• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45095
+
-

مدیر جدید و برنامه‌های سابق

  خبر: مرتضی بانک، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان اینکه پروژه‌های کلنگ خورده در مناطق آزاد فعال هستند و هیچ‌یک از دستور کار خارج نشده‌اند، درباره ساخت قطب سوم خودروسازی در چابهار گفته است: راه‌اندازی مجموعه خودروسازی جزو پروژه‌های ما نبوده است.

 نقد: در تابستان1393 وقتی رئیس‌جمهور در جریان همایش خروج از رکود، 2‌خودروساز بزرگ کشور را موردنقد قرار داد و آنها را متهم کرد که اجازه نمی‌دهند رقیبی در کنار آنها پا بگیرد، اکبر ترکان، دبیر سابق شورای‌عالی مناطق آزاد حرف‌هایی از ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار زد. گویا ترکان درنظر داشت پس از توافق هسته‌ای و ورود خودروسازان خارجی به ایران، نظر آنها را برای ایجاد شهرک خودروسازی در منطقه چابهار جلب کند که البته از همان زمان با نقدهایی مواجه شد. برخی معتقد بودند این کار مصداق بارز ورود و دخالت دولت در صنعت خودروسازی است.

از سوی دیگر منتقدان بر این باور بودند که قطب سوم خودروسازی کشور از چند سال پیش توسط بخش خصوصی در کرمان ایجاد شده و اگر بنا به تقویت قطب سوم خودروسازی باشد، باید به این موضوع توجه شود. به‌هرحال در پسا برجام اتفاقی که مدنظر ترکان بود عملیاتی نشد و حتی خودروسازان فرانسوی نیز که با شرکای ایرانی قرارداد همکاری امضا کرده بودند از کشور خارج شدند؛ اما نکته جالب اینجاست که حالا دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کلاً از طرح مورد نظر ترکان اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است، راه‌اندازی مجموعه خودروسازی جزو پروژه‌های مناطق آزاد نبوده است. گویی در مناطق آزاد و شاید در مسئولیت‌های دولتی، برنامه‌ها طبق خواسته شخصی مدیران وقت در دستور کار قرار می‌گیرد و با تغییر آدم‌ها، طرح‌ها نیز تغییر پیدا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید