و نتیجه‌اش این می‌شود که دادستان ورود کند و آنها را تعقیب کند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور اخیرا در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه «عده‌ای از فضای مجازی در راستای منافع شخصی و گروهی خودشان استفاده نامناسب می‌کنند و براساس برخی تحقیقات انجام شده، لحن عمومی مردم کشورمان در فضای مجازی نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته نامناسب‌تر است که باید برای آن نیز فکری شود» گفته بود: «استفاده از موبایل در ایران نسبت به خیلی کشورهای دیگر بیشتر است و یک دلیل مهم آن این است که در کشور رسانه آزاد نداریم، فقط یک صداوسیمای دولتی داریم و مردم برای دسترسی آزادانه‌تر به اطلاعات به استفاده از موبایل و دسترسی به فضای مجازی از طریق آن، هجوم آورده‌اند.»

محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به‌علت‌های پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه گفته بود: «من یک گله کلی از رویکردها و رفتارهای خودمان دارم. این مسئله متأسفانه شامل همه تریبون‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود. از صداهای مجازی و رسانه‌های آن سوی آبی و ضد‌انقلاب هم اگر عبور کنیم ما بعد از آشوب‌ها و جریان‌های دی سال گذشته با دوستان بحث و گفت‌وگو و شرایط را تحلیل کردیم و نتیجه آن را به‌صورت نامه برای برخی مقامات فرستادیم. ما اگر پایشی از تریبون‌های رسمی کشور انجام دهیم، متوجه برخی از مسائل می‌شویم. ممکن است برخی افراد که از طریق این تریبون‌ها به مردم گزارش می‌دهند نیت خیری داشته باشند اما عموما بذر ناامیدی و ناکارآمدی می‌کارند و اینگونه می‌خواهند القا کنند که مشکلات خیلی سنگین است و متأسفانه این موارد را بین مردم پخش می‌کنند. حتی تریبون‌های نمازجمعه و مصاحبه‌هایی که روسای قوا می‌کنند و سخنرانی‌های برخی نمایندگان در مجلس جزو این فهرست‌هستند.»

   چرا نظام اسلامی را شکنجه می‌کنید؟
جعفری‌دولت‌آبادی با بیان اینکه رسانه‌ها، صداوسیما و فضای مجازی باید مردم را به آینده کشور و انقلاب امیدوار کنند و نباید اخبار و شایعاتی پخش کنند که آنها را مأیوس کند، گفته: «وقتی شما بعد از 10سال می‌گویید در انتخابات88 تقلب شده سؤال می‌شود که چرا این اتفاق افتاده است. چرا این اخبار را منتشر می‌کنید؟ چه نیازی است که بعد از 10سال آن را کالبدشکافی کنیم و اخباری را بگوییم که به جای اینکه مردم را به آینده امیدوار کند آنها را به گذشته معطوف کند؟ چرا شایعات خلاف پخش می‌شود؟ چرا نظام اسلامی را شکنجه می‌کنید؟ نباید اخبار و شایعاتی منتشر شود که آنها را مأیوس کند؛ نباید شایعات خلاف پخش شود. دومین موضوع کارآمدی نظام اسلامی است، نباید نظام اسلامی را متهم کنند که ناکارآمد است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :