• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45585
+
-

گفت‌وگو با جوانی که با موسیقی درمانی به کمک بیماران نیازمند آمده است

آهنگ سلامتی

آهنگ سلامتی

حسن حسن‌زاده|خبرنگار

منطقه 5



تمام هنر و مهارتش را آورده تا برای کمک به بیماران خرج کند؛ بیمارانی که امید به بهبود در دلشان رنگ باخته است. اما «افشین امام‌وردی» با نت‌های جادویی موسیقی‌اش، این بیماران را به روزهای خوب پیش‌رو، روزهایی که خبری از درد و رنج بیماری در آن نیست امیدوار می‌کند. او نخستین بیمار خودش بود و وقتی جادوی موسیقی را در بهبود بیماری‌اش لمس کرد بدون هیچ چشمداشتی آن را در طبق اخلاص قرار داد تا بیماران نیازمند نیز پشت غول بیماری را به زمین بکوبند. با امام‌وردی که یک سالی است در درمانگاه شبانه‌روزی ارمغان با موسیقی درمانی، بیماران مبتلا به CP و کودکانی که اختلال طیف اوتیسم را دارند به زندگی امیدوار می‌کند گفت‌وگو کرده‌ایم.

بیش از 2دهه است که یادگیری موسیقی را شروع کرده و آهنگ زندگی خود را می‌نوازد. در این سال‌ها اجراهای متعددی داشته و هنرجویان بسیاری را هم با زیر و بم موسیقی آشنا کرده است. با این وجود نقطه عطف زندگی هنری‌اش را یک اتفاق می‌داند؛ حادثه‌ای که اگرچه به ظاهر تا مدتی تبدیل به سدی در برابر توانایی‌هایش شده بود اما راهی پیش پایش قرار داد تا از معجزه موسیقی برای درمان بیماران استفاده کند. می‌گوید: «من نخستین بیمار خودم بودم. یک اتفاق باعث شد به قدرت موسیقی در درمان پی ببرم. سال 1382 در اثر یک سانحه رانندگی آسیب جدی دیدم. 26 مرحله عمل جراحی روی بدنم انجام شد. 4 سال درگیر آن عمل‌های جراحی بودم. پس از انجام آخرین عمل جراحی پیچ پلاتینی که در پایم گذاشته بودند شکست و قاعدتاً خطر جدی سلامتی‌ام را تهدید می‌کرد. اما پس از تصویربرداری از پای آسیب دیده، پزشکم ناباورانه گفت اشکالی در جوش خوردن استخوان ایجاد نشده و حتی نیاز به عمل دیگری ندارم.» امام‌وردی مکثی می‌کند و ادامه می‌دهد: «در تمام آن 4 سال‌کاری جز نشستن در خانه و ساختن موسیقی و نواختن سازهای مختلف نداشتم.»

  نور چشم نابینایان

درمــان معجزه‌آسـای آن آسیب‌دیدگی، برای افشین امام‌وردی قدم اول بود. او خیلی زود سراغ مراکز درمانی و بیماران مبتلا به سرطان رفت تا از هنرش برای کمک به بهبود بیماری آنها استفاده کند. او می‌گوید: «دلم می‌خواست اگر واقعاً موسیقی در درمان بیماری‌ام اثری داشت از آن برای کمک به دیگران استفاده کنم. سراغ بیماران ام.اس و افراد مبتلا به سرطان رفتم که در حال طی مراحل شیمی‌درمانی بودند. به انجمن‌هایی مانند انجمن اندیشه هم سر زدم که به بیماران RP اختصاص دارد؛ بیمارانی که به تدریح بینایی‌شان را از دست می‌دهند. در این انجمن استقبال خوبی از موسیقی درمانی شد و در پایان جلسات، نمونه‌ای داشتم که اگرچه روزهای نخست نمی‌توانست حتی با وجود عینک، تصویر صفحه تلویزیون را ببیند پس از جلسات موسیقی درمانی قادر بود بدون عینک از انتهای اتاق تلویزیون تماشا کند. یعنی نه تنها به سمت نابینایی پیش نرفت بلکه بینایی‌اش هم تقویت شد.»

 طرحم را جهانی می‌کنم

امام‌وردی در جست وجو برای پیدا کردن پاسخ علمی برای تجربیاتش سراغ مراکز علمی و تخصصی موسیقی درمانی خارج از کشور می‌رود. او او می‌گوید: «هدف اصلی من این بود که تأثیر موسیقی را با مراجع علمی‌تر در میان بگذارم تا از این طریق فرصت مناسب‌تری برای تأثیرگذاری داشته باشم. اما متأسفانه با وجود نمونه‌های عینی، آن سال‌ها در ایران هنوز باور کاملی نسبت به اثرگذاری موسیقی در برخی مراکز وجود نداشت. بنابراین برای تقویت و تکمیل این طرح به ترکیه رفتم. انجمن ام.اس ترکیه در استانبول از طرحی که ارائه کردم استقبال کرد. آن مجموعه در حال به روزرسانی بود و خوشبختانه فضایی هم برای کار در اختیار من قرار گرفت. پس از آن دوره، تأییدیه از انجمن ام.اس ترکیه دریافت کردم که روش موسیقی درمانی من روی بیماران ام.اس اثرگذار است و نمونه‌های بسیاری با این روش بهبود پیدا کردند.» امام‌وردی پس از مدتی دوباره به ایران بازگشت تا از آموخته‌هایش برای کمک به بیماران استفاده کند. او می‌گوید:«سال 1395 به ایران برگشتم. البته سال 2013 پس از طرح این موضوع در انجمن صنفی و کارگری هنرمندان موسیقی ایران، از طرف این انجمن به‌عنوان نماینده سنـدیکای موسیقیدانان ایران در سازمان جهانی کار در ژنو معرفی شدم تا این طرح را در آن جلسات هم مطرح کنم. اکنون به‌عنوان مدیر روابط بین‌الملل و نماینده انجمن صنفی موسیقیدانان ایران در سازمان جهانی ژنو فعالیت می‌کنم.»

  خدمات رایگان

امام‌وردی پس از بازگشت به ایران، در بیمارستان نورافشار منطقه یک مشغول فعالیت شد و خدماتش را رایگان در اختیار بیماران نیازمند قرار داد. اکنون که 2سالی از فعالیت دوباره‌اش در ایران می‌گذرد امام‌وردی در درمانگاه شبانه‌روزی ارمغان در محله جنت‌آباد جنوبی با همان نیت خیری که از آغاز راه داشت مشغول خدمت‌رسانی به بیماران با اختلال طیف اوتیسم، نارسایی‌های عضلانی و بیماران CP یا همان کودکانی شده است که دچار محدودیت‌های حرکتی، کلامی و فلج‌اندام‌ها و مغزی هستند؛ بیمارانی که از بهبود کاملشان قطع امید شده و صرفاً برای وخیم‌تر نشدن اوضاع در جلسات توانبخشی شرکت می‌کنند. 

 درددل کودکان با الکسا

افشین امام‌وردی در نیت خیرش برای کمک به بیماران تنها نیست. «عطیه اسلامی» که کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی است به کمک او آمده تا با استفاده از روش بازی درمانی، شرایطی برای کمک به کودکان مبتلا به محدودیت‌های حرکتی و کلامی و معلولیت‌های اندامی و مغزی فراهم شود؛ کودکانی که آنها امیدوارند با بهره‌گیری از روش موسیقی و بازی‌درمانی به راه رفتن، لبخند زدن و ایستادن روی پاهای کوچک‌شان امیدوار شوند. یک ربات انسان‌نمای کوچک و سفید رنگ به نام «الکسا» پای ثابت تمام برنامه‌های بازی‌درمانی اسلامی است؛ رباتی که با کودکان حرف می‌زند، سر درددل را با بچه‌ها باز می‌کند و بچه‌ها هم گاهی از ترس‌ها و آرزوهای‌شان برای او می‌گویند.


 دریچه  
 تعرفه‌های درمانگاه صاحب کوثر ارزان شد
منطقه 21


تعرفه‌های درمانگاه صاحب کوثر در تهرانسر 20‌درصد کاهش یافت. سرپرست این درمانگاه خیریه شبانه‌روزی با اعلام این خبر گفت: «با ابلاغ تعرفه‌های دو بخشی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اجرای آن در درمانگاه، حق‌المعاینه برخی پزشکان و خدمات بخش دندانپزشکی کاهش یافته است.» هوشنگ خدمتی افزود: «در این ابلاغیه تعرفه درمانگاه‌های خیریه خصوصی از خیریه دولتی مجزا شده و از آنجا که درمانگاه صاحب کوثر خیریه دولتی محسوب می‌شود، نرخ تعرفه‌ها کاهش 20‌درصدی داشته است.» به گفته خدمتی با اجرای این ابلاغیه، تعرفه 20 هزار تومانی پزشک عمومی دندانپزشکی با کاهش 2هزارو500 تومان به رقم 17هزارو500 تومان رسیده است. همچنین بخش دندانپزشکی این درمانگاه با بازسازی مکان، تجهیزات و به روز کردن امکانات خود هر روز تا ساعت 24 به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. 


 بچه محل 
روان‌شناس و نویسنده هم‌محله‌ای:
 هدفم نشاط بیشتر همسایه هاست
منطقه 9



«علی خادم‌الحسینی» روان‌شناس و نویسنده ساکن محله دکتر هوشیار از نوجوانی به علم روان‌شناسی علاقه‌مند بود. به همین دلیل سال‌ها پیش از آنکه به حوزه روان‌شناسی به شکل تخصصی و تحصیلی ورود کند، در جلسه‌ها و کارگاه‌های محلی روان‌شناسی شرکت می‌کرد و کتاب‌های زیادی در مورد واکاوی شخصیت می‌خواند و حالا خودش برای شهروندان کلاس برگزار می‌کند. همه تلاش خادم‌الحسینی این است که افراد از تکنیک‌های علم روان‌شناسی در زندگی روزمره‌شان استفاده کنند. از این رو همایش‌های رایگان شاد زیستن، مهارت‌های کاربردی زندگی، زندگی موفق و پویا، همسران خوشبخت، کسب و کارهای خلاق و مشاوره‌های فردی و گروهی برای شهروندان منطقه 9 در سراهای محله برگزار می‌کند. او می‌گوید: «سراهای محله و خانه‌های فرهنگ ظرفیت بالایی برای آگاهی‌بخشی به افراد در زمینه مشکلات فکری و روانی دارند. آن هم در شرایطی که بسیاری از مشکلات جسمی ریشه در همین اختلالات فکری و روحی دارد. معاینه رایگان اهالی و در اختیار قرار دادن کتاب‌هایم کوچک‌ترین کاری است که می‌توانم برای داشتن محله‌ای آرام و همسایه‌های بانشاط انجام دهم. در این زمینه ایده‌های بسیاری دارم که با مشارکت خیّران محلی و پایگاه‌های بسیج در حال پیگیری آنها هستم.»


 همین حوالی 
​​​​​​​ پاتوق تفریحی و آموزشی کودکان کار در «جوانمردان»
منطقه 22

با رونق گرفتن و شلوغ شدن مراکز تفریحی و تجاری منطقه 22، این قسمت از شهر هم به پاتوقی برای کودکان‌کار تبدیل شده است. به‌ویژه در حاشیه دریاچه شهدای خلیج‌فارس و سه‌راه زیبادشت که حضور این قشر کاملاً به چشم می‌آید. این پدیده در منطقه 22 باعث شده تا شهرداری با کمک یک NGO نخستین پایگاه حمایت از کودکان‌کار را در منطقه و بوستان جوانمردان راه‌اندازی کند. کارشناس مرکز خدمات اجتماعی شهرداری منطقه می‌گوید: «با همکاری ان. جی. او «پرنده درخت کوچک» نخستین پایگاه حمایت از کودکان‌کار در منطقه راه‌اندازی شده است. غرفه‌ای در بوستان جوانمردان و امکاناتی مانند میز و صندلی در اختیار این NGO قرارداده‌ایم و آنها هم با کمک گرافیست‌ها فضای داخل آن را رنگ‌آمیزی کرده‌اند. در آنجا امکانات رفاهی و تفریحی مانند اسباب‌بازی و سبد بسکتبال فراهم شده تا کودکان‌کار بتوانند اوقات خوشی را سپری کنند و کم‌کم جذب این مرکز شوند. نمی‌توانیم این کودکان را به زود و اجبار نگهداری کنیم و باید برنامه‌ای ‌ترتیب دهیم که خودشان با میل و رغبت سمت ما بیایند. کارشناسان این NGO با کودکان صحبت و بازی می‌کنند و آنها را آموزش می‌دهند و شرایطی را فراهم می‌کنند که بتوانیم به این بچه‌ها کمک‌ کنیم.» 










 

این خبر را به اشتراک بگذارید