• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45189
+
-

راه‌آهن بوشهر از رکود خارج شد

جابه‌جایی یک میلیون مسافر در سال اول و افزایش تا 2 میلیون نفر طی ۱۰ سال آینده از مهم‌ترین هدف‌های این پروژه ملی است

توسعه
راه‌آهن بوشهر از رکود خارج شد

علیرضا برازجانی|   بوشهر - خبرنگار:

«محمد اسلامی» درست 80 روز پس از شروع کارش در دولت دوازدهم به عنوان وزیر راه و شهرسازی و در جدیدترین دور از سفرهای استانی خود شامگاه پنج‌شنبه 27 دی از مسیر زمینی و پس از بازدید و افتتاح چند طرح در استان خوزستان از طریق شمالی‌ترین نقطه استان بوشهر یعنی بندر گناوه به این خطه سفر کرد. وی در گام اول، قطعه 60 کیلومتری گناوه به دیلم را افتتاح کرد. با افتتاح این قطعه کل جاده گناوه به دیلم زیر بار ترافیک رفت تا پرحادثه‌ترین جاده بین‌شهری استان بوشهر از این به بعد روی آرامش به خود بگیرد. وزیر راه و شهرسازی سپس به دیار دلیران تنگستان رفت تا در آیین شروع به کار قطعه 10 راه‌آهن بوشهر به شیراز، کلنگ آغاز ساخت آن را در اهرم به زمین بزند.

عملیات راه‌آهن بوشهر- شیراز که ۴۵۰ کیلومتر دارد، از سال 86 و در دولت نهم شروع شد، اما پس از 4 سال به دلیل نبود اعتبار لازم در سال 90 متوقف شد. با گذشت 7 سال از توقف این پروژه این بار با پای کار آمدن وزارت راه و شهرسازی به نظر می‌رسد مردم استان بوشهر بیش از گذشته به تحقق خواسته‌هایشان نزدیک شده‌اند.

اتصال مرکز استان بوشهر به شبکه ریلی کشور باعث جابه‌جایی 3 میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و افزایش تا 6 میلیون تن طی ۱۰ سال خواهد شد. افزون بر این، جابه‌جایی یک میلیون مسافر در سال اول، و بهره‌برداری و افزایش آن تا 2 میلیون نفر طی ۱۰ سال آینده در کنار رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر می‌تواند از مهم‌ترین هدف‌های این پروژه ملی قلمداد شود. 


ساخت راه‌آهن بوشهر به شیراز با همکاری چین

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ساخت قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر به شیراز با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است گفت: ساخت خط ریلی بوشهر به شیراز سال ۱۳۸۶ آغاز شد و به دلیل مشکلات اعتباری متوقف شد. اما منابع اعتباری آن از طریق فاینانس و با همکاری شرکت چینی و کنسرسیومی از پیمانکاران ایرانی ساخته می‌شود. این خط آهن از ایستگاه مرودشت در استان فارس از راه‌آهن اصفهان - شیراز منشعب می‌شود و پس از عبور از مسیر‌های جنوبی فارس از طریق تنگستان وارد استان بوشهر می‌شود. مسیر ریلی یادشده از اهرم به چُغادک و بندر بوشهر متصل می‌شود.

«محمد اسلامی» اضافه کرد: قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر به شیراز جزو سخت‌ترین بخش‌های این خط ریلی است، به‌ گونه‌ای که در مسیر ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی بوشهر به شیراز 6 کیلومتر پل خاص ساخته می‌شود که 3 کیلومتر از این پل‌ها در قطعه ۱۰ در استان بوشهر قرار دارد. وی افزود: موافقت‌نامه‌ها برای اجرای ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی یادشده به امضا رسیده و منتظر دریافت اصلاحیه مجوز شورای عالی اقتصاد هستیم تا بتوانیم با مذاکرات فشرده به مرحله قرارداد تجاری و آغاز اجرای این طرح ریلی برسیم.


شتاب در توسعه استان با راه‌آهن

استاندار بوشهر هم با اشاره به تلاش نمایندگان استان برای ازسرگیری این خط ریلی گفت: نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای در اختیار داشتند و می‌توانستند در طرح‌های مختلف هزینه کنند، اما وقتی تاثیر راه‌آهن را در توسعه استان بررسی کردند، به این طرح ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادند. «عبدالکریم گراوند» افزود: با پیگیری‌های صورت‌گرفته، ۲۳۸ میلیارد تومان از اعتبارات ملی به طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز اختصاص یافت.


تکمیل کریدور جنوب کشور 

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور که وزیر راه و شهرسازی را در سفر یک‌روزه به استان بوشهر همراهی می‌کرد، در حاشیه افتتاح طرح‌های راه‌سازی این استان به همشهری گفت: طول پروژه کریدور ساحلی جنوب کشور 1646 کیلومتر است که از این مقدار در حال حاضر بیش از هزار کیلومتر آن تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

«محمدرضا کدخدازاده» اضافه کرد: این کریدور از مهم‌ترین کریدورهای کشور است که به موازات سواحل جنوبی کشور، از شلمچه تا کنارک امتداد دارد. در حال حاضر، حدود 33 قطعه از این کریدور به مسافت 827 کیلومتر در حال احداث است. 390 کیلومتر از مسیر این کریدور مهم در استان بوشهر قرار دارد که بخش‌هایی از این مسیر زیر بار ترافیک رفته و قطعات دیگر آن در دست ساخت است.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال با توجه به حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود داشت و به منظور کاهش تلفات انسانی تکمیل بزرگراه گناوه به دیلم در صدر برنامه‌های راه‌سازی استان بوشهر قرار گرفت و در هر بخشی که کار به اتمام رسیده بود زیر بار ترافیک رفت. 5 کیلومتر باقی‌مانده هم امروز تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و‌ نقل کشور با بیان این‌که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده انتظار داریم تا قبل از پایان سال 97 حدود 48 کیلومتر دیگر از این کریدور در استان‌های همجوار به بهره‌برداری برسد افزود: بهره‌برداری از بزرگراه گناوه به دیلم که با اعتبار 126 میلیارد تومان توسط موسسه الهادی (ع) قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) احداث شده است، موجب سهولت در حمل‌ و‌ نقل و جابه‌جایی، کاهش تصادفات جاده‌ای، بالا بردن سطح ایمنی در نقل و انتقالات در این مسیر پرتردد خواهد شد.

کدخدازاده تاکید کرد: برای اجرای این طرح 351 هزار متر‌ مربع خاک‌برداری، یک میلیون و 116 هزار متر مکعب خاک‌ریزی، 161 هزار تن آسفالت، 36 هزار و 500 متر مکعب بتون انجام گرفته و 120 دستگاه آب‌رو و یک دستگاه پل خاص احداث شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید