• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45436
+
-

لزوم ارتقای آگاهی شهروندان پایتخت پیش از وقوع حوادث

لزوم ارتقای آگاهی شهروندان پایتخت پیش از وقوع حوادث

سید محمد  فخار _ خبرنگار

 تعداد حادثه‌های رخ داده در تهران نشان می‌دهد آگاهی‌های مردمی پیش از وقوع هر رخدادی باید افزایش یابد. آتش‌سوزی، تصادفات، بلایای طبیعی و غیرطبیعی هر روز زندگی شهروندان را تهدید می‌کنند و اگر آمادگی برای شرایط بحرانی پدید نیاید، بی‌شک مشکلات فراوانی سد راه کمک‌رسانی به مردم خواهد بود. سازمان آتش‌نشانی به‌عنوان متولی کمک‌رسانی به مردم در شهر برای ارتقای آگاهی مردم تلاشی جدی را آغاز کرده و برای رسیدن به شرایط ایده‌آل مقابله با خطرات همچنان در تکاپو است. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره می‌گوید: دایره وقوع حوادث در شهری نظیر تهران با انبوه خطرات پیش رو، هیچ‌گاه کوچک نشده و هر روز در حال گسترش است.

مهدی داوری با تأکید بر مشارکت جدی مردم در راه توسعه ایمنی جامعه گفت: در شرایط حاضر، نوع و آمار حوادث تغییر کرده و آموزش‌های مناسب با آن نیز باید به مردم ارائه شود. این آموزش‌ها باید به روز باشد. طی دوره اخیر طبق بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم حوزه مطالبی که باید به مردم آموزش دهیم بسیار گسترده است.

او اضافه می‌کند: ما باید به هر گروهی به فراخور شرایط، نکات مهم پیش از وقوع حوادث را گوشزد کنیم. طرح شماره تلفن 999 نیز در این راه طراحی شده که برگرفته از تعداد برج‌های تهران است. طبق آن ساکنان و کارکنان هر برج که ساعاتی از روز خود را در این محیط‌ها می‌گذرانند، باید نکاتی را به دقت بدانند و آموزش ببینند. این موضوعات شامل پیش از حادثه و لحظه وقوع است. در این رابطه، ما خواستار این نکته هستیم که همان اندازه که افراد برای انتخاب محل زندگی دقت به خرج می‌دهند که نور خوب و ساخت خوب و بافت محله مناسبی داشته باشد، فاکتور ایمنی هم به فهرست مردم اضافه شود چراکه بسیار مهم و حیاتی است. وقتی آسانسوری در ساختمانی خراب باشد همه از مدیر درخواست می‌کنند آن را تعمیر کند اما امیدواریم با خراب شدن یکی از اجزای ایمنی ساختمان نیز مطالبه مردمی شکل بگیرد. باید از ساختمان‌سازان این مهم خواسته شود. مثلا جعبه‌های لوله آتش‌نشانی که در بسیاری نقاط هست، آیا همه می‌دانند در وقت خطر چه کارایی‌ای دارد؟ داوری با ذکر این مثال اعلام کرد که دانسته‌های مردمی برای برخورد با شرایط اضطراری باید بالا برود تا در لحظات حساس بتوانند برای نجات خود و دیگران مفید باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در بخش دیگری از گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که ما در سازمان معتقدیم برای برخورد کامل با هر حادثه باید علم خود را تا حد ممکن افزایش دهیم. جمع‌آوری تجارب و یافته‌های جهانی برای آتش‌نشانان تهران نیز موجب شد چهارمین همایش آتش‌نشانی را این بار در وسعت جهانی برگزار کنیم. 3دوره قبل صرفا بحث داخلی داشتیم اما برای نخستین بار حضور همکاران خارجی را در تهران خواهیم داشت. مشارکت جدی دانشگاه‌ها نیز نخستین بار است که شکل می‌گیرد. کشورهای صاحب سبک مثل ژاپن و آلمان هم 6و 7اسفند برای حضور در این همایش به تهران می‌آیند تا گامی بین‌المللی برای اشتراک‌گذاری تجارب جهانی ما برداشته شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید