• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45631
+
-

رونمایی از اقدام عجیب و غریب متهمان و بدهکاران در دومین جلسه رسیدگی به فساد بزرگ بانک سرمایه

بدهکاران مدیرعامل بانک تعیین می‌کردند

از اعطای تسهیلات 600میلیارد ریالی به نام یک کارتن‌خواب تا وثیقه‌گذاشتن یک روستا برای دریافت وام

قضایی
بدهکاران مدیرعامل بانک تعیین می‌کردند

بخشی از حجم انبوه تخلفات در بانک سرمایه دیروز در جلسه دوم رسیدگی به پرونده 3متهم اصلی این پرونده رونمایی شد؛ از جابه‌جایی مدیرعامل با پیامک‌های بدهکاران بانکی گرفته تا ارائه تسهیلات به نام کارتن‌خواب‌ها و روستا‌فروشی.
 علی بخشایش، مدیرعامل سابق بانک سرمایه، پرویز کاظمی، رئیس سابق هیأت‌مدیره بانک سرمایه و نخستین وزیر رفاه در دولت نهم و محمدرضا توسلی، عضو سابق حقوقی بانک سرمایه 3 متهم اصلی این پرونده هستند.
در نخستین جلسه این دادگاه، نماینده دادستان گفته بود: 14هزار میلیارد تومان از اموال فرهنگیان و معلمان به یغما رفته است. بانک سرمایه از هلدینگ‌های اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان است که از دی‌ماه سال 84 به‌عنوان ششمین بانک خصوصی آغاز به‌کار کرد. پرونده تخلفات این بانک از سال 95علنی شد تا جایی که حتی یک وزیر را هم قربانی خود کرد. بخشی از دلایل کناره‌گیری علی‌اصغر فانی، وزیر پیشین آموزش و پرورش بی‌ارتباط با تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان نبود. در مقطعی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که این حجم از تخلف را تاکنون یک جا ندیده است. او گفته بود: براساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از معوقات بانک سرمایه در اختیار ۳۱ نفر است. محمدرضا خانی، یکی از مدیران عامل بانک سرمایه بود که دوران ریاستش بر این بانک بیشتر از 7‌ماه دوام نیاورد. او اردیبهشت 96در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته بود: 274بازنشسته در بانک بود و اغلب آنها با شبکه بدهکاران ارتباط داشتند و من عذر همه آنها را خواستم؛ یعنی بدهکار خودش رئیس شعبه تعیین کرده بود، خودش مسئول در ستاد انتخاب کرده بود و خودش کمیته اعتبارات تعیین کرده بود. او گفته بود: از 31بدهکار اصلی این بانک 10نفر دانه‌درشت هستند.

600میلیارد تسهیلات به نام کارتن‌خواب
در جلسه دوم رسیدگی به اتهامات 3 متهم اصلی بانک سرمایه نماینده دادستان به حجم تخلفات عجیب و غریبی که در بانک سرمایه صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: ما در تحقیقات به یک خانمی برخوردیم که به‌عنوان خدمتکار در منزل آقایان کار می‌کرده، به اسم ایشان تسهیلاتی اخذ می‌شود و هر 3 متهم نیز آن را امضا کرده‌اند.
به گزارش میزان، وی افزود: در ضمانت‌نامه‌های کارتن‌خواب‌ها، ۸۰۰ میلیارد تسهیلات صادر شده که مشکوک‌الوصول است که ۶۰۰میلیارد از آن به نام کسانی است که معتاد و کارتن‌خواب هستند. 
به گفته نماینده دادستان در بانک سرمایه اینطور نبوده که مدیریت بالا با مدیریت پایین زد و بند داشته باشد، بلکه بانک سرمایه را اساسا متهمان می‌چرخاندند. از پیامک‌هایی که نزد ضابطان است مشخص می‌شود که برای مثال فلان متهم دستور می‌داده تا فلان فرد مدیرعامل شود یا فلان فرد برکنار شود. 
قهرمانی در ادامه گفت: دوشنبه‌ها جلسه هیأت‌مدیره برگزار می‌شد که در اصل این جلسه بده و بستان بوده است یکی از اعضا به دیگری  می‌گفته، تو هدایتی (یکی از بدهکاران دانه‌درشت بانک سرمایه) مرا امضا کن و من امامی (یکی دیگر از بدهکاران دانه‌درشت بانک سرمایه) تو را امضا می‌کنم. حتی یک موردی بوده که با پیک موتوری امضا گرفته شده است.
وی خطاب به پرویز کاظمی که در جایگاه متهم ایستاده بود، گفت: ما می‌دانیم که شما سکه‌های مختلفی دریافت کرده‌اید اما این موارد را به شما تفهیم اتهام نکردیم، چون در مقابل مواردی که در پرونده مطرح است این مورد قابل اشاره نیست.
قهرمانی ادامه داد: یکی از مفسدین بانکی به همسر دوم یکی از مدیران پیامک‌هایی با مضمون (بخشایش بهترین گزینه و مورد تأیید دوست و دشمن است، اگر امروز نشود بازی تمام است، من ۸ نیرو آوردم همه آنها خوبند، حتی امروز ساعت تغییر برای ما مهم است، امروز مجید به هیأت مدیره می‌رود انتظار حمایت دارد، خود حیدرآبادی را سرپرست کنید) می‌دهد.
وی اضافه کرد: زمان برای متهمان این پرونده بسیار مهم بوده است. من پیامکی از یک متهم و بدهکار بانکی دارم که می‌گوید ساعت تغییر فلان عضو برای من مهم است و این امروز باید انجام شود.
نماینده دادستان افزود: در سال ۹۴ یکی از مدیران بانکی را بازداشت کردیم که بلافاصله فیش بانکی آوردند و متهم را آزاد کردند. بعد‌ها با ردیابی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد کسی که فیش بانکی برای این فرد گذاشته بود مهره‌چینی می‌کرده و نگذاشته این فرد به زندان برود. تمامی این موارد نشان می‌دهد که بانک حیاط‌خلوتی برای مفسدین و زمینه‌ای برای خروج پول‌ها از بانک بوده است.




گرانفروشی به بانک؛ هدایتی روستا دارد؟

2 متهم اصلی در این پرونده یکی حسین هدایتی، میلیاردر معروفی است که سرمایه‌گذاری او در عرصه ورزش زبانزد است و دیگری سیدمحمد امامی، تهیه‌کننده سریال شهرزاد است. در بخشی از جلسه دادگاه دیروز، متهم پرویز کاظمی اشاره کرد که در ازای تسهیلات، وثیقه ملکی از بدهکاران دریافت شده است. نماینده دادستان در پاسخ گفت درخصوص املاک گران‌نمایی می‌شد. برای مثال ملکی در قرچک که ۵۰میلیارد ریال بوده ۱۳۶ میلیارد گران‌نمایی شده یا ملکی در لواسان که ۶۰ میلیارد بوده ۳۰۰ میلیارد گران‌نمایی شده یا ملکی در مشهد ۱۲۰۰ میلیارد گران‌نمایی شده است. نماینده دادستان در ادامه با اشاره به دفاعیات متهم اظهار کرد: می‌فرمایند از آقای هدایتی املاک گرفتیم، روستایی با هزار درصد گران‌نمایی می‌شود و به‌عنوان وثیقه قرار می‌دهند؛ درحالی‌که در تحقیقات انجام شده مشخص شد که آقای هدایتی یک سیم‌کارت هم به نامش نیست و ایشان املاک مشکل‌دار را معرفی می‌کرده است؛ لذا هیچ رد مالی صورت نگرفته است. قهرمانی، نماینده دادستان ادامه داد: ما در اینجا ضرر‌های مباشر را رسیدگی می‌کنیم درحالی‌که ضرر‌های غیرمباشر جای خود را دارد. آقای امامی در فروش اموال به بانک ۴۸۰ میلیارد تومان گران‌نمایی داشته است. یک بنگاه‌دار که تا دیروز ملکی را متری ۵ میلیون می‌فروخته است ناگهان مشاهده می‌کند که بانک همان ملک را از آقای امامی متری ۴۰میلیون تومان خریداری کرده است. در اینجا اثر این کار این است که آن بنگاه‌دار به افراد دیگر می‌گوید که ملک کناری شما متری فلان‌قدر فروخته شده است. پس در اینجا ضرر‌های غیرمباشر نیز جای بررسی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید