• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45097
+
-

کنگره وارد بازی استیضاح شد

انتشار گزارشی تازه درباره اتهامات ترامپ، احتمال استیضاح او را بالا برد

جهان‌نما
کنگره وارد بازی استیضاح شد

جواد نصرتی/ خبرنگار
انتشار یک گزارش افشاگرانه از بازفیدنیوز درباره جلوگیری احتمالی ترامپ از اجرای عدالت در پرونده ارتباط با روسیه، نمایندگان دمکرات کنگره را به تکاپو انداخته تا این ادعا را راستی‌‌آزمایی کنند. چنین تحقیقاتی در صورتی که درستی گزارش نشریه بازفید را تأیید کند، می‌تواند به استیضاح ترامپ منجر شود. بازفید در گزارش خود به نقل از 2مقام قضایی دولت نوشته که ترامپ به مایکل کوهن وکیل شخصی سابق خود دستور داده که در تحقیق درباره ساخت برج ترامپ در مسکو، به کنگره دروغ بگوید. چنین کاری، جلوگیری از اجرای عدالت است و می‌تواند به استیضاح ترامپ منجر شود. کوهن، که از ترامپ بریده و با رابرت مولر بازرس ویژه دادگستری آمریکا در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری همکاری می‌کند، پیش‌تر تأیید کرده که درباره پروژه تجاری موکل سابق خود به کنگره دروغ گفته است. این گزارش، توجه زیادی را در واشنگتن به خود جلب کرده و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفته که این کمیته درباره آن تحقیق خواهد کرد. آدام شیف در توییتر خود نوشت: «ما هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم تا متوجه شویم آیا این موضوع حقیقت دارد یا نه.» خواکین کاسترو، دیگر عضو این کمیته هم در توییتر نوشت که اگر این اتهام‌ها درست باشند، ترامپ باید استعفا بدهد یا استیضاح شود.

جزئیات گزارش بازفید
گزارش بازفید رئیس‌جمهور آمریکا، دختر او ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر دامادش را متهم می‌کند که مرتبا در جریان این پروژه قرار می‌گرفتند. این‌سه، پیش‌تر داشتن هرگونه ارتباط تجاری با روس‌ها در زمان مورد بحث را تکذیب کرده‌اند. کوهن به کنگره گفته بود که مذاکرات بر سر این پروژه تجاری از سپتامبر2015 تا ژانویه2016 انجام شده بود اما بعدا مشخص شد که این ارتباط‌ها، تا انتهای ماه ژوئن، یعنی زمانی که ترامپ به‌عنوان نامزد جمهوریخواهان در انتخابات مشخص شده بود، ادامه داشته‌اند. براساس همین گزارش، ترامپ به کوهن اصرار داشته که همزمان با تبلیغات انتخاباتی، سفر به مسکو برای ملاقات با ولادیمیر پوتین را برنامه‌ریزی کند. بازفید در گزارش خود نوشته که کوهن به بازپرس‌ها گفته ترامپ شخصا به او دستور داده تا در این‌باره دروغ بگوید تا دخالت ترامپ در این پرونده (در زمان مورد بحث)، فاش نشود. براساس گزارش بازفید، مولر مدارک و شواهد مجزایی دارد که ادعای کوهن را تأیید می‌کند.

اصرار به استیضاح
انتشار این گزارش، دمکرات‌های کنگره را به‌شدت عصبانی کرد و چندتن از آنها موضوع استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور را پیش کشیدند. تد لیو، نماینده دمکرات مجلس نمایندگان درخواست کرد که کنگره وارد این ماجرا شود و این اتهام و تبانی احتمالی ترامپ و روسیه را بررسی کند. برایان شاتز، سناتور هاوایی در کنگره هم با اشاره به این گزارش گفت که کنگره باید درباره آن تحقیق کند. اعضای کنگره جدید آمریکا که کارش را کمتر از 3هفته پیش شروع کرده است، هرگز اینقدر آشکارا خواستار دخالت در این پرونده نشده بودند و فضای عمومی در آمریکا اینگونه بود که باید منتظر تحقیقات رابرت مولر ماند. بعد از این گزارش، کریس مرفی سناتور از کانکتیکات گفت که رابرت مولر، باید نتیجه تحقیقاتش را هرچه زودتر در اختیار کنگره قرار بدهد تا نمایندگان و سناتورها درباره آن تصمیم بگیرند؛ «گوش کنید، اگر مولر چند منبع دارد که تأیید می‌کنند ترامپ به کوهن دستور داده است تا به کنگره دروغ بگوید، باید هرچه زودتر آن را بدانیم. وقت آن رسیده است قبل از آنکه دیر شود، مولر کارت‌هایش را به کنگره نشان بدهد.» این درخواست‌ها در حالی مطرح می‌شود که رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ ادعاهای کوهن را رد کرده است.

تبانی، خیانت و بیشتر
جلوگیری از اجرای عدالت، هرچند به‌تنهایی می‌تواند باعث استیضاح ترامپ شود، اما در مقابل اتهام‌های سنگین‌تری مانند تبانی با روس‌ها و خیانت، مسئله چندان مهمی به‌نظر نمی‌رسد. ترامپ مدت‌هاست که به تبانی با روس‌ها برای پیروزی در انتخابات متهم است. او بارها این اتهام را رد کرده است. اخیرا هم نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از برخی مقام‌های دولت نوشت که اف‌بی‌آی پرونده‌ای ضدجاسوسی درباره احتمال همکاری ترامپ با روس‌ها به جریان انداخته است. واشنگتن‌پست هم در گزارش جداگانه‌ای فاش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا، جزئیات 5ملاقات خود با ولادیمیر پوتین را از بین برده است. هردوی این گزارش‌ها، مسئله احتمال تبانی و خیانت ترامپ را پررنگ‌تر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید