• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4491
+
-

رفتارهای رانت‌گونه مانع از اجرای قانون هوای پاک

23مرداد امسال قانون هوای پاک از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد. حالا کلانشهرهای ایران با 38میلیون نفر جمعیت در انتظار اقدامات عملی هستند که از دامنه وسیع گازها و ذرات آلاینده کاسته شود.

به گزاش همشهری، دیروز در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک، اجماعی از مسئولان، دست‌اندرکاران و کارشناسان محیط‌زیستی شکل گرفت که همه بر ضرورت اجرای این قانون تصریح داشتند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست، با انتقاد از اجرا نشدن قوانین به‌دلیل رفتارهای رانت گونه گفت: «درصورت تصویب آیین‌نامه‌های زیرمجموعه قانون هوای پاک در هیأت وزیران، به هر قیمتی این قانون را در ایران اجرایی می‌کنیم. حمایت‌های بی‌حد و حصر رانت‌گونه از تولید داخلی به هر قیمتی - حتی به قیمت جان مردم - مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است.» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای ایران طی‌ماه گذشته حرف‌هایش را ادامه داد: «جالب است بدانید که تهران آلوده‌ترین شهر در یک‌ماه گذشته نبوده بلکه طی یک‌ماه گذشته 5 یا 6 شهر دیگر از تهران آلوده‌تر بودند. آیا می‌توان با این شرایط و با کسانی که هوای ناسالم را ایجاد کردند، کنار آمد؟ برای خرید و نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی چند میلیون تومان هزینه می‌شود اما چون سوخت نامناسب است این فیلتر در عرض ۲۴ساعت از بین می‌رود. در شرایطی که وزارت نفت نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند اصلا نباید گازوئیل تولید کند. دو سوم آلودگی شهرهای بزرگ ازجمله تهران مربوط به‌خودروهای گازوئیل‌سوز فرسوده است. این خودروها باید جایگزین شوند. هم‌اکنون شاهد تردد کامیون‌های ۴۵ ساله در تهران هستیم.

 

 

 

فقدان جدیت در اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا

اگر عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک نباشد و منابع مالی مورد نیاز تأمین نشود این سند به اسناد اجرا نشده اضافه خواهد شد. این جمله را وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک گفت و ادامه داد: «در سال‌های ۹۳ و ۹۵ مصوبات خوبی برای کاهش آلودگی هوا تصویب شده است. در شرایط حاضر آنچه باید مورد توجه قرار گیرد اجرایی‌کردن این طرح‌هاست.» این استاد دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به اینکه حدود ۱۷ هزار مرگ در سال ناشی از آلودگی هواست، توضیح داد:‌ «۲درصد GDP کشور صرف این موضوعات می‌شود. اگر دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای یک قتل حساسیت دارند چطور برای مرگ این همه آدم - که ناشی از آلودگی هواست- جدیتی وجود ندارد.» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به طرح ترافیکی جدید گفت: به عزم جدی نیاز است تا عوارض دریافتی ناشی از این طرح برای خروج خودروهای فرسوده، ‌حمل‌ونقل عمومی، نصب فیلتر دوده روی وسایل دیزلی و... هزینه شود. باید خواستار پاسخگویی برای این همه مرگ ناشی از آلودگی هوا باشیم و عده‌ای باید پاسخ دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید