• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45118
+
-

در سال‌های ابتدایی دهه80 بهبود اوضاع اقتصادی، مردم را به فکر نیازهای دیگرشان انداخته بود

اندکی آینده‌نگری بد نیست

ریزنویس

محمدتقی حاجی‌موسی

مترو یا قطار برقی تهران -کرج نخستین بخش از خطوط متروی تهران بود که راه‌اندازی شد و هر روز هزاران نفر را جابه‌جا می‌کرد. اما سال81 مردم از نبود پله برقی و سرویس بهداشتی در ایستگاه‌های مترو شاکی شدند و گفتند چرا چنین نیازهایی پیش‌بینی نشده، این شکایت نشان می‌دهد مردم ما کلا آینده‌نگر نیستند. اگر جامعه‌ای آینده را ببیند می‌داند که استفاده از پله برقی موجب سستی عضلات پا می‌شود و در ادامه ممکن است عواقب بدی داشته باشد. منتها مسئله مهم‌تر، درباره سرویس های بهداشتی است. شما باید آینده‌نگری داشته باشید و بدانید کی به چه چیزی نیاز دارید و همه کارهایتان را در خانه و محل کار و تحصیل انجام دهید، نه اینکه وسط ایستگاه مترو دنبال سرویس بهداشتی باشید و مسئولان را به عدم‌برنامه‌ریزی متهم کنید. 

خدایا منو گاو کن!- یک آقای مشهدی سال81 ادعا کرده که توانسته موتوری بنزینی بسازد که روی خودرو قرار می‌گیرد ولی از میل لنگ، پیستون و یاتاقان استفاده نمی‌کند و الان است که ژاپنی‌ها بیایند این طرح را بدزدند و ببرند. این آقا که به اسمش اشاره نمی‌کنیم مدعی شده قبلا هم موتوری ساخته که با 5سوخت فسیلی کار می‌کرده و ژاپنی‌ها آن را کپی‌برداری کرده‌اند منتها هنوز که هنوز است خبری از نمونه ژاپنی نشده و احتمالا فوت آخر را بلد نبوده‌اند. لازم به توضیح است که آقای مخترع این موتور را با هزینه 350هزار تومان ساخته که در تولید انبوه هزینه‌اش 30هزار تومان می‌شده و این خیلی طبیعی است، چرا که موتور مورد اشاره به‌احتمال زیاد فقط یک قوطی بوده که بنزین در آن می‌سوخته و بنز و بی‌ام دبلیو و تویوتا هنوز به تکنولوژی آن دست پیدا نکرده‌اند. جالب اینکه چنین خبری در روزنامه‌ها چاپ هم شده است.

آمار واس ماس- دکتر زالی -رئیس مرکز آمار ایران- در سال81 طی مصاحبه‌ای با روزنامه کیهان اعلام کرده که برخی مسئولین در گذشته آمارها را دستکاری می‌کرده‌اند تا عملکردشان را مثبت جلوه دهند. البته ایشان به دوره خودشان اشاره‌ای نکردند و گفتند این کار بدی است. خب، وقتی همه دور هم راضی هستند چرا الکی ادای بچه‌مثبت‌ها را دربیاوریم؟ اصلا آمار می‌گیریم که همین کارها را بکنیم، وگرنه بدون آمار هم جایی نمی‌لنگد.

مرغ اجل- شاید اگر مرغ از سبد غذایی کشور حذف می‌شد بخش عمده‌ای از دغدغه مسئولان هم از بین می‌رفت و خیال همه راحت می‌شد، چرا که تاریخ نشان داده قیمت مرغ جزو مشکلات لاینحل کشور است و الان هم داریم آن را حس می‌کنیم. سال81 وقتی قیمت مرغ بالا رفت مسئولان تصمیم گرفتند مرغ وارد کنند تا قیمت پایین بیاید؛ مثل همین حالا؛ یعنی طی 16سال، تنها راهکار همین بوده و بس.

کاریه که شده- سال81، یکی از بحث‌های مهم درباره تهران، فروش تراکم و احتمال افزایش قیمت مسکن بود؛‌ مسئله‌ای که شهردار وقت مدعی بود هیاهو برای هیچ است و بازی رسانه‌ای است و این طرح‌ها خنثی خواهد شد. اما در شهریور همان سال وزیر مسکن اعلام کرد که سیاست‌های شهرداری برای فروش تراکم باعث افزایش قیمت مسکن در تهران شده است. بعد از این اظهارنظر، همه نفسی کشیدند و جلسه را به سمت محل صرف ناهار ترک کردند.

فاجعه یا افتخار؟- روزنامه کیهان در 19مرداد سال81 با افتخار از ساخت سد گتوند روی رودخانه کارون خبر داد که بعد از پروژه سد کرخه، برگ زرینی دیگر در دفتر افتخارات مهندسی ایران ثبت کردند. اما 10سال بعد معلوم شد که سد گتوند یک اشتباه فاجعه‌بار برای محیط‌زیست، به‌خصوص خوزستان و خلیج‌فارس بوده و از آن موقع تا حالا هر طرحی برای جلوگیری از ورود نمک به کارون با شکست روبه‌رو شده و اکو‌سیستم منطقه به‌شدت دچار مشکل شده است.

عاقبت مهربون نشستن- تا همین اوایل دهه80 رسم بر این بود که ظرفیت یک خودرو آن چیزی نیست که در کارت خودرو نوشته شده و مهم این است که تا کجا می‌توان آدم توی ماشین جا داد و وقتی تا خرخره پر می‌شد یعنی ظرفیت تکمیل بود و خودرو می‌توانست راه بیفتد. چیزی که البته به آن مهربان‌نشستن کنار هم می‌گفتند و اینکه «راهی نیست! دو قدم راه  را تحمل کنید!». منتهی این نزدیکی دل‌ها و اعضای بدن باعث مشکلاتی هم می‌شد. برای مثال سال81 یک خودروی پیکان با یک دستگاه کامیون خاور در قائمشهر تصادف کرد که در نتیجه آن 4 نفر کشته و  6 نفر زخمی شدند! از این تعداد، 3نفر توی پیکان نشسته بودند که در دم جان دادند. بقیه یعنی 7نفر هم توی خاور بودند که نشان می‌دهد خاور هنوز جا داشته و نتوانسته از تمام ظرفیتش استفاده کند. خوشبختانه چند سال بعد قوانین مربوط به تعداد سرنشین در خودرو اصلاح شد و این حوادث کاهش پیدا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید