• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45098
+
-

آمریکا به‌دنبال پایان سلطه روسیه بر بازار انرژی اروپا

سیاوش فلاح‌پور/ خبرنگار
«صادرات گاز روسیه به اروپا باید به حداقل ممکن کاهش یابد»؛ این جمله‌ای است که به نقل از یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ در خبرگزاری رویترز منتشر شده است. در گزارش رویترز همچنین به نقل از منابع آگاه آمده: دولت آمریکا در حال مذاکره با قطر به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی جهان است تا برای تامین انرژی مورد نیاز اروپا جایگزین روسیه شود. بخش مهمی از اطلاعات این گزارش رویترز که واکنش‌های گسترده‌ای را نیز به همراه داشت، روز گذشته از سوی دان برولیت، معاون وزیر انرژی آمریکا تأیید شده است. به گفته او، چنین مذاکراتی در دوحه با هدف تامین انرژی مورد نیاز اروپا، به‌ویژه آلمان در جریان است و در مقابل، رایزنی با طرف‌های اروپایی هم برای خرید گاز از قطر آغاز شده است.

از سوی دیگر، در گزارش رویترز به افزایش بی‌سابقه سرمایه‌گذاری‌های قطر در آمریکا، به‌ویژه در زیرساخت‌های تولید انرژی اشاره شده و آمده است: این سرمایه‌گذاری‌ها ‌تا پایان سال میلادی‌2020 به بیش از 20میلیارد دلار خوهد رسید؛ سرمایه‌گذاری‌هایی که زمینه را برای صادرات گاز طبیعی از آمریکا به اروپا فراهم می‌کند. در مقابل، شبکه روسی راشاتودی در واکنش به گزارش رویترز مدعی شد: اقدامات آمریکا برای توقف خرید گاز اروپا از روسیه محدود به مذاکرات دو‌جانبه با طرف‌های قطری و اروپایی نبوده و فشارهای مختلف دیگری ازجمله تهدید به تحریم برخی پایتخت‌های اروپایی را نیز دربرمی‌گیرد. درحالی‌که روسیه و آلمان مشغول تکمیل پروژه بزرگ جریان شمال، برای انتقال مستقیم گاز از روسیه به آلمان از طریق دریا هستند، آمریکا تهدید کرده درصورت بی‌توجهی به مطالبات این کشور برای توقف خرید گاز از روسیه، شرکت‌های آلمانی حاضر در این پروژه را تحریم خواهد کرد. اگرچه مقامات دولت آلمان با تکذیب این اطلاعات گفته‌اند هیچ مشکلی برای ایجاد تنوع در منابع واردات انرژی به این کشور ندارند، اما در نهایت این وضعیت بازار گاز است که نقش اصلی در تصمیم‌گیری‌های برلین خواهد داشت؛

به‌عبارت دیگر دست‌کم تا این لحظه اراده‌ای در آلمان برای تغییر منبع اصلی واردات گاز طبیعی این کشور به چشم نمی‌خورد. پیش از این دونالد ترامپ در صفحه توییتر خود نوشته بود: آلمان به‌دلیل واردات گاز از روسیه به گروگان این کشور در معادلات بین‌المللی تبدیل شده است. به گفته رویترز، بیش از 60درصد از نیاز آلمان به گاز طبیعی توسط روسیه تامین می‌شود. شبکه الجزیره، بزرگ‌ترین رسانه قطر بدون اشاره به موضع این کشور در قبال تحولات یادشده نوشت: دوحه در سال میلادی گذشته تصمیم گرفت با هدف تقویت روابط خود با آلمان، 11میلیارد دلار طی 5سال آینده در این کشور سرمایه‌گذاری کند؛ سرمایه‌گذاری‌هایی که براساس اطلاعات اولیه شامل تاسیس یک ترمینال گاز طبیعی در آلمان خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید