• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 28 دی 1396
کد مطلب : 4521
+
-

غذای خاص‌ سفره خاص

این پنج دستور خوراکی را جدی بگیرید

آشپزی
غذای خاص‌ سفره خاص

    لاله رضاپور:

خاص بودن از حساسیت‌های خانم‌هاست. این را در همه موارد می‌توان دید؛ از انتخاب مدل و رنگ لباس تا آشپزی و آراستگی خانه و...‌ کافی است قدم به مهمانی‌ای بگذارند که شبیه لباس‌شان تن دیگری باشد. آن مهمانی به کام‌شان تلخ شده و سعی می‌کنند به هر بهانه‌ای زودتر از مهمانی بیرون بروند. کافی است قدم به خانه‌ای بگذارند و ببینند یکی از دیوارکوب‌های آن خانه، شبیه ‌ دیوارکوب خانه‌شان است. به محض رسیدن به خانه، اگر آن را معدوم نکنند؛ حتما جایش‌ را عوض کرده و از دیدرس خارج می‌کنند. خلاصه اینکه اگر می‌خواهید از خانمی تعریف کنید، به او اطمینان بدهید که کاری که انجام داده، لباسی که پوشیده، غذایی که پخته؛ خاص و بی‌مانند است اما حالا درگوش خانم‌ها می‌گویم: «‌اگر دوست دارید غذای امروز و چند روز آینده و یا نزدیک‌ترین مهمانی‌تان خاص باشد، این دستورهای غذایی را از دست ندهید؛ به‌ویژه اگر تازه عروس هستید و دوست دارید میز ناهار یا شام را واقعا خاص بچینید.» آخر هفته هم نکته دیگری است که به شما فرصت می‌دهد سفره را خاص‌تر بچینید.

 

پلو میگوی اسپانیایی با سس جعفری و آب لیمو  

مواد لازم:

میگو/ 500 گرم

برنج/ سه فنجان

جعفری خرد شده/ دو فنجان

آب لیموی تازه/ نصف فنجان

پیاز/ یک عدد

سیر/ سه حبه

نمک/ به مقدار کم

 

طرز تهیه: جعفری‌ها را پاک کرده، خیس کنید و بعد از دو دقیقه بشویید. بعد از اینکه آب آن رفت، جعفری‌ها را ریز خرد کنید. میگوها را پاک کرده، بشویید و بگذارید آب آن برود. پیاز و سیر را پوست کنده، بشویید و خرد کنید. میگوها را همراه با پیاز و سیر داخل بخارپز بگذارید تا بپزند. در این فاصله، برنج را پاک کرده، بشویید و بدون اضافه کردن نمک با آب داغ خیس کنید. بعد از 10 دقیقه به برنج کمی نمک اضافه کرده و مانند زمانی که همیشه برای آبکش آن را آماده می‌کنید، برنج را آماده کنید. آب لیموترش تازه را گرفته و به آن جعفری خرد شده را اضافه کنید. زمانی که خواستید برنج را دم کنید، به مخلوط آب لیموترش و جعفری، نصف فنجان آب داغ هم اضافه کنید. آن را به برنج اضافه کرده و دم کنید. بعد از دم کشیدن برنج و پختن میگوها، برنج را در ظرف مناسب کشیده و روی آن میگوها را بگذارید.

 

نکته:  

اگر سفیدی برنج را دوست ندارید، در زمان دم کردن به آن زعفران سائیده و دم‌کشیده را اضافه کنید.

 برنج را خیلی دان بردارید که وقتی به آن مخلوط آب و آب لیمو را اضافه می‌کنید، برنج شفته نشود.

 

خوراک کوفته قلقلی با سس انار  

مواد لازم:

گوشت گوساله چرخ شده/ 500گرم پیاز/ سه عدد گوجه‌فرنگی/ دو عدد رب گوجه‌فرنگی/ یک ق.غ رب انار/ سه ق.غ مغز گردو/ یک و نیم فنجان سیر/ چهار حبه نمک/ به مقدار کم اسفناج/ 400 گرم روغن مخصوص سرخ کردن/ دو ق. غ

 

طرز تهیه:

پیازها را پوست کنده، شسته و آنها را خرد کنید. سیرها را پوست کنده، بشویید و خرد کنید. به اندازه یک عدد پیاز را به گوشت چرخ‌کرده همراه با کمی نمک اضافه کرده و پیش از پختن آنها را ورز دهید. سپس آنها را قلقلی کنید. برای این کار، بعد از آماده کردن هر تکه گوشت برای قلقلی کردن، کمی مغز گردو داخل آن بگذارید. سپس آنها را داخل بشقاب بچینید. قلقلی‌ها برای کوفته باید بزرگ‌تر از کله‌گنجشکی باشد. مقداری از گردو را برای رنده کردن و تزئین روی کوفته‌ها نگه دارید. گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید و خرد کنید. اسفناج‌ها را پاک کرده، خیس کنید و بعد از دو دقیقه بشویید. بگذارید آب آن برود. سپس اسفناج‌ها را بخارپز کنید. روغن را داخل ماهیتابه بریزید. پیازها و سیرها را اضافه کنید. آنها را تفت بدهید تا طلایی شوند. سپس گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه کرده و زیر شعله را کم کنید تا گوجه‌ها آب بیفتند. بعد از اینکه آب‌شان در آمد، به آن رب گوجه‌فرنگی و رب انار را اضافه کنید. کمی تفت بدهید و بعد زیر شعله را خاموش کنید. مواد داخل ماهیتابه را داخل قابلمه ریخته و به آن یک و نیم لیوان آب اضافه کنید. بعد از اینکه کمی جوشید، قلقلی‌ها را داخل آب بیندازید. چند دقیقه صبر کنید و بعد از آن زیر شعله را کم کنید تا کوفته‌ها بپزند. بعد از اینکه کوفته‌ها پختند، آنها را داخل ظرف مناسب بگذارید. روی آنها را با گردوی رنده شده تزئین کنید. سپس اسفناج بخارپز را کنار آن بگذارید.

 

نکته:

 نمی‌توانید گردوها را به شکل یکی، دو تکه درسته ‌ یا بعد از خرد کردن گردوها، به شکل خرده گردو داخل کوفته بگذارید.

   اگر کوفته را ترش دوست دارید، می‌توانید مقدار رب انار از نوع ترش را بیشتر اضافه کنید. اگر مزه ملس دوست دارید، رب انار ملس باز هم به مقدار دلخواه اضافه کنید.

 

گونوچی قارچ با سیب‌زمینی و سبزی معطر  

 

مواد لازم

 

قارچ/ 500 گرم سیب‌زمینی پشندی ریز/ 400 گرم گوجه‌ گیلاسی/ 300 گرم پیاز/ یک عدد سبزی معطر شامل ریحان، گشنیز و جعفری/ مجموعا دو فنجان نمک/ به مقدار کم روغن مخصوص سرخ کردن/ دو ق.غ

 

طرز تهیه:

قارچ‌ها را پاک کرده و خیس کنید. سپس آنها را بشویید و بگذارید آب آن برود. بعد از آن، قارچ‌ها را داخل ماهیتابه بریزید و تفت بدهید تا آب آن تمام شود. سیب‌زمینی‌ها را شسته و پوست بکنید. سپس آنها را بخارپز کنید. سبزی‌ها را پاک کرده، خیس کنید و بعد از دو دقیقه بشویید. بگذارید آب آن برود. آنها را خرد نکنید. پیاز را پوست کنده، بشویید و بعد خرد کنید. آن را همراه با روغن تفت بدهید. طلایی که شد، برگ‌های سبزی‌های معطر را به آن اضافه کنید. تفت بدهید تا عطر آن مشخص شود. سپس قارچ‌ها و سیب‌زمینی‌ها را اضافه کنید. تفت بدهید تا اینکه قارچ و سیب‌زمینی هم با سبزی معطر مخلوط شده و مزه‌دار شوند. در مرحله آخر، گوجه گیلاسی‌ها را بشویید و آنها را دو نیم کرده و به تابه اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا گوجه‌ها کمی نرم شوند. سپس زیر شعله را خاموش کرده و غذا را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 می‌توانید کمی رب هم در زمان تفت دادن پیازها اضافه کنید تا رنگ سیب‌زمینی‌ها بعد از تفت دادن، کمی تغییر کند.

نکته:

 می‌توانید کمی رب هم در زمان تفت دادن پیازها اضافه کنید تا رنگ سیب‌زمینی‌ها بعد از تفت دادن، کمی تغییر کند.

 

استیک با سس قارچ و سیب‌زمینی پنیری  

گوشت استیکی/ شش تکه  قارچ/ چهارصد گرم پیاز/ سه عدد سیر/ سه حبه رب انار/ دو ق.غ سیب‌زمینی پشندی/ چهار عدد جعفری خرد شده/ یک فنجان پنیر پیتزای رنده شده/ یک و نیم فنجان روغن مخصوص سرخ کردن/ دو ق.غ نمک/ به مقدار کم 

 

گوشت‌ها را پاک کرده، بشویید و بگذارید آب آن برود. پیازها و سیرها را پوست کنده، بشویید و به شکل حلقه‌ای خرد کنید. اکنون یکی از پیازها را کف ماهیتابه بچینید. سیرها را هم به آن اضافه کنید. تکه‌های گوشت استیکی را با کمی نمک داخل ماهیتابه بچینید. زیر شعله را روشن کرده و آن را کم کنید تا استیک‌ها به‌تدریج آب انداخته و بپزند. در این فاصله، جعفری‌ها را پاک کرده، خیس کنید و بعد بشویید. آب آن که رفت، جعفری‌ها را خرد کنید. پنیرها را با جعفری خرد شده مخلوط کنید. قارچ‌ها را پاک کرده، خیس کنید و بعد از دو دقیقه بشویید. بگذارید آب آنها برود. سپس داخل قابلمه بریزید و آن را بخارپز کنید. باقی‌مانده پیازها را با روغن مخصوص سرخ کردن داخل ماهیتابه بریزید. تفت بدهید تا پیازها کمی طلایی شوند. بعد از آنکه پیازها طلایی شدند، آنها را از ماهیتابه درآورده و داخل قابلمه کوچکی بریزید. رب انار را داخل یک و نیم لیوان آن جوش حل کنید. آن را به پیازها اضافه کنید. زیر شعله را روشن کنید تا پیاز با رب انار بپزد. بعد از اینکه قارچ‌ها آماده شد، آنها را به رب انار و پیاز اضافه کنید. بعد از اینکه غلیظ شد؛ زیر شعله را خاموش کنید. سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده، بشویید و درشت خرد کنید. آنها را سرخ کنید. بعد از آماده شدن استیک‌ها، آنها را داخل ظرف مناسب بگذارید. روی آن سس قارچ، پیاز و انار را بریزید. سیب‌زمینی‌های سرخ شده را کنار آن گذاشته و مخلوط پنیر پیتزا و جعفری خرد شده را روی آن بریزید. غذای خاص شما حاضر است.

 

نکته:

 این خوراک نیاز به خوردن با نان ندارد. به این دلیل که سیب‌زمینی سرخ کرده همراه آن است.  به غیراز جعفری می‌توانید سبزی معطر دیگری هم به این غذا اضافه کنید.

 

تارت پیاز و قارچ و گوشت مکزیکی

مواد لازم برای خمیر تارت  

آرد / دو لیوان کره سرد/ 200گرم نمک/ نصف ق.چ شکر/ یک ق.چ آب سرد/ به مقدار لازم

 

طرز تهیه خمیر تارت

 

آرد، نمک و شکر را داخل مخلوط‌کن ریخته و باهم مخلوط کنید. کره سرد را از یخچال درآورده، رنده کنید ‌ یا به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و به مواد داخل مخلوط‌کن اضافه کنید. دستگاه را دوباره روشن کنید تا مواد با کره هم مخلوط شوند. مخلوط‌کن را خاموش کرده و به آن آب سرد اضافه کنید. دوباره مخلوط‌کن را روشن کنید تا مواد با هم و با آب سرد مخلوط شوند. خمیر را داخل نایلون بگذارید و آن را با انگشت دست صاف کنید. آن را ورز ندهید که به روغن نیفتد. خمیر را به‌مدت یک تا دو ساعت داخل یخچال بگذارید. آن را به شکل چانه درآورید تا برای هر قالب تکی تارت آماده شود.

مواد لازم برای پر کردن تارت

 

قارچ/ 400 گرم پیاز/ سه عدد گوشت چرخ کرده/ 300 گرم روغن مخصوص سرخ کردن/ دو ق.غ دارچین/ نصف ق.چ نمک/ به مقدار کم

طرز تهیه:

قارچ‌ها را پاک کرده، بشویید و خیس کنید. بعد از دو دقیقه بشویید و بگذارید آب آن برود. پیازها را پوست کنده، بشویید و خرد کنید. گوشت را پاک کرده، خرد کنید و بشویید. بعد از اینکه آب آن رفت، یک عدد از پیازها را با گوشت، چرخ کنید. سپس گوشت چرخ کرده را همراه با کمی نمک داخل قابلمه بگذارید تا به‌تدریج آب انداخته و بپزد. باقی‌مانده پیازها را با روغن داخل ماهیتابه بریزید. تفت بدهید تا پیازها طلایی شوند. سپس قارچ‌ها را اضافه کنید. تفت بدهید تا آب قارچ‌ها هم تقریبا تمام شود. سپس به آن دارچین اضافه کنید. تفت بدهید تا آب قارچ کاملا تمام شود. بعد از آن، گوشت پخته را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید و به‌مدت دو دقیقه تفت بدهید تا گوشت هم مزه‌دار شود. زیر شعله را خاموش کرده و آنها را از داخل ماهیتابه درآورید.

 

طرز تهیه تارت به شکل نهایی  

بعد از آماده کردن تارت و گذاشتن خمیر داخل قالب، مواد آماده شده را داخل تارت بگذارید. فر را روی حرارت 180درجه گرم کرده و تارت‌ها را داخل سینی فر که داخل آن آرد سفید ریخته‌اید، بگذارید. در ظرف را گذاشته و داخل فر بگذارید. نیم ساعت بعد، تارت‌ها آماده هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید