• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45677
+
-

بنگاه‌های بدون مشتری

رئیس اتحادیه مسکن زنجان: نیمی از بنگاه‌های مسکن شهر غیرفعالند

بازار
بنگاه‌های بدون مشتری

زهرا هادیلو|   زنجان - خبرنگار :


آغاز التهاب بازار مسکن را باید به اواخر سال 96 نسبت داد، بعد از آن و در اوایل سال 97 بر تلاطم این بازار افزوده شد تا این‌که در مهر و آبان امسال به اوج خود رسید. افزایش قیمت دلار و ارز در این بازار بی‌تاثیر نبود. همزمان با صعود قیمت ارز همه‌چیز گران شد و بازار سیاه به وجود آمد. اما با ثبات قیمت دلار همه گمان می‌کردند که دوباره قیمت‌های سابق برمی‌گردد یا این‌که به ثبات می‌رسد اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاد. حال خانه‌دار شدن برای جوانانی که در شرف ازدواج هستند و می‌خواهند با هزاران آرزو سقفی برای تشکیل خانواده بسازند با سختی‌های زیادی مواجه است.


رکود مسکن

احمد طاهری رئیس اتحادیه مسکن زنجان معتقد است بعد از آبان‌ماه که با اوج قیمت مسکن مواجه بودیم حال با رکود درگیریم. قیمت زمین و مسکن چندین برابر شده است اما نه خریداری است و نه فروشنده‌ای.وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از بازار مسکن در سال آینده چیست؟ اظهار می‌کند: این رکود ادامه‌دار خواهد شد و اگر تلاطمات اقتصادی به همین منوال باشد شاید بازار مسکن از شرایط حاضر نامطلوب‌تر هم بشود.


گران‌ترین خانه‌ها

در شهر کوچکی مانند زنجان که چند سالی است قدم‌های توسعه در آن دیده می‌شود، یک منطقه همیشه گران‌تر از سایر مناطق بوده است؛ شهرک کارمندان.طاهری در این مورد می‌گوید: قیمت خانه‌ها در این شهرک به چندین میلیارد تومان هم می‌رسد و مشتریان خاص خود را دارد. از سوی دیگر مناطقی مانند گلشهر کاظمیه که پیش‌تر مورد توجه شهروندان نبود هم‌اکنون با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.آنها که شرایط تهیه مسکن را ندارند مجبورند یک راه را انتخاب کنند و آن مستاجر بودن است. به گفته وی، در سال جاری قیمت رهن و اجاره 70 درصد افزایش پیدا کرد.


 مسکن مهر

در دولت‌های مختلف برای تعادل در بازار مسکن اقدامات مختلفی صورت گرفته و راهکارهای زیادی ارائه شده است؛ در دولت نهم و دهم طرح ایجاد مسکن مهر تاثیر زیادی در این حوزه گذاشت. تحلیلگران مسکن بر این باور بودند که مسکن مهر موجب رکود در این حوزه شد، آنها همچنین اظهار می‌کردند که خانه‌های مهر از استانداردهای لازم برخوردار نبودند.زمانی خانه‌های مسکن مهر از پایین‌ترین قیمت برخوردار بودند اما در سال جاری به مدد تلاطمات اقتصادی این خانه‌ها نیز گران شده‌اند.رئیس اتحادیه مسکن زنجان در این مورد اظهار می‌کند: شهرک مهرآرا که قبلا قیمت پایینی داشت، اکنون 5/2میلیون تومان برای هر مترمربع به فروش می‌رسد و اگر بخواهیم در حالت کلی صحبت کنیم خانه‌ای کمتر از 3 میلیون تومان در هر مترمربع پیدا نخواهید کرد. 


ساخت‌وساز

از نظر طاهری، ساخت‌و‌ساز مسکن نیز در زنجان بسیار کمرنگ شده است. وی بیان می‌کند: الان اگر ساخت‌وسازی هم وجود دارد مربوط به جوازهایی است که پیش‌تر گرفته شده و هم‌اکنون در مرحله پایانی قرار دارد چراکه قیمت مصالح 5 برابر شده است.رئیس اتحادیه مسکن زنجان ادامه می‌دهد: با این حال فعالان ساخت‌و‌ساز مسکن به دلیل این‌که همواره با ارزش افزوده زمین و مسکن روبه‌رو بوده‌اند همیشه به سود رسیده‌اند.


بنگاه‌های فعال

همین چند سال پیش بود که در هر کوی و برزن زنجان یک بنگاه معاملاتی مسکن سبز می‌شد اما حال وضعیت طور دیگری است و کمتر بنگاه‌داری حاضر است در این برهه وقت خود را صرف این کار کند چراکه رکود مانع فعالیت آنان است.
طاهری تعداد بنگاه‌های مسکن شهر زنجان را 1800 واحد عنوان می‌کند و می‌گوید: از این تعداد 900 بنگاه فعال و بقیه غیرفعالند.وی می‌افزاید: وقتی نه خریداری هست و نه فروشنده‌ای نمی‌توان به این شغل نگاه انتفاعی کرد. در حال حاضر تعرفه کمیسیون‌های معاملاتی مسکن برای بنگاه‌داران زنجانی 25 صدم درصد است، در حالی که در شهرهای دیگر نیم درصد است. ما درخواست افزایش درصد کمیسیون را بارها با اتاق اصناف در میان گذاشته‌ایم اما به جواب قطعی نرسیده‌ایم.  طاهری ادامه می‌دهد: همواره حوزه مسکن 5 سال دوره خواب و 3 ماه اوج فعالیت دارد و بسیاری از بنگاه‌داران در این مدت می‌توانند به انتفاع برسند.


وام ناچیز

علی صادقی یکی از شهروندان زنجانی است. وی کارگر یکی از شرکت‌های روی در زنجان است که ماهیانه طبق قانون کار حقوق می‌گیرد. این جوان 28 ساله در مورد رویای خانه‌دار شدن می‌گوید: قیمت خانه حتی در مناطق پایین شهر نیز افزایش پیدا کرده است و اگر بخواهیم یک آپارتمان 80 متری در یکی از مناطق متوسط شهر بخرم باید 300 میلیون بپردازم که از توان من خارج است.وی ادامه می‌دهد: وام‌های بانک مسکن هرچند کمک‌کننده خرید خانه است اما به علت کم بودن میزان آن نمی‌توان خانه دلخواه را خرید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید