• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44796
+
-

جشنواره‌های زمستانی در اردبیل

جشنواره زمستان بیدار در اردبیل از ابتدای دی آغاز شده است و تا پایان اسفند ادامه دارد

جشنواره
جشنواره‌های زمستانی در اردبیل

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:

ردبیل به دلیل اقلیم جغرافیایی در نیمی از سال با بارش برف و باران مواجه است. این استان سردترین منطقه کشور شناخته می‌شود و کمترین دما را در طول سال دارد. در سال‌های گذشته سردی هوا در نیمی از سال تهدیدی برای گردشگری استان قلمداد می‌شد و عمده سفرها به اردبیل متمرکز در فصول بهار و تابستان بود. با تغییر رویکرد مدیران ارشد استان و تأکید استاندار اردبیل به گردشگری زمستانی، تهدید برف و سرما به فرصتی برای گردشگری تبدیل شد. 


توسعه متوازن گردشگری 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره زمستان بیدار در همه شهرستان‌های استان اظهار می‌کند: همه شهرهای اردبیل ظرفیت‌های گردشگری خاص خود را دارند که معرفی این جاذبه‌ها می‌تواند گردشگری استان را از آفت تک‌قطبی یا دوقطبی بودن خارج کند.

«نادر فلاحی» با اشاره به این‌که با وجود ورود کم‌نظیر گردشگر به استان میزان ماندگاری چندان مطلوب نیست، می‌افزاید: توسعه متوازن صنعت گردشگری در شهرهای استان باعث افزایش ماندگاری گردشگران می‌شود که در حال حاضر پاشنه‌آشیل این صنعت شده است.

وی بیان می‌کند: با عملیاتی شدن طرح‌های یادشده، می‌توانیم شاهد افزایش تعداد گردشگران در فصول سرد سال در استان اردبیل باشیم و میانگین مدت اقامت گردشگران نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. اجرای موفق این طرح‌ها موجب ایجاد درآمد و اشتغال سبز و پایدار برای اهالی استان می‌شود.


استارت جشنواره در جنوب استان

فلاحی با اشاره به آغاز طرح زمستان بیدار اظهار می‌کند: هفته‌های گذشته با برگزاری جشنواره تندیس‌های برفی در جنوب استان در روستای خمس خلخال، کلید جشنواره زمستان بیدار استارت خورد که با استقبال خوب شرکت‌کنندگان همراه بود.وی با اشاره به این‌که روستای خمس جزو معدود روستاهای دارای هتل بین‌المللی در کشور است، عنوان می‌کند: معرفی این ظرفیت‌ها که در همه فصول جاذبه دارد، می‌تواند تحولی در توسعه گردشگری و اقتصادی استان باشد.


جشنواره‌ زمستانه با طعم غذای محلی

همزمان با برگزاری جشنواره زمستان بیدار، جشنواره غذای سنتی با عنوان «خشیل» در بخش مرزی موران در شمال استان برگزار شد. این جشنواره با هدف معرفی طبیعت بکر این منطقه و ظرفیت‌های بومگردی در روستای شاوون اجرا شد که بازتاب خوبی در معرفی این منطقه داشت. 

فرماندار گرمی درباره برگزاری این جشنواره اظهار می‌کند: جشنواره خشیل برای اولین بار در سطح ملی و در یک اقامتگاه بومگردی برگزار شد تا جاذبه‌های گردشگری غذا در سطح گسترده معرفی شود.
«علی بهشتی» ادامه می‌دهد: در این جشنواره از بزرگ‌ترین دیس خشیل رونمایی شد تا فرصتی برای ثبت آن در فهرست میراث ناملموس فراهم شود. در سراسر استان اردبیل انواع غذا‌های سنتی تهیه می‌شود و اردبیل از نظر تهیه غذا‌های سنتی زمستانی از غنای کم‌نظیری برخوردار است که معرفی و ثبت این غذاها می‌تواند جاذبه بی‌نظیری در گردشگری زمستانی اردبیل ایجاد کند و با معرفی خشیل در موران این حرکت در استان آغاز شد.


سبلان؛ میزبان گردشگری عشایر

همزمان با جشنواره خشیل موران، در مشگین‌شهر هم جشنواره زمستان بیدار در دامنه پربرف سبلان و اقامتگاه سنتی اکو کمپ عشایری در دورنای مشگین‌شهر برگزار شد.
«رامین آتشی» یکی از اهالی مشگین‌شهر هم درباره برگزاری این جشنواره در سبلان عنوان می‌کند: توسعه گردشگری با جاذبه زندگی عشایری در دامنه سبلان ظرفیتی است که شهرستان مشگین‌شهر را در این زمینه تبدیل به قطب کم‌نظیر گردشگری عشایر کرده است. این جشنواره با نشان دادن زیرساخت‌های این شهرستان در این زمینه می‌تواند تحول بزرگی در صنعت گردشگری شهرستان و استان باشد. برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای ایجاد نشاط روحی اجتماعی در بین شهروندان و افراد بومی هم تاثیرگذار است.


کاروان جشنواره در 6 شهر دیگر استان 

به گفته معاون اداره کل گردشگری استان اردبیل، در هفته آینده هم جشنواره زمستان بیدار در شهرستان‌های سرعین، نیر، نمین، کوثر، بیله‌سوار و پارس‌آباد با عناوین و برنامه‌های متنوع برگزار خواهد شد.

«صغری فرشی» با بیان این‌که در شهرهای دیگر استان با توجه به ظرفیت‌های گردشگری آنها جشنواره‌ها و برنامه‌های هیجانی و مفرحی برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: مسابقات ورزشی مانند اسکی روی برف، والیبال روی برف، تیراندازی با کمان، بازی‌های بومی محلی (قار گوله) و صعود به قله‌های استان از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای زمستان بیدار هستند که طبق برنامه‌ریزی در مناطق در نظر گرفته شده برگزار خواهند شد.


اردوهای زمستانی در اردبیل 

استاندار اردبیل با بیان این‌که شعار «زمستان بیدار» به عنوان اصلی‌ترین هدفگذاری در احیای گردشگری زمستانی استان اردبیل سرلوحه عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است تا رونق اقتصادی استان را متحول کند، اظهار می‌کند: توسعه گردشگری سلامت و آب‌درمانی پزشکی هم باید هم‌راستا با تحقق زمستان بیدار در اردبیل برنامه‌ریزی و اجرا شود. 

«اکبر بهنامجو» عنوان می‌کند: برای تکمیل برنامه‌های زمستان بیدار برخی کارهای فرهنگی و ورزشی مانند برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های ملی و بین‌المللی در فصول سرد سال در کانون‌های گردشگری استان اجرا می‌شود که میزبانی از مسابقات و اردوی ورزش‌های زمستانی از اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای زمستان بیدار در اردبیل است.


کارگاهی از احداث پیست اسکی در استان

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای گردشگری زمستانی پیست‌های اسکی هستند. به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان پیست اسکی آلوارس سرعین و منطقه گردشگری اندبیل خلخال از مهم‌ترین مراکز تفریح زمستانی استان هستند و برای توسعه امکانات زیرساختی 3 پیست اسکی روی برف در استان در حال اجراست.

«نادر فلاحی» در این باره اظهار می‌کند: این پیست‌های اسکی در اوجور سرعین (بزرگ‌ترین پیست اسکی کشور)، اندبیل خلخال و شابیل مشگین‌شهر در حال احداث هستند و سرعت پیشرفت عملیات قابل قبولی دارند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 98 این مراکز تفریحی به بهره‌برداری برسند.

وی با بیان این‌که مجاورت این پیست‌ها با آب‌گرم‌های معدنی ویژگی بی‌نظیری است، عنوان می‌کند: استفاده از آب‌گرم‌ها بعد از تفریح زمستانی روی برف یکی از جاذبه‌های بی‌نظیری است که استان اردبیل از این استعداد گردشگری برخوردار است؛ به همین دلیل هر سال گردشگران زیادی را به آلوارس سرعین جذب می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید