• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44791
+
-

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اردکان

شهردار اردکان: پروژه‌های عمرانی جدید تا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، آغاز نخواهد شد

مدیریت شهری
تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اردکان

سارا گلابگیریان|   یزد- خبرنگار:

اردکان مانند سایر شهرداری‌های استان با موضوعات شاخصی از جمله آلایندگی، بافت تاریخی، شبکه معابر، فضای سبز و پارک‌ها، زیباسازی و مبلمان شهری مواجه است و تصمیم‌گیری صحیح بر این مبنا، به توسعه شهر روند رو به رشدی خواهد بخشید.«اباذر غفوری» شهردار جدید اردکان، تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند با اتکا به تجربیات و تخصص، شهر اردکان را بیش از پیش در مسیر توسعه شهری قرار دهد. با وی به گفت و گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 


در مورد انتقاداتی که متوجه میبدی بودن شماست توضیح دهید.

من بزرگ‌شده قم و تهران هستم و در شهرهای متعددی تحصیل کرده‌ام. برای همین، هر کس از من سوال می‌کند کجایی هستی، می‌گویم ایرانی هستم. من 8 سال در شهرداری اردکان سابقه فعالیت دارم و از مسائل اردکان به‌خوبی مطلع هستم.

وضعیت شهرداری را چطور می‌بینید؟

نسبت به گذشته‌ها شرایط چندان جالب نیست، اما در شرایط فعلی روند خوبی را طی می‌کند. شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری اردکان بعد از شوک ناشی از تجمیع ارزش افزوده به صورت استانی با رکود مواجه شدند، به‌ویژه اردکان که از ارزش افزوده خوبی از معدن چادرملو برخوردار بود. شهرداری اردکان از این حیث بسیار متضرر شد، اما بعد از این شوک طرح‌هایی از جمله طرح بازآفرینی شهری در حال اجراست که به شهرداری‌ها کمک می‌کند بدهی‌هایشان را پرداخت کنند.

برنامه‌های اصلی شما در مدیریت اردکان چیست؟

برنامه اصلی در اردکان ساماندهی اوضاع فعلی شهرداری و تلاش برای کاهش بدهی‌هاست. بعد از آن، مسائل فرهنگی و اجتماعی را به صورت ویژه دنبال می‌کنم و در نهایت هدف اصلی من مدیریت شهر با مشارکت مردم است.

چطور قرار است مردم در مدیریت شهر مشارکت کنند؟

مشارکت به این معنا که بتوانیم از مردم در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنیم. پیشنهاد این بود که این موضوع را با تشکیل کارگروه‌های شهری از جمله کارگروه‌های سرمایه‌گذاری، عمران و معماری و شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی پیگیری کنیم.
ازاین رو،  به مساجد و محلات اطلاع‌رسانی شد و از هر مرکز محله یک نماینده به شهرداری معرفی شده است. شهرداری از این نمایندگان در کمیته‌هایی که تشکیل می‌شود استفاده خواهد کرد. به این ترتیب، هم نماینده با مسائل شهرداری آشنا می‌شود و هم عملکرد شهرداری را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند.


درباره مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی که در شهرداری پیگیری می‌شود، بگویید؟

با توجه به اوضاع مالی شهرداری، پروژه عمرانی جدیدی را شروع نخواهیم کرد و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام که تعداد آنها هم کم نیست، در دستور کار قرار دارد. به این ترتیب، سال آینده به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خواهیم پرداخت و اواسط سال آینده برای اجرای پروژه‌های عمرانی جدید در سال 99 برنامه‌‌ریزی صورت خواهد گرفت. یکی از اولویت‌های شهرداری در عملیات عمرانی آسفالت معابر به‌ویژه معابر خاکی است، اما شهرداری برای جلب مشارکت مردم در این حوزه از ساکنان کوچه‌های متقاضی آسفالت خواسته است که عوارض معوقه شهرداری را پرداخت کنند.

برای توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی چه برنامه‌ای دارید؟

ساختمان خانه شهروند اردکان که محل ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی بوده، تعطیل شده است. از این رو آن را بازگشایی خواهیم کرد. حتی پیگیر ساخت ساختمانی برای این مرکز هستیم. در برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها و برگزاری نمایشگاه کتاب پاسخ به نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان اردکان دنبال می‌شود.
در حال حاضر نیز، برگزاری جشن‌ها و مراسم در برنامه شهرداری قرار دارد، به طوری که سالانه یک یا دو بار جشن بادبادک‌ها در پارک کوهستان برگزار می‌شود. در پارک آزادی نیز در اعیاد، جشن‌هایی با حضور هنرمندان استانی برگزار می‌شود و مردم استقبال خوبی دارند. از طرف دیگر، اگر بخش خصوصی متقاضی برگزاری برنامه باشد، همکاری می‌کنیم.

مهم‌ترین چالش اردکان چیست؟

آلودگی هوا مهم‌ترین چالش شهر اردکان است. آلودگی هوا به دلیل فعالیت کارخانه‌های آلاینده از جمله شیشه، کاشی و گندله‌سازی که آلودگی بسیاری دارد، به سمت شهر سرازیر می‌شود. تنها اقدام شهرداری برای کاهش عوارض آلاینده‌ها افزایش فضای سبز است. سعی می‌کنیم وسعت فضای سبز را افزایش دهیم. از طرف دیگر، از تخریب باغ‌ها جلوگیری می‌کنیم و درگیری زیادی با مردمی‌که می‌خواهند باغ‌ها را تخریب کنند داریم. 

سرانه فضای سبز شهروندان اردکانی چقدر است؟

سرانه فضای سبز شهروندان اردکانی حدود 5 متر‌ مربع است. اما باید توجه داشت اردکان به دلیل صنعتی بودن در یک بازه زمانی کوتاه با رشد جمعیت قابل توجهی مواجه شده که سرانه فضای سبز شهری را پایین آورده است. هرچند فضای سبز خوبی در شهر ایجاد شده است، هنوز باید افزایش یابد.

برای مدیریت بافت تاریخی اردکان چه برنامه‌ای دارید؟

شهر اردکان 2 لکه تاریخی یکی در ناحیه تاریخی مرکزی و یکی ناحیه تاریخی شریف‌آباد دارد. قبلا مسئولیت بافت تاریخی را شهرداری به عهده داشت، اما اکنون یک نفر به عنوان مسئول ناحیه تاریخی در شهرداری منصوب شده است. این مسئول پیگیری تمام امور ناحیه تاریخی را به عهده دارد. این فرد به موضوعات ویژه بافت تاریخی از جمله نظافت، تابلوهای راهنمای اماکن گردشگری و مرمت معابر نگاه ویژه‌ای دارد.

البته سازمان بهسازی و نوسازی نیز از سال‌ها پیش در حال فعالیت در بافت تاریخی است. تقریبا از نظر مرمتی ناحیه تاریخی وضعیت مطلوبی دارد، به طوری که 75 درصد از معابر این بافت‌ مرمت و نورپردازی شده است. به این ترتیب، قدم زدن در ناحیه تاریخی اردکان به‌ویژه شب‌ها فوق‌العاده زیباست. اقدامات خوبی در بافت تاریخی انجام شده است، اما معضل فعلی خانه‌هایی است که پشت جبهه قرار دارند و در حال تخریب هستند. این خانه‌ها مالک خصوصی دارند که به آنها رسیدگی نمی‌کنند. 

 برای زیباسازی شهر به‌ویژه در آستانه نوروز چه برنامه‌ای دارید؟

برای زیباسازی شهری در ابتدا تعویض سنگ جداول در خیابان صدرآباد انجام شد. در ادامه، برای زیباسازی پل زیرگذر و نصب 26 المان شهری در حال ساخت هم برنامه داریم. خط‌کشی معابر، خط‌کشی عابر پیاده، نصب تابلو و علائم ترافیکی، جمع‌آوری تابلوهای فرسوده، نصب تابلوهای راهنمای مسیر و بهسازی پارک‌ها نیز در آستانه نوروز در دستور کار قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید