• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44841
+
-

پیکر آتش‌نشان شهید روز گذشته با حضور شهردار و اعضای ‌شورای شهر و مردم تشییع شد

احسان بر شانه‌های شهر

پیروز حناچی: رسیدگی به بیمه و بازنشستگی آتش‌نشانان پیگیری می‌شود

گزارش
احسان بر شانه‌های شهر

محمد سرابی | خبر‌نگار

خودروی نردبان آتش‌نشانی که همیشه برای عملیات نجات فراخوانده می‌شد، این بار مأموریت دیگری داشت. صبح روز سه‌شنبه ایستگاه قدیمی آتش‌نشانی در میدان حسن‌آباد پر از جمعیت آتش‌نشان‌های سوگوار بود که برای تشییع پیکر همکار جوان خود آمده بودند. تابوت  شهید سیداحسان جامعی پیچیده در پرچم ایران و روی خودروی عملیاتی آتش‌نشانی با نوای سنج و دمام از ایستگاه خارج شد، درحالی‌که شهردار تهران و رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری به همراه برخی از اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان شهری آن را همراهی می‌کردند.

3روز پیش حادثه حریق در یک انبار کالا در محدوده جاده خاوران جان یک آتش‌نشان را گرفت و یک نیروی دیگر را به‌شدت مصدوم کرد. در این عملیات آتش‌نشان ایستگاه‌63 بر اثر برق‌گرفتگی و با وجود اقدامات درمانی بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست داد.

پس از این اتفاق پیروز حناچی، شهردار تهران در صفحه توییتر خود نوشت: «غم از دست‌دادن همکار آتش‌نشان شهید سیداحسان جامعی قلب جامعه بزرگ خدمتگزار شهرداری تهران را جریحه‌دار کرد و بار دیگر یادآور شد همکاران ایثارگر آتش‌نشان برای ایمنی شهروندان هیچ مضایقه‌ای ندارند. از خداوند منان برای خانواده ایشان صبر و اجر خواستارم؛ یادش گرامی.»

بررسی شرایط شغلی

خودروی حامل تابوت این آتش‌نشان، از ایستگاه حسن‌آباد به سمت خیابان وحدت اسلامی و از آنجا به سمت ساختمان شهرداری تهران حرکت کرد. پدر او در حاشیه ‌این مراسم از شهردار خواست تا بیمه آتش‌نشانان مطابق مشاغل سخت و زیان‌آور محاسبه شود. ‌پیروز حناچی‌ در این‌باره به خبرنگاران گفت: این افراد هر روز با خطر دست و پنجه نرم می‌کنند و شرایط سختی در این کار دارند. در حال بررسی هستیم تا بیمه آنها جزو مشاغل سخت محسوب شود. او همچنین افزود: آنها بیمه تکمیلی هستند و شهید خدمت محسوب می‌شوند، اما تلاش می‌کنیم تا بنیاد شهید نیز آنها را جزو شهدا قرار دهد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون همه آتش‌نشانان بیمه عمر هستند. آنچه در مصوبه ۱۳۸ آمده، این است که 5سال سنوات ارفاقی برای اینگونه مشاغل درنظر گرفته می‌شود، اما اینکه سنوات به ۱۰ سال برسد، نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد. البته ردیف بودجه آن باید در مجلس تصویب شود و به‌صورت قانون درآید. شورای شهر نیز باید سخت و زیان‌آور‌بودن شغل آتش‌نشانی را تصویب کند. مقرر شده است که از سال‌98 اعتبار لازم برای این مصوبه در اختیار سازمان آتش‌نشانی قرار بگیرد؛ تا پیش از این هیچ اعتباری به آتش‌نشانی پرداخت نمی‌شد. ‌مهدی داوری‌ با بیان اینکه همه اقدامات لازم از طرف سازمان آتش‌نشانی برای شهدای پلاسکو انجام شده است، درباره جدا‌شدن صندوق بازنشستگی آتش‌نشانی از صندوق بازنشستگی شهرداری تهران، گفت: این موضوع بار مالی به صندوق وارد می‌کند و ممکن است بسیاری افراد با این تغییر مخالف باشند.

من آمادگی لازم را دارم که در هر مجمع و در هر شورا و جایی که لازم باشد، حضور پیدا کرده و با مستندات درباره سخت و زیان‌آور‌بودن شغل آتش‌نشانان صحبت کنم، اما راه قانونی آن شورای شهر و شورای‌عالی استان‌هاست؛ هرچند که امسال شهرداری حمایت کرد و 2 نفر از پرسنل که خواستار بازنشستگی بودند را با ۳۰ روز حقوق در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور بودن بازنشسته کردیم.



نگاه جدید قانونگذاران

‌جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با همشهری خطر را بخشی از کار و زندگی آتش‌نشانان اعلام و عنوان کرد: حرفه ما اگرچه هنوز نگاه جدید قانونگذاران را به‌خود جلب نکرده، اما هر‌لحظه خطراتی مثل آتش، انفجار و آوار، جان یک آتش‌نشان را تهدید می‌کند. کار در عمق زمین یا ارتفاع بالا، کار در محیط پر از آلاینده، محیط‌های کم‌نور و مرطوب، زیر آژیر خطر و جایی که برای نفس‌کشیدن ریه تنگ می‌شود، جزو شرایط کاری است که آتش‌نشانان برای رهایی مردم از خطر آن را به جان پذیرفته‌اند.

ملکی افزود: وقتی ما به ماموریت می‌رویم، رفتن‌مان با خودمان است و برگشتمان با خدا. خانواده‌های آتش‌نشانان همواره نگران بازگشت زنده عزیزانشان از کار هستند. البته عشق به خدمت و روحیه از‌خود‌گذشتگی را نمی‌شود در وجود مردان آتش منکر شد. پس از حادثه غمبار پلاسکو، بسیاری فکر می‌کردند ایثارگری‌ها باید برچیده شود اما ما برای نجات جان شهروندان هر سختی را شیرین می‌دانیم. حتی بعد از اینکه قانون این شغل را جزو مشاغل پرخطر ندانست، ما به‌کار خود ادامه می‌دهیم. البته در ذات کار آتش‌نشانی خطراتی مثل حادثه تلخ درگذشت شهید جامعی هم هست. ما برای کمک به مردم می‌رویم اما آسیب برای ما بسیار است و باید برای کاهش حوادث همه دست به‌دست هم بدهند تا با افزایش ایمنی در شهر، خطرات کمتری ایجاد شود.

با رسیدن خودرو به محوطه ساختمان شهرداری، نماز میت برگزار و پیکر این آتش‌نشان 31ساله برای خاکسپاری به ورامین منتقل شد. شهید جامعی در جریان عملیات اطفای حریق در جاده خاوران در اثر برق‌گرفتگی با جریان فشار قوی درگذشت. او که از 9سال پیش در نیرو‌های آتش‌نشانی خدمت می‌کرد، یک فرزند داشت. تاثر برانگیزترین صحنه این مراسم حضور خانواده و بستگان عزادار احسان جامعی و خصوصا همسر او بود که در تمام مدت حرکت خودروی آتش‌نشانی، در سرمای صبحگاه تهران به تابوت تکیه کرده بود و لحظه‌ای از آن جدا نشد.

صرفه‌جویی را از خودمان شروع کنیم

برای سومین سال سقف بودجه شهرداری ثابت مانده است که با توجه به تورم سالانه در کشور می‌توان گفت هر سال از هزینه شهرداری 30درصد کاسته شده است، با این حال تلاش شهرداری برای تحقق درآمدهای نقدی و غیرنقدی ادامه دارد. به گزارش شهرنوشت، جلسه شورای معاونان و شهرداران مناطق تهران با حضور پیروز حناچی به همین موضوع اختصاص داشت.

پیروز حناچی در این جلسه اظهار کرد: برخی از هزینه‌های جاری ما قابل دفاع نیست. اگر ما از مردم می‌خواهیم که صرفه‌جویی کنند خودمان باید در این زمینه پیشگام باشیم.

شهردار تهران با اشاره به برخی از تجمعات پیمانکاران در مقابل ساختمان‌های شهرداری یادآوری کرد: معاونت مالی در حال بررسی بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران است. حدود 80درصد پیمانکاران از شهرداری طلب‌های جزئی دارند که با کمی برنامه‌ریزی می‌توان آنها را پرداخت کرد، اما 20درصد طلب‌های هنگفت دارند که پرداخت آن کمی مشکل است. با این حال شنیده شده که برخی از این تجمعات با هدایت عواملی از شهرداری‌های نواحی و مناطق صورت می‌گیرد که در صورت اثبات با آن برخورد خواهد شد.

   ناحیه فناوری در اطراف دانشگاه

دیگر برنامه شهردار تهران در روز گذشته، شرکت در برنامه رویداد یک‌روزه ارائه برنامه‌های توسعه ناحیه نوآوری شریف بود که به طرح‌های علمی‌- کاربردی این دانشگاه اختصاص داشت؛ طرح‌هایی که با جلب نظر محققان و پژوهشگران برای فعالیت در محدوده جغرافیایی دانشگاه و اطراف آن انجام می‌شود. کوچک‌شدن دولت‌ها، توسعه بخش خصوصی و خروج صنعت از داخل شهرها که فضاهای خالی بزرگی را به جا گذاشته، امکانی برای بازیابی آنها به‌عنوان کانون پرورش ایده‌های نوین فراهم کرده است. دانشگاه‌ها نیز به‌دنبال فراهم‌کردن چنین فضایی در محیط اطراف خود هستند. بیش از 50درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، اگر بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم، این جوانان برای ما تبدیل به فرصت می‌شوند.

پیروز حناچی در این همایش گفت: اینکه این محیط در کنار دانشگاه شریف قرار دارد، بسیار مناسب است و به‌طور قطع احتمال موفقیت بالا می‌رود. تمامی دانشگاه‌های بزرگ دنیا پیرامون خود شرکت‌های جدید و نوآور را شکل می‌دهند. البته شهرداری تهران از ساخت چنین محیط‌هایی استقبال می‌کند، به شرط آنکه در چارچوب آیین‌نامه‌های شهرسازی قرار بگیرد. اینکه اکوسیستمی شکل بگیرد که همه کارآفرینان و دارندگان ایده‌های اشتغال‌زا در محیط آن رشد کنند، اقدام بسیار مناسبی است که دانشگاه شریف آن را انجام داده است و امیدوارم سایر دانشگاه‌ها نیز اقدامات مشابهی انجام دهند.

شهردار در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: البته ما همچنان که حمایت می‌کنیم، انتظار داریم برخی از مشکلات مدیریت شهری در این محیط‌ها به بحث و بررسی گذاشته و برای حل آنها راه‌حل ارائه شود. به‌عنوان مثال، ما روزانه در تهران 9هزار تن زباله‌شهری و 45هزار تن زباله ساختمانی تخلیه می‌کنیم که باید برای آن فکری اندیشید. در شهرهایی مانند لندن فقط یک روز در هفته زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود، چراکه بسیاری از زباله‌ها پیش از آن، تفکیک و تبدیل به ثروت شده است.

‌سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری‌ نیز در این همایش، ناحیه نوآوری شریف را بخش مهمی از پیکره زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری دانست و ادامه داد: گسترش این زیست‌بوم که به رونق استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان منجر شد، اکنون روح تازه‌ای در کالبد شهر دمیده است. این روح جدید، بارور‌شدن نهال یک شهر هوشمند و فناور را نوید می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید