• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44922
+
-

8 هکتار فضای شهر زنده می‌شود

گزارش
8 هکتار فضای شهر زنده می‌شود

حامد فوقانی/خبر‌نگار

«کارگاه‌های غیرضرور باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند»؛ این نخستین دستور پیروز حناچی، پس از شهردار‌شدنش بود. نخستین اقدام هم از کارگاه میدان هفت‌تیر رقم خورد؛ جایی که سالیان طولانی، به محلی برای دپوی سیمان و شن و ماسه تبدیل شده و چهره یکی از مهم‌ترین میادین پایتخت را تحت‌تأثیر قرار داده بود. البته که در تهران چند کارگاه دیگر با چنین وضعیتی وجود دارند؛ بعضی‌ها مربوط به پروژه‌های ساخت مترو هستند و برخی دیگر برای پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی اماکن عمومی؛ برخی به‌خاطر نبود منابع مالی لازم تعطیل شده‌اند و برخی هم بی‌هیچ دلیلی. به همین دلیل حناچی از عبارت غیرضرور استفاده کرد تا آنهایی که وجودشان جز دردسر چیز دیگری نیست، جمع شده و اضافه شوند به فضای همگانی شهر.
حالا توأم با این عملیات، مناسب‌سازی وضعیت ظاهری کارگاه‌های فعال عمرانی هم کلید خورده. نتیجه واضح اجرای این دستورالعمل هم مشخص است؛ رفع اغتشاشات بصری از چهره شهر؛ اما در ورای آن، عملا مشخص خواهد شد که چه پروژه‌هایی راکد هستند و برای به سرانجام رسیدن آنها چه تمهیدات و برنامه زمانبندی جدیدی نیاز است.

254کارگاه عمرانی در سطح شهر تهران
پس از بازدیدهای میدانی صورت گرفته در سطح پایتخت، 254کارگاه عمرانی مورد بررسی قرار گرفت و متعاقب برآوردهای انجام شده، مشخص شد 45کارگاه قابل جمع‌آوری و یا ساماندهی (در قالب کوچک‌سازی‌ کارگاه) هستند. از این تعداد کارگاه، 155کارگاه عمرانی مربوط به ساخت و سازهای مناطق 22گانه است، 60کارگاه مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌های معاونت فنی وعمرانی بوده و 39کارگاه نیز به شرکت مترو مربوط می‌شود.

مراحل مربوط به آزاد‌سازی‌ فضاهای کارگاهی 
عمده کاربری جدید فضاهای کارگاهی آزاد شده، ایجاد فضای سبز عمومی و پیاده راه خواهد بود. این امر متعاقب خاکبرداری‌ها، حمل نخاله‌های ساختمانی، جابه‌جایی تجهیزات کارگاهی مانند بچینگ‌ها، تسطیح سطوح آزاد شده، تراش و روکش آسفالت و کاشت درخت و نهال محقق خواهد شد. البته همانطور که پیش‌تر عنوان شد، با اجرای دستورالعمل جدید، کارگاه پروژه‌های فعال در حد ممکن کوچک‌سازی‌ و ساماندهی می‌شوند و کارگاه پروژه‌های راکد و متوقف مانده، کاملا جمع‌آوری خواهد شد.

کارگاه‌هایی که جمع‌آوری یا کوچک‌سازی شده‌اند
  پروژه‌های زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام (ره) 
  تقاطع غیرهمسطح بزرگراه حکیم با خیابان کرمانشاه
  ادامه بزرگراه حکیم در بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا دریاچه چیتگر
 مقاوم‌سازی‌ پل‌های کریمخان زند
  تقاطع امام علی - بابایی
  تقاطع همت - کن
  تقاطع چمران - مدیریت
  تقاطع سئول - نیایش به‌عنوان کارگاه مرکزی تعمیر و نگهداری پل‌های پهنه شمال شهر
  برخی کارگاه‌های عمرانی شرکت خاکریز آب 
  کارگاه مربوط به ساخت ابنیه اداری - تجاری، پارکینگ‌های عمومی، مجموعه‌های ورزشی، کارگاه ایستگاه‌های خطوط مترو (خصوصا در مناطق 2، 5 و 6) 
نکته جالب توجه اینجاست که اکثر قریب به اتفاق این کارگاه‌ها در محدوده‌های پرترافیک شهر واقع شده‌اند و ساماندهی آنها نه‌تنها از اغتشاشات بصری می‌کاهد بلکه به بهبود تردد عابران پیاده و کاهش ترافیک وسایل نقلیه موتوری کمک خواهد کرد.


   72درصد میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های فعال عمرانی

 در حوزه فعالیت‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران که عمدتا وظیفه احداث پل، بزرگراه، تقاطع غیرهمسطح، تونل و سایر زیرساخت‌های ترافیکی را برعهده دارد، 2سازمان مهندسی و عمران و عمرانی مناطق به همراه شرکت‌های خاکریز آب و یادمان سازه، فعالیت‌های اجرایی را در قالب مأموریت‌های واگذار شده دنبال می‌کنند. از جمع 51پروژه‌ای که جزو فعالیت‌های معاونت فنی و عمرانی محسوب می‌شود، پروژه‌ای مانند احداث بزرگراه شهید شوشتری عملا هنوز آغاز نشده و بیمارستان رویان نیز در مرحله تحویل به مراجع ذیربط است. معدود پروژه‌های مسکوت مانده این حوزه مربوط به پایانه جدید شرق (نیازمند تجهیزات تأسیساتی)، ادامه جنوبی بزرگراه یادگار امام تا میدان فتح وپارکینگ طبقاتی نیایش است که نیاز به تعیین تکلیف دارند. اما سایر پروژه‌ها فعال بوده و به‌طور میانگین 72درصد پیشرفت فیزیکی دارند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید