• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 27 دی 1397
کد مطلب : 45035
+
-

هر نفسی محترم است

نظر
هر نفسی محترم است

کتایون جهانگیری /فعال حقوق حیوانات

اگر در گذشته فقط انسان‌ها- و در مواردی هم بخشی از آنها- دارای حقوق تلقی می‌شدند، در عصر ما با افزایش آگاهی‌ها و دانایی‌ها انسان، محیط‌زیست، گیاهان و حیوانات نیز به‌عنوان پدیده‌های دارای حق و حقوق طبیعی مطرح می‌شوند. حقوقی که رعایت آنها جهان ما را زیستنی‌تر می‌کند، موجب پیوند بیشتر ما به طبیعت می‌شود و از خشونت به هر شکل و در هر مقیاسی می‌کاهد.
اما در این میان کسانی که در زمینه حقوق حیوانات فعالند براساس میزان حقوقی که قائلند 2 گروهند؛ گروه اول کسانی که حقوق حیوانات را به‌طور مستقل و بدون در نظر گرفتن نیازهای جوامع انسانی تعریف و دنبال می‌کنند.
گروه دوم کسانی که سعی می‌کنند، نگاه و فعالیتشان واقع‌بینانه‌تر و جهان‌شمول‌تر باشد. تفاوت این دو دسته در شعارها و اهدافشان بیشتر آشکار می‌شود.
اگر گروه اول هرگونه نگهداری از حیوانات را با هدف بهره‌برداری از آنان، اسارت و استعمار آنها ارزیابی می‌کند، گروه دوم براساس نیازهای انسانی با استفاده از فرآورده‌های حیوانات مشکلی ندارد و پرورش حیوانات مفید برای انسان را در تعارض با اخلاق و روحیات انسانی نمی‌داند.
با این حال هر 2 گروه با تغییرات مصنوعی که موجب تغییر در رفتارهای فیزیولوژی و طبیعی حیوانات می‌شود (روشن کردن چراغ برای فریب دادن مرغ‌های تخمگذار، یا تنگ کردن محیط و فضای حرکت طیور برای چاقی زودرس آنها) با هدف تولید محصول بیشتر مخالفند.
به هر روی با وجود انتقادهایی در زمینه نوع رویکرد، حرکت هر 2 دسته از آنجا که برای حفظ تکثر و تعدد گونه‌های زیستی و رعایت حقوق طبیعی مخلوقات خداست ارزنده و قابل قدردانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید