• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45661
+
-

سوغات تلخ جام‌جهانی

سوغات تلخ جام‌جهانی آیا لژیونرهای جدید تیم ملی افت نکرده‌اند؟

بارها گفته شده که فوتبال «ورزش اسکوربرد» است و تا وقتی برنده باشی هیچ ایرادی به چشم نمی‌آید. الان شرایط برای تیم ملی در جام ملت‌های آسیا همینطور است و امیدواریم تا انتهای مسیر هم به همین شکل باقی بماند. با وجود این ،گذشته از تعارفات مرسوم و آرزوی موفقیت و این حرف‌ها، به‌نظر می‌رسد حداقل در 4مسابقه‌ای که تا پایان مرحله یک‌هشتم نهایی سپری شده، برخی از بازیکنان تیم ملی در حد انتظار ظاهر نشده‌اند. این موضوع مخصوصا در مورد نفراتی صدق می‌کند که به‌عنوان سهمیه لیگی حضوری درخشان در جام‌جهانی داشتند، اما پس از مسابقات روسیه به لیگ‌های خارجی ترانسفر شدند و فعلا کیفیت سابق را در جام ملت‌های آسیا نداشته‌اند.
مجید حسینی؛ روسیه کجاست؟
مجید حسینی به‌عنوان یکی از پدیده‌های جوان لیگ ایران از استقلال به تیم ملی رسید و بعد از مصدومیت روزبه چشمی در میانه‌های بازی با مراکش، جای او را گرفت. حسینی تا پایان در ترکیب تیم ملی باقی ماند و عملکرد موفقیت‌آمیزی هم داشت؛ آنقدر که باشگاه ترابوزان اسپور سراغش آمد و با مبلغی قابل توجه این بازیکن را جذب کرد. طبعا حسینی در این چند‌ماه از دیدرس اهالی فوتبال دور بوده، اما آنچه فعلا در جام ملت‌ها از او دیده‌ایم چنگی به دل نمی‌زند. مجید در بازی ساده برابر یمن آنقدر اشتباه کرد که بین دو نیمه تعویض شد و پس از آن در دیدار با عمان هم مرتکب پنالتی عجیب دقیقه یک شد. شاید اگر بیرانوند نبود، الان حسینی جوان و تیم ایران باید تاوان بسیار سنگینی بابت آن اشتباه می‌پرداختند. این البته تنها گاف مجید برابر عمان نبود. او یک‌بار هم در میانه‌های نیمه دوم بدجوری جا ماند و می‌توانست با دریافت کارت زرد دوم از زمین بازی اخراج شود. با شرایط فعلی روشن نیست که آیا حسینی در دیدار با چین هم فیکس خواهد شد یا کی‌روش به آزمون و خطایش در قلب خط دفاعی ادامه می‌دهد.
وحید امیری؛ یک سانتر و کلی اوت
وحید امیری هم سناریویی شبیه مجید حسینی دارد. او از دل لیگ و هنگام حضور در پرسپولیس به جام‌جهانی رفت و ستاره ایران در آن تورنمنت شد. تصویر لایی زدن وحید به پیکه و البته سانتر عالی او برای طارمی به قابی ماندگار از جام‌جهانی روسیه تبدیل شد. امیری هم مثل مجید حسینی بعد از جام‌جهانی به لیگ ترکیه کوچ کرد، هرچند در ترابوزان بیشتر نیمکت‌نشین بوده است. حالا در جام‌ملت‌های آسیا وحید نشان چندانی از آن بازیکن قبراق و سر حال روسیه ندارد. او اگرچه هنوز مؤثر است و در هر 4 بازی اول هم با صلاحدید کی‌روش فیکس بود، اما آشکارا با دوران اوجش فاصله دارد و معلوم نیست در لیگ ترکیه چه شرایطی داشته است. از امیری غیر از سانتر زیبایش برای سردار آزمون در دقایق ابتدایی بازی با عراق، فقط تعداد زیادی پرتاب‌های بلند اوت دیده شده است. البته وحید ذاتا بازیکن دفاع- ضد‌حمله است و شاید تغییر سبک بازی ایران در جام‌ملت‌ها در نزول نسبی او بی‌تأثیر نبوده باشد. امیری به‌دلیل محرومیت دیدار با چین را از دست داده است.
امیدی که فرمانده نیست
امید ابراهیمی هم یکی از معدود بازیکنانی بود که از سوی کارلوس کی‌روش در هر 4 مسابقه به‌عنوان بازیکن ثابت به میدان رفت، با وجود این او نیز با کیفیت بالا و نمایش‌های تماشایی‌اش در جام‌جهانی فاصله دارد. ابراهیمی که از سوی وینفرد شفر «فرمانده» خوانده می‌شد، بعد از پایان مسابقات جام‌جهانی به الاهلی قطر پیوست و به‌نظر می‌رسد این انتقال چندان به سود شرایط فنی و کیفی او نبوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید