• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45199
+
-

فرصتی برای صلح!

تیتر یک
فرصتی برای صلح!

 تنها 2کارت زرد در مسابقه با کره‌شمالی، سرنوشت تیم ملی لبنان را تغییر داد و اوضاع را برای تیم ملی ایران نیز عوض کرد. لبنانی‌ها که در همه فاکتورها با ویتنام یکسان بودند، در نهایت به‌خاطر کارت‌های بیشتری که در طول جام دریافت کردند، به خانه برگشتند. اگر لبنان به مرحله یک‌هشتم صعود می‌کرد، حریف ایران در این مرحله می‌شد اما تیم ملی حالا باید خودش را برای نبرد با عمان آماده کند. روی کاغذ، عمانی‌ها به لحاظ امتیازی سومین تیم سومِ  صعود کرده از گروه‌های شش گانه جام ملت‌ها هستند اما عملکرد آنها فراتر از سطح همه تیم‌های سوم دیگر بوده است. این تیم در مسابقه اول یک جدال کاملا نزدیک با ازبکستان برگزار کرد و سرانجام با بدشانسی در مقابل این حریف شکست خورد. آنها در مسابقه دوم درخشان ظاهر شدند و با 2 اشتباه مهلک داوری، در برابر ژاپن با یک گل شکست خوردند. پنالتی ژاپن به اشتباه اعلام شد و داور نیز یک پنالتی به سود عمان نگرفت. این داور در ادامه جام از سوی
 ای.اف.سی محروم شد اما تیم ملی عمان به هر قیمتی خودش را در تورنمنت حفظ کرد. آنها برای صعود از گروه به شکست دادن ترکمنستان با اختلاف 2 گل نیاز داشتند و سرانجام در دقیقه93 گل صعود را وارد دروازه این حریف کردند. داستان عمان تا همین مرحله از جام نیز پرفرازونشیب و دراماتیک بوده است. آنها اما امروز کار بسیاری دشواری در مقابل تیم ملی ایران خواهند داشت. کی‌روش و پسرها بعد از به ثمر رساندن 7گل در 2 مسابقه اول، در جدال سوم با ترکیبی از مهره‌های اصلی و ذخیره، به تساوی بدون گل با عراق رسیدند. ایران در جام ملت‌ها 7گل به ثمر رسانده و هیچ گلی دریافت نکرده است. در مقابل، عمان در3مسابقه آسیایی 4گل زده و 4گل نیز خورده است.

حدس‌زدن ترکیب اصلی ایران، امروز برای عمانی‌ها دشوار خواهد بود، چرا که تیم ملی در 3مسابقه گذشته با 3ترکیب متفاوت به زمین رفته و همواره رقبا را غافلگیر کرده است. حضور بیرانوند روی خط دروازه قطعی به‌نظر می‌رسد اما درباره زوج مرتضی پورعلی‌گنجی در قلب دفاع تردیدهایی وجود دارد. در سمت چپ احسان حاج صفی پس از یک مسابقه استراحت دوباره آماده بازی می‌شود و در سمت راست دوئل رامین و وریا ادامه خواهد داشت. رامین در مسابقه اول فیکس شد و وریا در 2 بازی بعدی در ترکیب اصلی قرار گرفت. امید ابراهیمی باز هم هافبک دفاعی اصلی تیم ملی خواهد بود. بازگشت اشکان دژاگه نیز کاملا محتمل به‌نظر می‌رسد. او بعد از استراحت در برابر عراق، دوباره با آمادگی کامل در اختیار کی‌روش خواهد بود. سرمربی پرتغالی احتمالا باز هم به وحید امیری بازی خواهد داد.
 مهدی طارمی نیز پس از نیمکت‌نشینی در شروع بازی گذشته، برای نبرد با عمان آماده به‌نظر می‌رسد. سامان قدوس و سردار آزمون نیز احتمالا نفرات دیگر ترکیب ایران در این بازی هستند.
کارلوس کی‌روش در یک روند منحصربه‌فرد، از شروع جام به 20بازیکن مختلف فرصت بازی داده است. به جز مسعود شجاعی و 2 دروازه‌بان ذخیره، همه مهره‌ها حداقل برای دقایقی در ترکیب تیم به میدان رفته‌اند. در عمان اما وضعیت مشابهی وجود ندارد. مصدومیت علی الحبسی به‌عنوان بزرگ‌ترین گلر تاریخ عمان و یکی از بهترین مهره‌های تاریخ فوتبال این کشور، یک ضربه بزرگ برای قرمزها به شمار می‌رفت. در غیاب‌الحبسی، فائز الرشیدی درون دروازه عمان قرار می‌گیرد. آنها با سیستم 1-3-2-4 فوتبال بازی می‌کنند. در این روش، مسلمی و البریکی مدافعان میانی تیم هستند، بوسیدی و مخینی در کناره‌های خط دفاع به میدان می‌روند، المهجری و السعدی به‌عنوان هافبک دفاعی در ترکیب قرار می‌گیرند، رعد ابراهیم صالح، جمال الیهمدی و محسن الخدی پشت مهاجم مرکزی بازی می‌کنند و خلید الهجری نیز مهاجم نوک تیم به شمار می‌رود. محسن القسانی و محمد الحسنی نیز مهره‌هایی هستند که در طول جام به ترکیب ثابت تیم عمان اضافه شده‌اند. محسن القسانی با 2 گل زده، بهترین گلزن عمان در این جام محسوب می‌شود. سردار آزمون نیز با 3 گل، بهترین گلزن تیم ملی در جام ملت‌‌های 2019 به شمار می‌رود.

11سال و نیم قبل، تیم ملی به‌دست «پیم فربیک» از جام ملت‌ها حذف شد. در جام‌ملت‌های 2007تیم امیرقلعه‌نویی در ضربات پنالتی، مغلوب کره‌جنوبی فربیک شد و با شکست در یک چهارم نهایی به خانه برگشت. این مربی که آن روزها افشین قطبی را در کادر فنی‌اش داشت،حالا هدایت عمان را برعهده دارد و دوباره در یک بزنگاه حساس با ایران روبه‌رو می‌شود. عمان در چند بازی گذشته ثابت کرده که به هیچ وجه، تیم ساده‌ای نیست و به سختی شکست می‌خورد. شاید اگر اشتباه داوری رخ نداده بود، این تیم با شکست دادن ژاپن یک شگفتی بزرگ خلق می‌کرد. با وجود این آنها در شرایط عادی، نباید شانس زیادی برای کنار زدن ایران داشته باشند. اگر مصاحبه‌های کی‌روش تمرکز تیم را به هم نریزد و بازیکنان تیم با همان اشتیاق و آمادگی بازی‌های قبل در زمین ظاهر شوند،صعود به یک چهارم نهایی و البته انتقام از فربیک برای تیم ملی در دسترس خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید