• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45059
+
-

آشتی خبرگان با فضای مجازی

آیت‌الله جنتی: می‌توانیم از فضای مجازی به‌نفع انقلاب و مردم استفاده کنیم

مجلس خبرگان
آشتی خبرگان با فضای مجازی

آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنانی که باید آن را بازگشت از سیاست‌های قبلی‌اش درباره فضای مجازی تعبیر کرد، فضای مجازی را بسیار مهم ارزیابی کرده و گفته است می‌توانیم از تهدید فضای مجازی به نفع انقلاب و مردم استفاده کنیم.

او در نشست مشترک هیأت رئیسه مجلس خبرگان در دوره پنجم با کمیسیون‌های داخلی این مجلس که پنجشنبه گذشته برگزار شد، با یادآوری انتقادهایی که از رادیو و تلویزیون در ابتدای ورود به ایران مطرح می‌شد، گفته است: وقتی رادیو و تلویزیون آمده بود، همه وحشت کردند که مبادا دین مردم از دست برود، ولی بعدا دیدند که بهترین استفاده‌ها را می‌توان از آن کرد؛ فضای مجازی نیز همینطور است. دبیر شورای نگهبان گفته است: مطلعان معتقدند که ما می‌توانیم به نفع انقلاب از فضای مجازی استفاده کنیم.

یک‌سال پیش و بعد از اغتشاشات دی‌ماه سال96، آیت‌الله جنتی در جلسه‌ای مشابه فضای مجازی را بلا و مشکلی دانسته بود که به جان کشور افتاده و گفته بود: می‌توان این فضا را کنترل کرد اما این کار را نکردند و آن اغتشاشات پیش آمد که از خارج هم حمایت شد و تهدید هم کردند که در آینده ادامه پیدا می‌کند.

از اعضای هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری سیداحمد خاتمی در شبکه اجتماعی صفحه شخصی دارد. او سال گذشته با انتشار ویدئویی حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را اعلام کرد و گفت: با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی و تأثیرگذاری اینها و اینکه دیدم بدخواهان بی‌رحمانه بدون آنکه ابایی داشته باشند، تهمت‌ها و سخن‌های دروغ بسیاری در رابطه با اینجانب می‌گویند، تصمیم‌ گرفتم من هم در این شبکه‌ها حاضر باشم. دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان که در توییتر و تلگرام صفحه دارد، سیدابراهیم رئیسی است.

به گزارش همشهری، او به واسطه نامزدی‌اش در انتخابات سال96 ناچار به حضور در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات ریاست‌جمهوری بود اما هم‌اکنون پدر همسر او یعنی آیت‌الله علم‌الهدی که از نمایندگان مشهد در مجلس خبرگان نیز است، از معدود افرادی است که سرسختانه با رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی مخالفت می‌کند. او اگرچه اخیرا در دیدار با اعضای سازمان فضای مجازی «سراج» گفته بود: «باید با سلسله اقدامات و برنامه‌ریزی‌های حساب‌شده با معضلات فضای مجازی روبه‌رو شویم تا فیلتر‌کردن تنها راه چاره نباشد» اما پیش از آن مواضع تندی درباره آثار فضای مجازی بر جوانان گرفته بود؛ ازجمله آنکه گفته بود: «این فضایی است که دختران را بی‌عفت و جوانان را هرزه می‌کند، این فضایی است که این همه فشارها و خیانت‌های امنیتی برای ما وارد می‌کند. نمی‌دانم این مسئولان چه می‌کنند و چرا نمایندگان مجلس آنقدر ساکت هستند.» به غیراز آیت‌الله علم‌الهدی، از مسئولان مخالف رفع فیلتر از فضای مجازی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور است که جلسات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه زیرنظر او برگزار می‌شود. 6 وزیر دولت و 2نماینده مجلس هم که عضو این کارگروه هستند، در نامه‌ای که مردادماه برای دادستان فرستادند، خواستار تشکیل جلسه‌ای برای رفع فیلتر از تلگرام شدند اما دادستان کل کشور تا امروز از برگزاری این جلسه امتناع کرده و در توجیه این اقدامش گفته است: وقتی بعضی از این شبکه‌ها را در کارگروه مصادیق مجرمانه می‌بندیم و فیلتر می‌کنیم، می‌بینیم بعضی از آقایان صدایشان بلند می‌شود و ۶ وزیر به من نامه می‌نویسند و می‌خواهند که جلسه بگذاریم تا رفع فیلتر کنیم که من نرفتم زیرا می‌بینم در اینجا شریک در جرم خواهم شد. بعد از اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی درباره فضای مجازی و استفاده از فرصت این فضا به‌نفع انقلاب و نظام، محمد مهاجری، از فعالان رسانه‌ای اصولگرا در توییتی از این موضع رئیس مجلس خبرگان رهبری تجلیل کرد و به طنز نوشت: تا همین‌جا آقای جنتی 7 بر صفر از آقای علم‌الهدی جلوتر است.

بیانیه‌ای هم که در پایان نشست مشترک هیأت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های داخلی منتشر شد، همسو با نظر آیت‌الله جنتی در همین باره بود. در این بیانیه آمده است: در اهمیت فضای مجازی و نقش آن در تمدن‌سازی‌ - به تعبیر مقام معظم رهبری -  تردیدی وجود ندارد. لذا از وزارت ارتباطات، شورای‌عالی فضای مجازی و همه دستگاه‌های ذیربط انتظار می‌رود، به‌طور فعال در جهت ساماندهی این فضا و مقابله با ابتذال اخلاقی و جنگ روانی دشمن، گامی اساسی بردارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید