• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45147
+
-

اخبار

 برپایی بازارچه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار در محله فروزش
منطقه 6



نخستین بازارچه کارآفرینی بانوان به درخواست شهروندان و با پیگیری شهرداری ناحیه 2 منطقه 11 در محله فروزش راه‌اندازی شده است. «پریچهر ملکوتی» مدیر اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری ناحیه در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «این ناحیه متراکم‌ترین محدوده شهری منطقه است و با کمبود سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی در آن مواجه هستیم.» روند نوسازی در این ناحیه با سرعت انجام می‌شود و به همین دلیل جمعیت آن رو به رشد است. او می‌افزاید: «افزایش جمعیت، آسیب‌های ناشی از کمبود سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی را تشدید می‌کند و به همین دلیل از هر فضا و فرصتی برای کاهش این آسیب‌ها و خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان استفاده می‌کنیم.» به گفته ملکوتی، راه‌اندازی بازارچه کارآفرینی اقدامی است که در راستای حمایت از بانوان سرپرست خانوار انجام می‌شود: «راه‌اندازی این بازارچه مطالبه اهالی بود که مدت زیادی پیگیر راه‌اندازی آن بودیم اما به دلیل نبود فضای مناسب، این کار محقق نمی‌شد. تا اینکه موفق شدیم با موافقت مسئولان اداره محیط‌زیست، بخشی از فضای آنها را به این کار اختصاص دهیم.» بازارچه حدود 20‌مترمربع مساحت دارد و زنان سرپرست خانوار منطقه محصولاتی را که دست‌آفریده خودشان است با بهترین کیفیت و حداقل قیمت در آن عرضه می‌کنند. بازار همه روزه از ساعت 9 تا 17 پذیرای اهالی است. 

کتابخوانی سوادآموزان در جمع خانواده




طرح خواندن کتاب در جمع خانواده در حال اجراست. رئیس اداره سواد‌آموزی منطقه10 گفت: «در این طرح مربی هر کلاس در میان سوادآموزان 7 کتاب با موضوع‌های ریاضیات، فارسی، اقدامات در زمان زلزله و آتش‌سوزی، ارتباط با فرزندان، مهارت‌های فردی و اجتماعی و... توزیع می‌کند. کتاب‌ها به شکل چرخشی بین سوادآموزان و خانواده‌هایشان خوانده می‌شود. در پایان مسابقه‌ای بین سوادآموزان برگزار و سازمان سواد‌آموزی به بهترین پاسخ‌ها هدیه‌ای اهدا می‌کند.» «افسانه علیزاده» افزود: «در آخر دوره به هر سواد‌آموز، کتابی که علاقه‌مند به آن است تقدیم می‌شود.»

محله‌های منطقه 10 نونوار می‌شود

محله‌های منطقه 10 با اجرای طرح «رنگ در شهر» زیبا‌تر می‌شوند. شهردار منطقه 10 با بیان این مطلب گفت: «در این طرح شهرداری با کمک دانشگاهیان با اجرای عملیات نقاشی دیواری، حجم‌سازی و نورپردازی، علاوه بر حذف نماها و المان‌های نازیبا، چهره محله‌ها نو می‌شوند و رنگ و لعاب شادی را به خود می‌گیرند.»
به گفته سهیلا صادق‌زاده، رنگ‌ها در ایجاد فضای شاد و با نشاط همچنین آرامش روانی در میان شهروندان نقش مؤثری دارند و هرچه چهره شهر و محله شاد‌تر باشد به همان میزان سرزندگی و روحیه امید به زندگی در میان شهروندان افزایش می‌یابد. به همین دلیل مرحله اول این طرح در خیابان صفدری، حدفاصل موزه هفت‌چنار تا بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بریانک و خیابان رودکی برای اجرا پیشنهاد داده شده است. 

زمین‌های رها شده بازار تعیین تکلیف شود



تعیین تکلیف زمین‌های رها شده محله بازار موضوعی است که عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران قصد پیگیری آن را دارد. «احمد مسجدجامعی» در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «به گفته مسئولان شهرداری، حدود 20 تا 30 زمین رها شده در محدوده بازار وجود دارد که هیچ کاربری‌ای ندارند و به محل تجمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان تبدیل شده‌اند.» به گفته او، املاک بازار قیمت‌های چند ده میلیونی دارد، اما «متأسفانه طرح جامعی برای توسعه بازار وجود ندارد، و اگر هم هست مقطعی و موردی است.» مسجدجامعی باور دارد سازمان‌های متولی مانند میراث فرهنگی و اداره اوقاف و شهرداری در هماهنگی نیستند و همین امر به روند تخریب بافت‌های تاریخی منطقه سرعت می‌بخشد.

کاشت 1100چنار در خیابان ولی‌عصر(عج)


محسن مجد‌آبادی|رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه6

فاز دوم طرح احیای درختان چنار در خیابان ولی‌عصر(عج) به‌زودی شروع می‌شود. به گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این مرحله قرار است هزار و100 اصله درخت چنار 8 تا 12 ساله با بن بیش از 45 سانتیمتر غرس شود. این طرح از میدان راه‌آهن تا چهارراه ولی‌عصر(عج) و از تقاطع خیابان بهشتی به سمت شمال شروع می‌شود. «علی‌محمد مختاری» گفت که 550 اصله درخت در محدوده منطقه 11 و 550 اصله درخت هم در محدوده منطقه 6 و 3 غرس می‌شود. «محسن مجد‌آبادی» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه در گفت‌وگو با همشهری محله گفت: «سال گذشته حدود 750 اصله درخت چنار 8 تا 12 ساله با بن 45سانتیمتر از چهارراه ولی‌عصر(عج) تا خیابان مطهری غرس شد و امسال چنارهایی که برای منطقه ما پیش‌بینی کرده‌اند از ابتدای خیابان مطهری تا پل همت کاشته شوند.» 

​​​​​​​ راه اندازی پویش «درخت محله من»​​​​​​​


‌‌امیرقاسمی|معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه 10

«درخت محله من» عنوان پویشی است که شهروندان منطقه 10 برای حفاظت از درختان هنگام بارش برف، به آن پیوسته‌اند. «‌‌امیرقاسمی» معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه در این‌باره گفت: «پویش مردمی «درخت محله من» طرحی است که در آن شهروندان در قالب فعالیتی داوطلبانه با استفاده از چوب‌های بلندی که از سوی شهرداری نواحی در اختیارشان گذاشته شده است، مسئولیت تکاندن برف از شاخ و برگ درختان را برعهده می‌گیرند.» وی با اشاره به اینکه در هر کوچه و محله گروهی از شهروندان در قالب این طرح سازماندهی شده‌اند افزود: «شن و نمک در اختیار شهروندان داوطلب گذاشته شده است تا هنگام نیاز با پخش شن و نمک در معابر، زمینه‌ تردد آسان‌تر هم‌محله‌ای‌ها فراهم شود.» احترام به طبیعت، همگامی همگانی و افزایش احساس مسئولیت برای حفاظت از درختان از دیگر اهداف اجرای این طرح است. 


 عدد خبر 

1700 نفر از معلولان منطقه عضو کانون معلولان شده‌اند. مناسب‌سازی 2بوستان رازی و شهید حججی برای معلولان اقدامی است که مدیریت شهری در راستای ارائه خدمات به این دسته از شهروندان
انجام داده است. 

79 مکان و فضای امن در منطقه 7 برای تجمع شهروندان هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی پیش‌بینی شده است.

1522نفر در نخستین و تنها کتابخانه صلواتی محله ایرانشهری عضو شدند. این کتابخانه بیش از یک هزار جلد کتاب با موضوع‌های فرهنگی، تاریخی، روان‌شناسی وجود دارد. 

35000 دانش‌آموز منطقه 10 در 128مدرسه درس می‌خوانند که به گفته مسئولان آموزش و پرورش منطقه، تعداد دانش‌آموزان در مدارس زیاد است و این منطقه نیاز به همت خیّران برای افزایش تعداد مدارس دارد.


  اخبار چند خطی  

  «محمدرضا دهداری‌پور» شهردار منطقه 6 از ایجاد پلازای شهری در میدان هفتم‌تیر خبر داد و گفت: «حدود ۵ هزار ‌مترمربع به فضای میدان اضافه شده که این فضا پتانسیل تبدیل شدن به یک پاتوق عمومی برای شهروندان یا همان پلازای شهری را داراست. روند اجرایی عملیات عمرانی تا 15 روز آینده به پایان خواهد رسید و دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود.»

​​​​​​​  تقاطع شهید چراغی و شاه محمدی ایمن‌سازی می‌شود. رضا زلفی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 10 گفت: «راستگرد خیابان شهید چراغی، ایمن‌سازی و با اصلاح هندسی کامل می‌شود. در این صورت خودروها با ایمنی بالاتری از خیابان شاه‌محمدی خارج و به شهید چراغی وارد می‌شوند.»

​​​​​​​  هنر شاد زیستن  از دست روزگار، دلتان به تنگ آمده است. شاید هم حسابی در‌گیر زندگی روزمره و مشکلات اقتصادی و گرانی و مواردی از این دست شدید که فرصت یک لبخند زدن ساده را هم ندارید. بیشتر حس افسردگی و حتی پرخاشگری و ناامیدی دارید. سرای محله کارون برای حل بحران و کمک به تسهیل مشکلات روحی روانی که گاهی اوقات حتی منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود، کلاس «هنر شاد زیستن» را برگزار می‌کند. در این کلاس شرکت‌کنندگان با هنر راه‌های کنترل خشم در مواقع بحرانی، روش تعامل و ایجاد آرامش در خانواده آشنا می‌شوند. همسایه‌های ما در پهنه مرکزی برای شرکت در این کلاس شاد و پر انرژی چهارشنبه‌ها به نشانی خیابان دامپزشکی، نرسیده به جیحون سرای محله کارون مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات از جزئیات بیشتر با شماره تلفن 663777060 تماس بگیرند. 

  اخبار کوتاه 

 فروزش صاحب‌تره‌بار می‌شود
اخت بازار میوه و‌تره‌بار در محله فروزش آغاز شد. به گفته «‌کوروش خرد» معاون خدمات شهری منطقه11، مساحت این زمین 300‌مترمربع است و در تقاطع خیابان ولی‌عصر(عج)‌ـ فروزش قرار دارد.

 انتقال تندیس قائم‌مقام به باغ نگارستان
تندیس قائم‌مقام از خیابان باب‌همایون به محل قتل وی در باغ نگارستان منتقل می‌شود. این مکان یکی از مقاصد گردشگری برای توریست‌های خارجی و ایرانی است.

 شناسایی نقاط آبگیر
یروهای خدمات شهری شهرداری منطقه 11 برای جلوگیری از آب‌ماندگی و آبگرفتگی در فصل سرما نقاط آبگیر را شناسایی و نواقص را در کمترین زمان برطرف می‌کنند. شهروندان از طریق تماس با سامانه 137 این نقاط را معرفی کنند. 

 مناسب‌سازی بوستان‌ها برای توان‌یابان
​​​​​​​معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه 7 از تجهیز بوستان‌های شهید نیاکی و باغ‌موزه قصر برای توان‌یابان خبر داد. 

 گلسازی بیاموزید
کلاس آموزش گلسازی در سرای محله بریانک دایر می‌شود. این دوره آموزشی رایگان است و شهروندان برای شرکت در آن می‌توانند با شماره 55773750 تماس بگیرند. 

 جشن تولد برای 40 متولد 57
سرای محله انقلاب برای 40 نفر از شهروندانی که متولد 12 تا 22 بهمن 1357 هستند جشن تولد می‌گیرد. متولدین این ماه با در دست داشتن مدرک شناسایی به خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی،  مراجعه کنند.


  گزارش  

درپی درخواست اهالی و قول مسئولان شهری و راهور
​​​​​​​ موتورسیکلت‌ها پیاده‌رو‌ها را خالی می‌کنند

فاطمه نصیری‌ها|خبرنگار
منطقه 11


از محدوده بازار و خیابان مولوی گرفته تا خیابان‌های لبافی‌نژاد، حافظ و حاشیه بازار علاء‌الدین، همه و همه این روزها در قرق این دوچرخ‌های دودزاست. از دود و دم و صدای قار قار آزاردهنده‌شان که بگذریم مشکلات ترافیکی آنها هم امان مردم این منطقه را بریده است. خیابان کمالی حدفاصل خیابان امام خمینی(ره) و خیابان کاشان از جمله محدوده‌هایی است که ساکنان آنها از‌ تردد غیر‌قانونمند موتورسیکلت‌ها گلایه‌مندند. «جعفر اصفهانی» یکی از ساکنان این خیابان می‌گوید: «با وجود یکطرفه بودن خیابان کمالی از سمت خیابان امام خمینی(ره) به سمت خیابان کاشان، اکثر اوقات حرکت خلاف جهت موتورسیکلت‌ها باعث تصادف و ایجاد مزاحمت برای کودکان و اهالی محل می‌شود.» حرف‌های او را یکی از کاسبان محله هم تأیید کرده می‌گوید: «گاه حتی دیده می‌شود موتورسیکلت‌ها برای‌ تردد سریع‌تر از پیاده‌راه‌ها استفاده می‌کنند که این موضوع، امنیت جانی اهالی محله به‌خصوص دانش‌آموزان، کودکان، معلولان و سالمندان را تهدید می‌کند.» 

طرح ساماندهی اجرا می‌شود

«عبدالمطلب توجهی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 11 در گفت‌وگو با همشهری محله خبرهای خوبی برای کاهش مشکلات ناشی از‌ تردد موتورسیکلت‌ها در منطقه می‌دهد و می‌گوید: «منطقه 11 به واسطه همسایگی با بازار و جای دادن اصناف مختلف، روزانه پذیرای مسافران دورن شهری بسیاری است. از سوی دیگر، قرار گرفتن بخش عمده این منطقه در محدوده طرح ترافیک باعث شده است که افراد برای دور زدن این محدودیت دست به دامن موتورسیکلت برای‌ تردد در منطقه شوند. موضوعی که این روزها باید از آن به‌عنوان یک معضل ترافیکی در منطقه نام برد.» 
او ادامه می‌دهد: «برای ساماندهی این وضعیت، یک طرح مطالعاتی در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه قرار گرفته است ضمن اینکه مقرر شده، حصول نتایج این طرح، اجرای طرح ساماندهی پارک موتورسیکلت‌ها در منطقه برای ساماندهی توقف موتورسیکلت‌ها در منطقه با انتخاب پیمانکار مربوطه در دستور کار قرار گیرد. این طرح به‌زودی با ایجاد توقفگاه ویژه موتورسیکلت‌ها در منطقه اجرا خواهد شد.»

تخلفات را خبر دهید

«سرهنگ فریاد نظری» رئیس پلیس راهور منطقه می‌گوید:  «هر یک شهروندان خود پلیسی در محله و منطقه هستند که باید با اعلام چنین گزارش‌هایی ما را در شناسایی و رفع مشکلات موجود همراهی کنند.» او تأکید کرد: «این موضوع از سوی پلیس راهور منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند به‌زودی شاهد حل مشکل باشند.»





​​​​​​​



 

این خبر را به اشتراک بگذارید