• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45302
+
-

سمن‌ها به کمک مدیریت شهر می‌آیند

اعضای شورای شهر در جلسه دیروز بخشی دیگر از احکام برنامه سوم توسعه تهران را بررسی و اصلاح کردند

شورا
سمن‌ها به کمک مدیریت شهر می‌آیند

مجید جباری | خبر‌نگار

این روزها اعضای شورای شهر تهران روزهای پرکاری را می‌گذرانند؛ روزهایی که جلسات فوق‌العاده علاوه بر یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها که روز کاری شوراست، در حال برگزاری است تا هرچه زودتر کار تصویب برنامه سوم توسعه شهر که چشم‌انداز پنج‌ساله مدیریت شهری پایتخت را ترسیم می‌کند به پایان برسد و در گام بعدی، شورا بودجه شهرداری را هم که قاعدتا باید پس از برنامه پنج ساله برای تصویب شورا به صحن بیاید، بررسی کند و به تصویب برساند. اما دیروز در جلسه شورای شهر تهران و در ادامه بررسی فصل «پایداری فرهنگی و اجتماعی» برنامه سوم توسعه تهران که در 2نوبت صبح و عصر برگزار شد، پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورا و ارائه نظرات کارشناسی پیرامون مواد این برنامه در نهایت 17 ماده دیگر از ماده 70 تا 86 بررسی و اصلاح شد. در نوبت صبح جلسه شورای شهر 9ماده مورد بررسی قرار گرفت که بخشی از آن به حوزه سلامت و بخشی هم به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط می‌شد.

یکی از نکاتی که در این جلسه مطرح شد این بود که شهرداری مکلف شد نسبت به ایجاد، توسعه و تجهیز مراکز خدمات‌دهی اجتماعی، سالانه خدمات مشخصی را در قالب برنامه پنج ساله ارائه دهد. حوزه سلامت و حوزه‌های فرهنگی-اجتماعی نیز از موضوعاتی بود که در بررسی برنامه سوم مورد توجه شورا قرار گرفت. از سوی دیگر بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد یکی دیگر از احکامی بود که اعضای شورای شهر تهران در بررسی برنامه سوم توسعه تهران نسبت به آن تأکید کردند. بر این اساس، باید در زمینه یک برنامه عملیاتی روشن، از این سازمان‌ها در حوزه‌های تصمیم‌سازی‌، برنامه‌ریزی و اجرا و در نهایت پایش و دیده‌بانی کمک گرفته شود. اما یکی از احکام مهم دیگری که دیروز اعضای شورا بر آن تأکید کردند و آن را در چشم‌انداز برنامه مورد توجه قرار دادند، حوزه‌هایی همچون محیط‌زیست، تفکیک پسماند، حمل‌ونقل عمومی، بحث شهرسازی و معماری و مواردی از این قبیل بود.

توجه به زنان سرپرست خانوار و شهر دوستدار کودک


  علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران


یکی از مباحثی که در جلسه فوق‌العاده بررسی و اصلاح برنامه سوم توسعه شهر مورد توجه اعضا قرار گرفت، بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان یکی از احکام برنامه بود. موضوع دیگر نیز بحث تهیه سند جامع آموزش شهروندی بود که در چارچوب این سند، شهرداری باید آموزش‌هایی را به شهروندان بدهد. در این جلسه مقرر شد شهرداری با ادغام تعدادی از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند لایحه‌ای برای تشکیل سازمان گردشگری به شورا ارائه کند که این سازمان متولی بحث گردشگری شهری و در همکاری و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی باشد. در جلسه دیروز یکی دیگر از احکام برنامه این بود که شورا شهرداری را به تهیه لایحه «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» مکلف کرد و در نهایت به بحث شهر دوستدار کودک پرداخته شد. پیش از این شورای شهر در دوره‌های پیش مصوبه‌ای تحت عنوان شهر دوستدار کودک داشت. در این زمینه هم کمیته‌ای وجود دارد که تعدادی از اعضای شورا به‌عنوان ناظر بر اجرای این مصوبه فعالیت می‌کنند. از این‌رو بنا شد این مصوبه با جدیت بیشتری دنبال شود. همچنین در بحث مبلمان شهری قرار شد با رویکرد شهر دوستدار کودک به این موضوع توجه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید