• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45234
+
-

پروازسیمرغ‌ها از دوبی

سینما
پروازسیمرغ‌ها از دوبی

مسعود میر _ روزنامه‌نگار

  مهماندار دمای سرد تهران را اعلام و سفر خوشی را برای مسافران آرزو می‌کند. حالا باید در بخش تحویل‌بار منتظر ماند تا محموله شامل مهم‌ترین جایزه هنری مملکت ترخیص شود؛ محموله‌ای که از امارات متحده عربی رسیده و قرار است در روز 22بهمن به بهترین سینماگران کشور اهدا شود: سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر.

حومه شهر، چک و حالا دوبی
بیچاره سیمرغ که در این سال‌ها نه خانه ثابتی داشته‌ برای زاد‌و‌ولد و نه آشیانه‌ای برای فرود؛ یک‌بار در کارگاهی در جنوب شهر تهران ساخته‌شد و یک‌بار در حوالی پراگ قالب خورد تا زشت‌ترین سیمرغ جشنواره فیلم فجر روی دست اهالی سینما بماند و حالا هم سیمرغ‌ها از کارگاهی در دوبی به تهران کوچ داده شده‌اند. این سیمرغ‌ها البته گاهی در تالار وحدت و گاهی در مرکز همایش‌های برج میلاد مجبور به آشیانه گزیدن شده‌اند تا دست به‌دست شوند و برسند به پیشخوان و دیوار خانه یکی از اهالی سینما.

سیمرغ‌های امساله
هفته اول دی‌ماه بود که پیگیری‌های همشهری برای یافتن کارگاه تولید سیمرغ‌ها، ختم‌شد به یک گفت‌وگوی کوتاه با مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر و به این ترتیب مشخص شد سیمرغ‌های جشنواره سی‌و‌هفتم در خارج از کشور ساخته می‌شوند. آن روز عزت‌الله علیزاده به همشهری گفت:« متأسفانه امکان تولید سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دبی سفارش داده‌ایم.» علیزاده همچنین تأکید‌کرد که بیش از 20 بخش برای دریافت سیمرغ در جشنواره وجود دارد که البته ممکن است در مواردی به‌خصوص در بخش‌های فنی تعداد برندگان بیش از یک نفر باشد و سیمرغ مشترک اهدا شود. به این ترتیب ما حدود 30سیمرغ به کارگاه سفارش می‌دهیم تا مشکلی بروز نکند و سیمرغ‌ در اختتامیه کم نیاید.

سیمرغ‌ گمرک، سیمرغ چند؟
یکی از مشکلاتی که مدیر‌اجرایی جشنواره به آن اشاره‌کرد بحث پیچیده ترخیص گمرکی سیمرغ‌ها بود. به گفته علیزاده، فارغ از اینکه ساخت سیمرغ‌ها چقدر هزینه دارد ترخیص این محموله از گمرک، خودش موضوع پردردسری است. البته علیزاده هفته سوم دی‌ماه و پیرو همین مشکلات شخصا به دبی رفت و سیمرغ‌ها را به دفتر جشنواره آورد. او در گفت‌وگو با همشهری قیمت ساخت هر سیمرغ را حدود 900درهم امارات معادل حدود 3میلیون تومان ذکر کرده‌ و البته متذکر شده بود: «ما هر ساله در مراسم اختتامیه، یک سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی هم اهدا می‌کنیم که آن را به کارگاهی در داخل کشور سفارش می‌دهیم تا موضوع نگاه ملی هم خدشه‌دار نشود.» حالا یک هفته است که سیمرغ‌ها از راه دور -دبی- رسیده‌اند و در قفس کوچکی در دفتر جشنواره فیلم فجر در حوالی توانیر نگهداری می‌شوند تا بالاخره در اختتامیه جشنواره روی شانه صاحبانشان بنشینند.

این خبر را به اشتراک بگذارید