• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45184
+
-

۲۰۲۰، سال دیدار از گیلان

همشهری از برنامه‌ریزی برای تحول گردشگری استان گزارش می‌دهد

گردشگری
۲۰۲۰، سال دیدار از گیلان

 فرشته رضایی|‌   رشت- خبرنگار:

یکی از فرصت‌های توسعه گیلان مربوط به گردشگری است. در یک دهه اخیر مباحث زیادی بین دولتمردان در خصوص توسعه گردشگری مطرح شده که شامل آیتم‌های مختلفی همچون توسعه اکوتوریسم، پرنده‌نگری، ‌گردشگری آبی و بوم‌گردی است. با این حال کمبودهای زیادی در زمینه زیرساخت‌های صنعت گردشگری وجود دارد.


از ایده‌های بومی تا جهانی

بوم‌گردی با هدف رونق اقتصاد روستاییان می‌تواند موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی شود. اگر به همه ایده‌های مربوط به گردشگری در قالب یک ایده کلان و جامع نگاه شود، از این طریق می‌توان بسته گردشگری و اقتصادی را به بهترین شکل به گردشگران داخلی و خارجی عرضه کرد.

یکی از این ایده‌ها که می‌تواند در سطح ملی مطرح شود و چند روزی هم هست در گیلان، امور مربوط به آن پیگیری می‌شود، ایده «۲۰۲۰، سال دیدار از گیلان» است که در قالب این طرح برنامه‌هایی برای دیدار گردشگران خارجی از گیلان دنبال می‌شود.در این راستا رایزنی‌های اولیه با سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور انجام شده و در حال حاضر در استان هم سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری و مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان ورود کرده‌اند.

ایده‌پرداز و طراح آن دکتر «مرتضی طالع ماسوله» است که سال‌ها در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی کشور فعالیت کرده و مشاور سازمان گردشگری بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که هدف از طرح «۲۰۲۰؛ سال دیدار از گیلان» چیست و با چه هدفی ایده اولیه آن شکل گرفت، اظهار کرد: با توجه به این‌که بسیاری از کشورهای دنیا در ارتباط با مباحث گردشگری سالی را به عنوان دیدار از آن کشور یا یک شهر انتخاب می‌کنند، این ایده شکل گرفت.
طالع ماسوله ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۳۸۰ داشتم، سال 2020، سال دیدار از ایران و فرهنگ‌های آن نام گرفت و نتایج بسیار مطلوبی در پی داشت. حتی سازمان جهانی گردشگری در اسپانیا کمک بسیاری به ما کرد و نگاه گردشگران پس از ورود به ایران و آشنایی با مناطق و اماکن گردشگری آن بسیار مثبت بود. از آنجایی که گیلانی‌‌ هستن، تصمیم به اجرای این ایده برای استان گرفتم.

 این ایده‌پرداز اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌های مختلفی در زمینه گردشگری گیلان انجام می‌شود که بسته به موقعیت با فراز و فرودهایی همراه است، ‌اما چون صنعت گردشگری به اصطلاح صنعت «بهانه» است و می‌توانیم به بهانه‌های مختلف میزبان ورود گردشگران خارجی هم باشیم، این موضوع در مجامع کارشناسان گردشگری مقیم تهران مطرح و پس از استقبال آنان به رئیس سازمان برنامه و بودجه معرفی شد. 

«محمدباقر نوبخت» هم موافقت و دستورهای لازم را برای اجرای آن صادر کرد. وی افزود: در ادامه اولین نشست هماهنگی در تهران برگزار و استقبال خوبی از آن شد. 
در حال حاضر منتظر همکاری مردم، فعالان و مسئولان بخش گردشگری در این زمینه هستیم. طراح ایده «۲۰۲۰، سال دیدار از گیلان» گفت: قطعا با پیگیری و اجرای این ایده م
وجب رونق اقتصاد و اشتغال خواهیم شد. 
خوشبختانه در چند روز اخیر مسئولان حوزه گردشگری گیلان هم استقبال خوبی از آن کردند. انتظار نداریم کارهای بزرگ به راحتی انجام شوند، اما همین که این عنوان تکاپو و تفکر بین متولیان ایجاد کند، قدم بزرگی است.


آموزش، اولین فاکتور برای گردشگری جهانی

طالع ماسوله با بیان این‌که هنگام اجرا اولین قدم، آموزش است، گفت: همانند زمانی که قرار است خانواده‌ای مهمان داشته باشند و همه اعضا برای ورود مهمان آماده می‌شوند، ما هم باید بدانیم چگونه و با چه روشی با مهمانان استان برخورد کنیم تا سبب رونق گردشگری شویم. اگر هتلدار هستم یا خانه بومی دارم یا یک مقام ارشد استان هستم، باید بدانم چه رفتاری مناسب است. در این زمینه، آموزش‌ بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی است. 

این کارشناس گردشگری ادامه داد: دومین قدم این است که به گردشگر مانند چاه نفت نگاه کنیم. زمانی که پروژه‌های مهم صنعتی یا بودجه لازم برای توسعه و پیشرفت نداریم، بهترین ابزار، گردشگری است. به همین دلیل باید نگاه کلان و حرفه‌ای به این صنعت داشته باشیم.


ضعف زیرساخت‌های گردشگری

این استاد دانشگاه درباره ضعف زیرساخت‌های گردشگری در گیلان بیان کرد: ممکن است ضعف‌هایی در زمینه زیرساخت‌ها داشته باشیم، اما نباید همین موضوع بهانه‌ای باشد تا قدمی در این حوزه برنداریم. باید داشته‌ها و نداشته‌های استان را بشناسیم، در غیر این صورت ممکن است سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌هایی بی‌دلیل و غیرضروری انجام شود.

طالع ماسوله با بیان این‌که مدتی است در گیلان شاهد استقبال خوب مسئولان در رابطه با توسعه گردشگری هستیم، گفت: تاکنون در هر نقطه از استان قدمی برداشتیم نتایج خوبی هم گرفتیم. این بار نیز امیدواریم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. 
وی افزود: شخصیت‌های موثری داریم که وعده کمک داده‌اند، ما هم روی توانمندی و کمک آنها حساب باز کرده‌ایم. امید است با کمک و همدلی متولیان در استان و کشور بتوانیم قدم‌های موثری برای رونق و توسعه گیلان برداریم.


ضرورت همگرایی در حوزه گردشگری 

یک فعال و سرمایه‌گذار حوزه گردشگری گیلان با انتقاد از حمایت نامناسب از بخش خصوصی در این حوزه گفت: مسئولان باید یاد بگیرند که گردشگری را به چشم یک صنعت ببینند. بنابراین نیاز به یک تعامل و همگرایی مشترک داریم.
«علیرضا معظمی» به نگاه متفاوت در حوزه گردشگری تاکید کرد و افزود: مکان‌های گردشگری و صنایع‌دستی در رشت و گیلان وجود دارند که متاسفانه مردم استان آنها را نمی‌شناسند.

وی با اشاره به این‌که ایده تور‌های «رشت‌گردی» در سال‌های گذشته با همت و خلاقیت فعالان عرصه راهنمایی گردشگری برگزار شدند، گفت: در ابتدا گمان می‌شد این تورها نتوانند جاذبه ایجاد کنند، اما حقیقت این است که اگر یک راهنمای گردشگری توانایی بالایی داشته باشد، می‌تواند نظر گردشگر را به بازدید از مکان‌هایی که به نظر افراد، عادی محسوب می‌شود، جلب کند. از همین توان یک راهنمای گردشگری می‌توان برای رونق گردشگری بین‌المللی یا خارجی بهره گرفت.

معظمی با بیان این‌که حلقه گمشده گردشگری در گیلان اطلاع‌رسانی است، بیان کرد: اطلاع‌رسانی مناسب و تبلیغات سبب می‌شود تا هتل‌ها، دفاتر گردشگری، راهنمایان و شهروندان از برنامه‌هایی نظیر جشنواره‌ها بهره‌وری لازم را ببرند. در این میان هر کس به نوعی می‌تواند از منافع آن بهره‌‌مند شود. با تبلیغات مناسب می‌توانیم برای یک ایده مهم در سطح جهانی گردهم جمع شویم و کمک کنیم تا به بهترین نحو اجرا شود.


راهنمایان گردشگری گیلان بیمه نیستند

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گیلان هم گفت: راهنمای گردشگری موضوع بسیار مهمی در این زمینه است. انجمن گردشگری یکی از فعال‌ترین انجمن‌هاست و کمیته‌های زیادی در همین زمینه تشکیل شده است.
«محمود حارث» با بیان این‌که یکی از دغدغه‌ها بیمه راهنمایان گردشگری است، افزود: نزدیک به ۴ هزار نفر در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند که هنوز بیمه نیستند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گیلان بیان کرد: وقتی شیراز، کرمان، اصفهان، یزد و آذربایجان را با گیلان مقایسه کنیم، خلأ راهنما را متوجه می‌شویم. ۳۷۶ نفر راهنمای کارت‌ دارند که ۱۵۰ نفر آنها عضو انجمن هستند.
وی ادامه داد: جشنواره‌های بزرگی در رشت برگزار شد، اما راهنمایان گردشگری در جریان نبودند و این نقص بزرگی است.
حارث با اشاره به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی رشت اظهار کرد: رشت امتیاز شهر خلاق خوراک یونسکو را دارد و می‌توان با کمک راهنمایان گردشگری از آن برای جذب بیشتر گردشگر استفاده کرد. 


گیلان مقصد گردشگری کشور می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر رشت با بیان این‌که در سال ۲۰۲۰ این شهر و استان گیلان مقصد گردشگری کشور می‌شود، گفت: باید تلاش کنیم تا در سال ۲۰۲۰ تمام گردشگران، رشت را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.«محمدحسن عاقل‌منش» اظهار کرد: در این میان مازندران به‌دلیل ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کم‌بودن مسافت تا پایتخت موفق به کسب جایگاه گردشگری بهتری شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید