• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45347
+
-

زیان سایپا به 6200میلیارد تومان رسید

گزارش تحلیلی همشهری درباره اوضاع نابسامان مالی تولیدی و مدیریتی در قطب دوم صنعت خودروی ایران

خودرو
زیان سایپا به 6200میلیارد تومان رسید

در شرایطی که زیان عملکرد شرکت سایپا در 9‌ماه امسال به عدد اعجاب‌انگیز 6200میلیارد تومان رسیده،  مدیرعامل این شرکت که فقط 3‌ماه پیش منصوب شده بود، برکنار شد.
به گزارش همشهری، اگر قانون تجارت را فراموش کنیم، آمار‌ها نشان می‌دهد کشتی خودروسازان به گل نشسته و این شرکت‌ها عملا ورشکست شده‌اند. این آمار تأیید می‌کند مقصر اصلی این رویداد خود دولت است زیرا عملا دولت است که در این شرکت‌ها مدیر بر سر کار می‌گذارد، قیمت‌گذاری و سیاستگذاری می‌کند و برخلاف آنچه به‌نظر می‌رسد سهامدار اصلی است و اختیار هیأت‌مدیره را در دست دارد. آنچه آمار‌ها به‌عنوان دورنمای صنعت خودرو‌سازی‌ برای سال آینده ترسیم می‌کنند یک بحران تمام‌عیار است و اگر کمک‌های دولتی 15هزار میلیارد تومانی به‌موقع نرسد کشتی آنها خیلی زود با یک جمعیت کارگری چندده‌هزارنفری غرق می‌شود.

زیان سنگین سایپا
روز گذشته گزارش عملکرد 9ماهه شرکت سایپا منتشر شد. این اطلاعات نشان می‌دهد زیان شرکت سایپا با 1730درصد رشد نسبت به سال قبل به 6200میلیارد تومان رسیده است. با توجه به سرمایه 3900میلیارد تومانی سایپا، این شرکت از نظر آمار‌های واقعی در آستانه ورشکستگی است. مطابق ماده141 قانون تجارت اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیأت‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار کند.

اثر تغییرات پی‌درپی مدیریتی
با وجود زیان‌های سنگین سایپا روز گذشته محمدرضا سروش، مدیرعامل تازه منصوب‌شده سایپا که کمتر از 3ماه بود پست خود را در سایپا تحویل گرفته بود، برکنار شد. این موضوع به یک رویه تکراری در سایپا تبدیل شده و موجب شده صندلی مدیرعاملی این شرکت محل گذر مدیران مختلفی در طول سال‌های گذشته باشد؛ به‌طوری‌که در 5سال گذشته این شرکت بیش از 5مدیرعامل به‌خود دیده و مشخص نیست این عزل و نصب‌های بدون هدف و پی‌درپی برای چه کاری انجام می‌شود؛ آیا هدف به‌نیستی‌کشاندن سایپاست؟

اطلاعات دقیق‌تر در 10سال گذشته نشان می‌دهد ناکارآمدی مدیریتی در این شرکت بزرگ موجب شده سود 900میلیارد تومانی این شرکت در سال1387 بعد از 10سال به 6200میلیارد تومان زیان تبدیل شود، یعنی اگر سایپا همان رویه سوددهی قبلی را دنبال کرده بود اکنون باید دست‌کم 9هزار میلیارد تومان سود انباشته در حساب‌هایش ذخیره می‌کرد اما تغییرات پی‌درپی مدیریتی در این شرکت موجب شده هیچ مدیری اجازه پیدا نکند برنامه‌ریزی مدونی برای هدایت و راهبرد این شرکت داشته باشد.

کاهش درآمد‌ها و افزایش هزینه تولید
اطلاعات مالی از وضعیت گزارش عملکرد 9ماهه این شرکت که در سامانه کدال منتشر شده نشان می‌دهد هزینه تولید خودرو در 9‌ماه امسال نسبت به سال قبل دست‌کم 37درصد افزایش یافته و این موضوع در کنار کاهش مقدار تولید به افزایش شدید زیان شرکت سایپا منجر شده است.

شرکت سایپا پارسال در طول 9‌ماه 333هزار دستگاه خودرو فروخت و متناسب با آن 7536میلیارد تومان درآمد به دست آورد اما امسال سایپا 247هزار و 529دستگاه در طول 9‌ماه فروخته و از این محل 6742میلیارد تومان درآمد به‌دست آورده، یعنی درآمد شرکت سایپا در 9‌ماه امسال در مقایسه با پارسال به‌دلیل کاهش تیراژ تولید 11درصد افت کرده است. اما این همه ماجرا نیست و نکته کلیدی، در افزایش هزینه تولید خودرو است؛ به‌طوری که مطابق صورت‌های مالی 9ماهه این شرکت، هزینه تمام‌شده 333هزار دستگاه خودرو در سال قبل 6544میلیارد تومان بوده اما هزینه تمام‌شده تولید برای تولید 247هزار و 529دستگاه در سال‌جاری به 8964میلیارد تومان رسیده، یعنی هزینه تمام‌شده تولید در سال‌جاری بدون احتساب کاهش تیراژ تولید دست‌کم 37درصد افزایش داشته است.

چنانچه بخواهیم این ارقام را مطابق با یکسان‌سازی‌ مقدار تولید واقعی کنیم، این مقدار بیش از 37درصد خواهد بود. به زعم مدیران شرکت‌های خودروساز بخش عمده افزایش هزینه تولید خودرو در سال‌جاری ناشی از افزایش قیمت ارز و همینطور اعمال تحریم‌ها و بروز مشکل در تأمین قطعات وارداتی خودرو است.

این خبر را به اشتراک بگذارید