• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45183
+
-

نبض اشتغال در شرق تبریز تند می‌زند

بیش از 500 نیروی کار در کارگاه‌های مبل‌سازی روستای آرپادره‌سی مشغول به کارند

صنعت
نبض اشتغال در شرق تبریز تند می‌زند

مجتبی خدایی|‌  تبریز – خبرنگار:

در حالی که در شهرهای بزرگ و کوچک آذربایجان شرقی پیدا کردن کار برای جوانان نیاز به سپری کردن هفت‌خان دارد، اما در 15 کیلومتری تبریز روستایی وجود دارد که پیدا کردن کار برای جوانان آن کاری بسیار آسان است. به علت نیاز روستا به نیروی کار، تعداد قابل توجهی کارگر هر روز از تبریز به این روستا می‌آیند تا برای خود و خانواده‌شان کسب روزی کنند. «آرپادره‌سی» روستایی است که علاوه بر ظرفیت‌های اشتغال در زمینه گردشگری و تفریحی، با احداث کارگاه‌های متعدد به بهشت اشتغال صنعتی تبریز و استان هم تبدیل شده است و نه‌تنها از تبریز، بلکه از شهرهای دیگر نیز نیروی کار به این روستا جذب می‌شود.


جمعیت 1200نفری

رئیس شورای اسلامی آرپادره‌سی می‌گوید: جمعیت بومی این روستا هزار و 200 نفر است، اما نیروی کاری که در این روستا به‌ویژه در کارگاه‌های مبل‌سازی مشغول به کارند، چند برابر نیروی کار ماهر و جوان خود روستا بوده و تنها در کارگاه‌های مبل‌سازی بیش از 500 نفر نیروی کار به صورت مستقیم مشغول به کارند.

«علی یمینی‌زاده» ادامه می‌دهد: در این روستا در حدود 50 کارگاه مبل وجود دارد و به همین تعداد، بلکه بیشتر، کارگاه‌های دیگر در حال فعالیت هستند که اکثر این کارگاه‌ها تازه احداث شده‌اند و از نظر فنی و ساختمانی وضعیت خوبی به نسبت کارگاه‌های قدیمی دیگر مناطق شهر دارند.

وی عنوان می‌کند: با احداث راه‌های دسترسی به این روستا و بهسازی جاده، همچنین خدمات‌رسانی‌های زیرساختی برق و گاز، سرمایه‌گذاران به این روستا آمده‌اند و در حال حاضر به یک منطقه مهاجرپذیر از نظر نیروی کار مبدل شده‌اند. اما اکثر این کارگران با توجه به نزدیکی به تبریز تردد به شهر را به سکونت در روستا ترجیح می‌دهند.


علت اقبال سرمایه‌گذاران به آرپادره‌سی 

یکی از سرمایه‌گذاران که اهل میانه است و در آرپادره‌سی کارگاه مبل‌سازی 500 متری خریداری و برای 10 نفر از جوانان این منطقه اشتغال‌زایی کرده است، درباره دلایل سرمایه‌گذاری در این منطقه اظهار می‌کند: زمین در اینجا ارزان است و با یک‌دهم هزینه مرکز شهر می‌توان در اینجا کارگاه خرید و آن را تجهیز کرد. در حالی که از نظر خروجی کار تفاوتی وجود ندارد و همان محصولات با همان کیفیت، اما با هزینه پایین‌تر در این محل تولید می‌شوند.

«شاهین حیدریان» به نزدیکی فروشگاه‌های بزرگ میدان بسیج به آرپادره‌سی اشاره می‌کند و می‌گوید: نزدیکی به بازار فروش مبل استان، که اکنون به میدان بسیج منتقل شده، توجه بیشتر سرمایه‌گذاران را به این منطقه جلب کرده است، چراکه فروشندگان می‌توانند سفارش خود را سریع‌تر به کارگاه‌ها تحویل دهند و در طول مدت ساخت مبل هم بر روند کار نظارت کنند.

وی ادامه می‌دهد: راه دسترسی مناسب به تهران و شهرهای دیگر، نبود معارض‌های مسکونی و عدم ایجاد مزاحمت برای ساکنان روستا به علت دور بودن کارگاه‌ها از بافت روستا، همچنین نبود ترافیک در جاده‌های منتهی به این منطقه از دیگر علل تمایل سرمایه‌گذاران برای فعالیت در روستاست.


کیفیت بالای مبل‌های تولیدی 

یکی از تولید‌کنندگان مبل در این روستا که او هم بیش از 20 نفر نیروی کار دارد، می‌گوید: در حال حاضر تولیدات مبل آرپادره‌سی به یک برند معتبر مبدل شده و تولیدات مبل این منطقه نه‌تنها در تبریز، بلکه در شهرهای بزرگ کشور حتی تهران به فروش می‌رسد. 

«احد یاسری» بیان می‌کند: نزدیک به نیمی از تولید‌کنندگان مبل این منطقه در یافت‌آباد تهران فروشگاه دارند یا این‌که با فروشندگان این بازار مرتبط بوده و تولیدات خود را در یافت‌آباد و مراکز دیگر مبل تهران به فروش می‌رسانند.

وی عنوان می‌کند: علت کیفیت بالای مبل‌های تولیدی در آرپادره‌سی استفاده از الگوی تولیدی مبل‌های ترکیه‌ای بوده و اکثر کارگران حرفه‌ای کارگاه‌های این روستا در کارخانه‌های ترکیه‌ای آموزش دیده‌اند یا از سبک تولیدات ترکیه‌ای که کیفیت بالایی دارد استفاده می‌کنند. نیاز و خواست مشتریان هم منطبق بر مدل‌ها و تولیدات جدیدی است که از اروپا و ترکیه می‌آیند.

این فعال حوزه چوب بیان می‌کند: علاوه بر تهران در بازار شیراز، اصفهان، اردبیل و شهرهای دیگر حضور داریم و در صورتی که با چند تولید‌کننده بزرگ این منطقه به توافق برسیم، به دنبال ثبت برند مبل این منطقه و تولید واحدهای مستقر در اینجا با نام مشترک برای حضوری قوی‌تر در بازار داخلی و خارجی هستیم.

وی به امکان افزایش اشتغال در صنعت مبل این روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌راحتی می‌توان ظرفیت اشتغال را با همین کارگاه‌های موجود تا 2 حتی 3 برابر افزایش داد و در آستانه سال جدید که بازار تقاضا بیشتر هم می‌شود، این اتفاق در حال رخ دادن است و در حال حاضر از نظر نیروی کار ماهر و حتی نیمه‌ماهر در مضیقه هستیم. 


ظرفیت اشتغال‌آفرینی در روستاهای شرق تبریز

پس از تجربه ناموفق احداث کارگاه‌های کوچک و متوسط در غرب تبریز در کنار صنایع بزرگ که موجب مشکلات متعددی برای کارگاه‌های کوچک شد و این کارگاه‌ها نتوانستند از خدمات برابری استفاده کنند، این بار سرمایه‌گذاران خرد و متوسط راه شرق تبریز را در پیش گرفته‌اند و در حاشیه روستاهایی مانند کرکج و کندرود به احداث کارگاه‌های کوچک روی آورده‌اند. اما در آرپادره‌سی وضعیت باز هم بهتر بوده و زمین‌های هموار و آماده برای سرمایه‌گذاری و وجود خدمات زیرساختی مناسب، سرمایه‌گذاران را به این بخش از تبریز متمایل کرده است. آرپادره‌سی در حال حاضر علاوه بر کارگاه‌های مبل متعدد، شاهد احداث رستوران‌های متعددی در کنار جاده است. وجود باشگاه‌های سوارکاری متعدد در این منطقه هم بر جذابیت گردشگری آن و در نتیجه جذب سرمایه‌گذاران و اشتغال بیشتر در آن کمک کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید