• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45054
+
-

آنچه گذشت!

نگاهی به ماجراهای مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا

آنچه گذشت!

برخورد ژاپن و عربستان در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، تا حدود زیادی غیرمنتظره بود. این تنها یکی از ماجراهای غیرمنتظره این دوره از جام ملت‌ها به شمار می‌رود. پیش‌بینی نتیجه بازی کار بسیار دشواری به‌نظر می‌رسد. چرا که این تورنمنت پیش از این، پیش‌بینی‌های زیادی را باطل کرده و هواداران فراوانی را در مرز تحیر قرار داده است. نخستین اتفاق میخکوب‌کننده جام، صدرنشینی اردن در حضور استرالیا در گروه دوم بود. اردن با یک نمایش رویایی، استرالیا را در مسابقه اول شکست داد و در جدال دوم نیز توانست سوریه را از پیش رو بردارد تا تنها تیمی باشد که بعد از دو بازی، علاوه بر صعود، صدرنشینی‌اش را نیز قطعی کرده است. خیلی‌ها انتظار داشتند استرالیا با اقتدار در این گروه صدرنشین شود و سوریه با توجه به خط حمله فوق‌العاده‌اش، در جایگاه دوم قرار بگیرد اما اردن با 7 امتیاز در جایگاه اول ایستاد، استرالیا با شکست دادن سوریه در دقایق پایانی 6امتیازی شد و سوری‌ها تنها با یک امتیاز، پایین‌تر از فلسطین قرار گرفتند تا «بازنده» بزرگ جام ملت‌ها باشند. کره‌شمالی با اختلاف ضعیف‌ترین تیم رقابت‌ها به‌نظر می‌رسید و در 3 مسابقه نیز گلباران شد. تراژیک‌ترین ماجرای جام اما پس از شکست دادن کره‌شمالی برای لبنان اتفاق افتاد. جایی که آنها تنها به‌خاطر یک «کارت زرد» بیشتر نسبت به ویتنام، در میان بهترین تیم‌های سوم جام قرار نگرفتند و ناچار به ترک تورنمنت شدند. صدرنشینی قطر در حضور عربستان نیز یک اتفاق غافلگیرکننده دیگر بود. عربستان در دو بازی ابتدایی، فوق‌العاده ظاهر شد و در دقایقی از نبرد با قطر نیز درخشان نشان داد اما نتوانست در مقابل نبوغ المعز علی مقاومت کند و سرانجام بازنده سیاسی‌ترین مسابقه جام شد. المعز حالا نه فقط برای آقای گلی، بلکه برای شکستن همه رکوردهای گلزنی تاریخ جام ملت‌ها مبارزه می‌کند. او تا امروز در 3 مسابقه 7گل به ثمر رسانده است. آماری که موجب شده ژوزه مورینیو این بازیکن را شایسته حضور در اروپا بداند.
24 تیمی شدن جام ملت‌ها، فرصت حضور در این جام را برای کشورهای زیادی مهیا کرد و تعدادی از تیم‌های کم‌تجربه، نشان دادند که شایستگی حضور در این رقابت‌ها را داشته‌اند. هندوستان جام را با یک پیروزی استثنایی در مقابل تایلند آغاز کرد و در بسیاری از دقایق مسابقه دوم نیز، برتر از تیم میزبان نشان داد. آنها با یک پنالتی دقایق پایانی در دیدار سوم با بحرین، ناگهان از جام ملت‌ها حذف شدند. هند تبدیل به تیم شگفتی‌ساز جام 2019نشد اما به همه نشان داد که حالا روند پیشرفت فوتبال را جدی‌تر از همیشه دنبال می‌کند و بعید نیست در آینده به یکی از مدعیان قهرمانی این جام تبدیل شود. ویتنام نیز به‌عنوان جوان‌ترین تیم ‌جام، با ارائه نمایش‌های جذاب توانست خودش را به مرحله حذفی برساند. آنها در مسابقه اول، فاصله چندانی با متوقف کردن عراق نداشتند. از قرقیزستان نیز باید به‌عنوان یکی از پدیده‌های بی‌چون و چرای جام ملت‌ها نام برد. تیمی که با یک اختلاف و به سختی نتیجه را به چین و کره واگذار کرد و در مسابقه نهایی، فیلیپین اسون گوران اریکسون را به خانه برگرداند.
تجمع مربیان بزرگ و کارکشته در جام ملت‌ها، دوئل‌های سخت و نزدیکی در این تورنمنت رقم زد. این جام البته به یک رکورد منحصربه‌فرد نیز دست پیدا کرد و آن، اخراج دو سرمربی همزمان با برگزاری بازی‌ها بود. یکی از این دو تغییر نتیجه خارق‌العاده‌ای داشت اما تغییر دوم، به شکست انجامید. تایلندی‌ها پس از شکست وحشتناک در دیدار اول، سرمربی‌شان را تغییر دادند و از دو نبرد بعدی 4امتیاز گرفتند تا به‌عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله حذفی شوند. سوری‌ها اما حتی با تغییر سرمربی هم نتوانستند یک پیروزی را در جام ملت‌ها جشن بگیرند.
مسابقه ژاپن و عربستان، حساس‌ترین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی است اما در این مرحله دیدارهای تماشایی دیگری نیز وجود خواهند داشت. تیم ملی ایران که در سال 2011به‌دست کره‌جنوبی با هدایت پیم فربیک از آسیا کنار رفته بود، حالا دوباره با این مربی برخورد خواهد کرد. مردی که این روزهای روی نیمکت عمان نشسته و تیم منسجمی را راهی جام ملت‌ها کرده است. برنده نبرد ایران و عمان با برنده دیدار تایلند و چین مسابقه می‌دهد و برنده دیدار ژاپن با عربستان، با تیم پیروز مسابقه اردن و ویتنام روبه‌رو می‌شود. از این 8 تیم در این سمت از جدول جام ملت‌ها، در نهایت یک تیم راهی دیدار فینال خواهد شد. در سمت دیگر جدول، شاید نیمه‌نهایی کره‌جنوبی و استرالیا محتمل به‌نظر برسد. برنده جدال کره‌جنوبی با بحرین، به برنده دوئل عراق و قطر خواهد خورد و تیم پیروز نبرد قرقیزستان و امارات، با برنده مسابقه استرالیا و ازبکستان مسابقه خواهد داد. عبور از مرحله گروهی، حرارت جام ملت‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. حساسیت جام روزبه‌روز بیشتر خواهد شد و انتظار می‌رود که همچنان غافلگیری‌های زیادی در مسیر این تورنمنت وجود داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید