• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45627
+
-

هیأت 4نفره دیپلماتیک لهستان برای توضیح درباره میزبانی این کشور از نشست ضدایرانی به وزارت خارجه رفتند

دلجویی ورشو از تهران

موگرینی در نشست ضد‌ایرانی شرکت نمی‌کند و در همان روزها با ظریف دیدار خواهد کرد

دیپلماسی
دلجویی ورشو از تهران

اسماعیل سلطنت‌پور/خبرنگار


 سفر معاون وزیر خارجه کشوری مانند لهستان به ایران شاید یکی دو ‌ماه قبل اتفاقی عادی بود و برای رسانه‌ها ارزش خبری نداشت اما با مطرح شدن برگزاری نشستی ضد‌ایرانی در ورشو و 3 هفته مانده به برگزاری این همایش جنجالی که پخت‌وپز دولت ترامپ است، آمدن هیأت 4نفره لهستانی به تهران سر و صدای زیادی به پا کرد.
صبح دیروز هیأتی از دیپلمات‌های لهستانی به ریاست ماچی پرز میسلاولانگ، معاون وزیر خارجه این کشور اروپای شرقی در سفر به تهران با سیدعباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزیر خارجه  دیدار و رایزنی کردند.
این دیدار پشت درهای بسته انجام شد اما طبیعی است که محور این دیدار که در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه برگزار شده، بحث نشست ضد‌ایرانی ورشو بوده است. هفته‌ گذشته مسعود ادریسی، سفیر ایران در لهستان درباره نشست ورشو با میسلاولانگ دیدار و اعتراض ایران را نسبت به برگزاری این نشست به طرف لهستانی اعلام کرد.
علاوه بر این وزارت امور خارجه ایران کاردار لهستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به این دیپلمات لهستانی اعلام کرد. لهستان کشوری درجه 3 در اروپاست که دولت فعلی مستقر در آن همسویی و حرف‌شنوی زیادی از دولت ترامپ دارد، این کشور پیش از این تنها طرف اروپایی بود که از خروج آمریکا از برجام حمایت کرد، رفتار خصمانه لهستان نسبت به ایران در حالی است که این کشور یک بدهی تاریخی به ایران دارد بدهی‌ای که در دو هفته اخیر بارها از سوی مقامات ایرانی مورد اشاره قرار گرفته است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این رابطه عکسی از لهستانی‌های مقیم ایران منتشر کرد و خطاب به مقامات لهستان نوشت: دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: درحالی‌که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد‌ایرانی می‌شود. 
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم که دیروز میزبان هیأت لهستانی بود هفته قبل در توییتر نوشت: ۱۸۹۲ لهستانی از سال ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها درقلب تهران آرمیده‌اند. بیش از 100 هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزین هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خود را نگه داشته‌اند.
 اعتراض شدید مقامات ایرانی باعث شد لهستان اعلام کند نشست ورشو علیه ایران نیست، با این حال وزیر خارجه لهستان دیروز مدعی شد به‌دلیل تعطیلی دولت در آمریکا اطلاعی از جزئیات نشست بین‌المللی در ورشو وجود ندارد علاوه بر این برخی طرف‌ها مثل روسیه اعلام کرده‌اند در نشست ورشو شرکت نمی‌کنند برخی دیگر هم مثل فرانسه و چک اعلام کرده‌اند در سطح پایین در نشست شرکت می‌کنند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که پیش‌تر گفته شده بود قصد شرکت در اجلاس ورشو را ندارد دیروز رسما اعلام کرد در ایام برگزاری نشست ورشو در آفریقاست بنابراین به لهستان نخواهد رفت. با این حال خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد موگرینی با وجود اینکه در نشست ضد‌ایرانی لهستان - آمریکا شرکت نمی‌کند به فاصله چند روز با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار خواهد کرد.

   لهستان: شنیدن حرف ایران برایمان سخت است

 وزیر امور خارجه لهستان روز دوشنبه مدعی شد: ما نمایندگان ایران را دعوت نکردیم، چراکه باعث می‌شد نتوانیم مذاکراتی عادی داشته باشیم. ایرانی‌ها از زبانی استفاده می‌کنند که قبول آن  در این مورد برای لهستان  سخت است. به گزارش ایسنا، جاکیچ کژاپوتوویژ، همچنین درخصوص موضع لهستان نسبت به برجام گفت: ما مخالف اتحادیه اروپا نیستیم. ما عضو این جامعه هستیم و هم‌ عقیده‌ایم که توافق برجام نقش مثبتی ایفا می‌کند. کژاپوتوویژ در ادامه اظهار کرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به عنوان اولین مسئول از وجود نشست ورشو حول محور خاورمیانه مطلع ساخته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید