• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45326
+
-

رنگی به رخ شهر نیست

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر: طرح مبلمان شهر کاشمر آمیخته با برخی نظرات سلیقه‌ای و غیرکارشناسی است

شهری
رنگی به رخ شهر نیست

محمد جواد افتخاری|   خراسان رضوی-خبرنگار:


 در خیابان‌های شهر کاشمر که قدم می‌زنیم متوجه ناهماهنگی‌ها، به هم ریختگی‌ها و شلوغی‌هایی می‌شویم که مساله مبلمان شهری و زیبایی‌های ظاهری شهر را زیر سوال می‌برد. ناهماهنگی در نمای ساختمان‌های شهر بر این به هم ریختگی افزوده است. نمای مغازه‌ها و تابلوهای تبلیغات آنها نیز نابسامان است. بعضی از تابلوها در ارتفاعات پایین نصب شده و تعدادی نیز فضای پیاده‌روها را اشغال کرده گویا زیبایی و نظم در مبلمان شهری کاشمر فراموش شده است. 


نبود کمیته تخصصی

یک کارشناس معماری و مسائل شهری می‌گوید: دیوارهای شهرمان مملو از کاغذها و اعلامیه‌های تبلیغاتی و نوشته‌هایی است که چهره شهر را زشت کرده است. به نظر می‌رسد این مساله با اختصاص مکان‌هایی خاص به تبلیغات در نقاط پر رفت‌وآمد حل شدنی است. 

«سیدابوالفضل طبسی» وضعیت ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس و صندلی‌های کنار خیابان‌ها را نامناسب می‌داند و می‌افزاید: در مجموعه سیدحمزه با مشکل رفت‌وآمد معلولان با ویلچر مواجهیم، زیرا آنها مکانی برای عبور و مرور ندارند و همه خیابان‌های اطراف مجموعه به دلیل جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها بسته شده است و این افراد نمی‌توانند به راحتی رفت‌وآمد کنند. 

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه در پارک‌های شهرمان نیز با فرسودگی و از بین رفتگی برخی وسایل بازی روبه‌رو هستیم. نیمکت‌ها و سکوهای محل نشستن افراد یا وجود ندارد یا بسیار کم است و در مکان‌های نامناسب نصب شده است. 
این کارشناس معماری و مسائل شهری همچنین در خصوص میادین و نصب تندیس‌ها و مجسمه‌ها بیان می‌کند: به رغم این‌که تندیس‌ها و مجسمه‌های نصب‌شده در شهر باید با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی و دینی مردم آن منطقه و از طریق مشورت با کارشناسان معماری انتخاب شود، اما متأسفانه در میدان‌های شهر ما مجسمه‌ها و تندیس‌هایی با صرف هزینه‌های هنگفت نصب شده‌اند که هیچ ارتباطی با مسائل فرهنگی اجتماعی شهر ندارد. 

این کارشناس مسائل شهری وضعیت فضای سبز شهر را نامناسب ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: با وجودی که کاشمر در یک منطقه نیمه‌بیابانی واقع شده است، مسئولان به فضای سبز شهر اهمیت نمی‌دهند. وی همچنین از نبود سکوها و صندلی‌ها و مکان‌هایی برای نشستن شهروندان گلایه می‌کند و توضیح می‌دهد: متأسفانه به قسمت‌های قدیمی و فرسوده شهر مانند خیابان قائم، 17 شهریور و مدرس رسیدگی نمی‌شود. 

طبسی یکی از قواعد موجود در مساله مبلمان شهری را ساخت پارگینگ به ازای هر مجموعه تجاری اعلام می‌کند و می‌گوید: این مساله در خیابان امام که مجموعه‌ای از مجتمع‌های تجاری در آن قرار دارد رعایت نشده و دلیل ترافیک سنگین و شلوغی‌های این خیابان این است که پارکینگ ندارد. این کارشناس مسائل شهری ادامه می‌دهد: مسئولان برای رفع این مشکل اقدام به تعریض خیابان امام کردند اما شاهد هستیم که مشکل این خیابان با تعریض هم حل نشد. 
وی دلیل بروز همه این مسائل را نبود کمیته تخصصی در شورا و شهرداری و انجام اقدامات غیرکارشناسی عنوان می‌کند. 


توجه به مبلمان شهری

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کاشمر با تایید این نکته که متاسفانه تاکنون شهرداری به مبلمان شهری توجه نکرده است، علت را در این می‌داند که کمتر کسانی عهده‌دار امور بوده‌اند که توجه به مبلمان شهری را ضرورت بدانند. 
«محمد خباززاده» با بیان این‌که همواره شهرداران به فکر انجام کارهای عمرانی در شهر بوده‌اند، توضیح می‌دهد: در داخل شهر کار خاصی در خصوص مبلمان شهری صورت نگرفته است که فضایی دلچسب به شهروندان عرضه شود. 
وی به ضرورت انجام کار کارشناسی و بهره‌گیری از افراد متخصص به منظور بهبود مبلمان شهری تأکید می‌کند و می‌گوید: متأسفانه ما در انجام کارهای مطالعاتی ضعیف عمل کرده‌ایم و باید بستر لازم را برای استفاده از نظرات کارشناسی در مسائل مختلف عمران شهر و مبلمان شهری فراهم آوریم. 

این عضو شورای شهر با انتقاد از این‌که رسیدگی به مبلمان شهری در شهر کاشمر جدی گرفته نشده و در این زمینه اقدامات کارشناسی‌شده و دقیقی انجام نگرفته است، بیان می‌کند: شهر کاشمر دستاویز برخی نظرات و سلیقه‌های غیرکارشناسی شده است. خباززاده یادآور می‌شود: مسئولان شهری کاشمر اعم از اعضای شورای شهر و شهرداری باید با تشکیل کمیته‌های تخصصی در مباحث مختلف شهری و استفاده از نظرات آنها این مسئله را حل کرده و زیبایی شهر را که کوچک‌ترین حق شهروندان است تأمین کنند. 

وی رسیدگی به وضعیت تبلیغات شهری را ضروری می‌داند و بیان می‌کند: براساس آخرین سرشماری که شهرداری مجری آن بوده است حدود 200 تابلو روان در کاشمر وجود دارد. 
این عضو شورای شهر با بیان این‌که برای ساخت فضایی مطلوب باید هرچه سریع‌تر تابلوهای غیرمجاز از سطح شهر جمع‌آوری شود، می‌افزاید: باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از هر نوع تبلیغات در سطح شهر جلوگیری کرد. 


لزوم تنوع رنگ در مبلمان شهری 

علاوه بر مسائل عنوان‌شده در مبلمان شهری از جمله بی‌توجهی به فضای سبز، رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها و مغازه‌های شهر نیز وضعیت مناسبی ندارند. در همین خصوص یک روان‌شناس معتقد است: مسئله استفاده از رنگ‌ها و رنگ‌آمیزی در زیبایی یک شهر تأثیر بسزایی دارند. حال آن‌که دیوارها و تابلوهای شهرمان رنگآمیزی مناسبی ندارند. «محمدرضا ابراهیمی» می‌گوید: تنوع رنگ و به اصطلاح هارمونی آنها در مبلمان شهری بسیار مهم و قابل تأمل است اما این مساله در شهر کاشمر اعمال نشده است. وی تأثیر محیط اطراف بر انسان را بسیار مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: اطلاعاتی که از شهر و محیط اطراف وارد ذهن انسان می‌شود از آنها موجودات متفاوتی می‌سازد.

مثلا محیط‌های به هم ریخته و شلوغ و بدون نظم و قاعده باعث بروز پرخاشگری و اضطراب و محیط‌های دارای نظم و ترتیب و تنوع رنگ سبب ایجاد شادی و آرامش در افراد می‌شود. به همین دلیل بحث مبلمان شهری و استفاده از رنگ‌ها در شهر بسیار پراهمیت است. ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: مسئولان شهری باید با استفاده از مسائل فرهنگی و اجتماعی و علایق مردم نیازها را بسنجند و در مبلمان شهری از رنگ‌هایی استفاده کنند که به ایجاد آرامش روانی افراد کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید