• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45050
+
-

جنجال شکست ائتلاف عربی!

جنجال شکست ائتلاف عربی!

وقتی خاورمیانه بخشی از مسابقات یک تورنمنت باشد، آن تورنمنت چاره‌ای جز سیاسی شدن ندارد. نگاهی به لیست تیم‌ها بیندازیم؛ ایران، عربستان، قطر، امارات، سوریه، فلسطین، کره‌شمالی و... حتی یک رویارویی بین دو تیم به‌صورت رندوم در جام ملت‌ها می‌تواند تنش‌زا باشد چه برسد به اینکه این دو تیم عربستان و قطر باشند. قطری‌ها پس از پیروزی دو بر صفر مقابل عربستان به‌اندازه‌ای خوشحالی کردند که شادی آنها باعث رنجش سعودی‌ها شد و برخی از بازیکنان تیم سبزپوش سعی در متوقف کردن شادی عنابی‌پوشان کردند. پیش از پایان مسابقه هم یکی از بازیکنان قطر یواشکی و دور از چشم داور عدد دو را به هواداران عربستان نشان داد. معز علی بعد از گل اول با عصبانیت به پرچم کرنر لگد زد و آن را انداخت. بازیکنان قطر در اواخر بازی به بازی نمایشی و تحقیرآمیز دست زدند. همه اینها در حالی است که بیشتر بازیکنان این تیم اصالتی قطری ندارند و معمولا از آفریقا و حتی آمریکای جنوبی گردآوری شده‌اند و این همه تعصب در این بازی کمی عجیب و دور از انتظار به‌نظر می‌رسید. در شبکه‌های تلویزیونی عربستان بعد از این شکست بساطی برای ناسزا گفتن به قطر و انتقاد از سیاست‌های این کشور بر پا شد. کارشناس شبکه سعودی اسپرت رسانه‌های قطری را متهم کرد که توسط بیگانگان و شیطان اداره می‌شوند. شادی قطری‌ها به‌حدی بود که در بازی‌های بین دو کشور عربی کمتر دیده شده است. ائتلاف عرب به رهبری سعودی‌ها و با همراهی امارات، مصر، بحرین و... علاوه بر دشمنی با ایران و حمله نظامی به یمن و کمک سیاسی و پشتیبانی به یکی از طرف‌های درگیر در جنگ داخلی در سوریه تنش‌هایی هم با قطر، ترکیه و حتی لبنان در دو سال اخیر ایجاد کرده و شکافی در پان‌عربیسم به‌وجود آورده است.
 عربستانی‌ها که حدود یک سال‌ونیم قبل قطر را از لحاظ سیاسی و اقتصادی تحریم کردند، غیراز حضور در ورزشگاه‌های ایرانی ورزشگاه‌های قطر را هم می‌خواستند تحریم کنند که کنفدراسیون فوتبال آسیا با آن مخالفت کرد. آنها کنفدراسیونی موسوم به «جنوب‌غربی آسیا» راه‌اندازی کردند تا قطر را بیشتر به انزوا ببرند و برای ریاست عادل عزت بر فوتبال آسیا تلاش کنند. اما کشورهایی مثل سریلانکا، بنگلادش، هند، پاکستان، مالدیو و نپال خیلی زود از این کنفدراسیون خارج شدند. ائتلاف عربی به‌شدت خواهان لغو میزبانی قطر در جام جهانی2020بود اما تلاش آنها برای گرفتن میزبانی از سوی فیفا به نتیجه نرسید و سعودی‌ها بعد از شکست در قانع کردن فیفا رویه دیگری در پیش گرفته و به اینفانتینو فشار می‌آورند تا جام جهانی آینده را 48تیمی کند. اینفانتینو که چندبار به عربستان سفر کرده و با بن‌سلمان هم ملاقات داشته، تحت‌تأثیر آنها قرار گرفته و اعلام کرده 48تیمی شدن جام جهانی هنوز منتفی نیست. این بدان معناست که با ازدیاد تیم‌های حاضر در جام جهانی آینده کشور قطر توانایی میزبانی از همه این تیم‌ها را ندارد و در این صورت عربستان و حتی امارات قادر خواهند بود میزبانی بخشی از این مسابقات را در دست بگیرند و این چیزی است که قطر آن را نمی‌خواهد. 
قطری‌ها که برای دستیابی به میزبانی سبیل همه را در فیفا چرب کرده بودند حالا نشسته‌اند و می‌بینند سبیل مقامات جدید توسط عربستان و همدستانش چرب می‌شود تا به بهانه‌هایی مثل استثمار کارگران خارجی در ورزشگاه‌های در حال ساخت قطر و 48تیمه شدن جام جهانی، میزبانی از آنها گرفته یا لوث شود. جرقه اولیه اختلاف بین 2کشور در حضور ترامپ در اجلاس کشورهای عربی و اظهار موضع امیر قطر در حمایت از حماس در فلسطین شکل گرفت. حالا تنش به فوتبال هم سرایت کرده است.
 این سومین بار در 6بازی آخر بین دو تیم بود که در آن قطر پیروز می‌شد و هرگز چنین خوشحالی عجیبی از قطری‌ها پس از آن بردها دیده نشده بود. عربستان تنها 3 تساوی در این 6بازی دشت کرده اما آمار کلی در 39بازی گذشته حکم به برتری عربستان با 17برد مقابل 7باخت می‌دهد. قطر موفق شد عربستان را به جنگ با ژاپن بفرستد اما خودش هم قرعه خوبی نصیبش نشد و باید به مصاف عراق برود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید