• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44779
+
-

تصویب یک‌پنجم از برنامه 5ساله شهرداری در شورا

ایجاد صندوق توسعه حمل‌ونقل و محیط‌زیست و 13ماده دیگر از برنامه سوم توسعه شهر تهران در جلسه فوق‌العاده شورا اصلاح شد

شورا
تصویب یک‌پنجم از برنامه 5ساله شهرداری در شورا

مجیدجباری/خبر‌نگار

صدوچهاردهمین جلسه شورای شهر تهران دیروز به ادامه بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران اختصاص داشت و اعضای شورا 13ماده دیگر از این برنامه را تصویب و یکی از مواد برنامه را حذف کردند.
ایجاد صندوق توسعه حمل‌ونقل و محیط‌زیست در اجرای برنامه سوم و همچنین تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به شهرداری از مهم‌ترین موضوعاتی بود که اعضای شورای شهر در این جلسه فوق‌العاده بر آن تأکید کردند. در ابتدای جلسه همچنین مقرر شد در ماده 30 برنامه که در جلسه قبل آن ‌را تصویب کرده بودند، تنها یک صندوق ایجاد شود که به نام صندوق توسعه حمل‌ونقل و محیط‌زیست نامگذاری شد.

اما در ادامه این جلسه، مواد 31 تا 43 از برنامه سوم توسعه شهر تهران مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و اصلاح شد. به این ترتیب فصل نخست برنامه که «نظام مدیریت و خدمات کارآمد در حکمروایی شهری» نام داشت، با تصویب شورا پایان یافت. همچنین در اواخر این جلسه یکی از مواد فصل دوم برنامه با عنوان «شهر زیست‌پذیر» با رأی اعضا به تصویب رسید و ادامه بررسی برنامه به جلسه بعدی (امروز سه‌شنبه) موکول شد.

ماده 31 برنامه توسعه شهر تهران به‌عنوان نخستین دستور جلسه دیروز بدون هیچ مخالف و موافقی و با رأی همه اعضای حاضر در صحن شورا به تصویب رسید. در بررسی ماده 32 که شهرداری تهران برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ملزم به ارائه لایحه مشارکت عمومی- خصوصی شده است، پیشنهاد حذف بند ج آن که تأکید بر واگذاری سالانه تا 20درصد از بهره‌برداری از زیرساخت‌های شهری از طریق جلب مشارکت بخش عمومی- خصوصی داشت، از سوی حجت نظری ارائه شد. مجید فراهانی و سیدحسن رسولی در مخالفت و شهربانو امانی و محمد سالاری در موافقت با این پیشنهاد صحبت کردند و در نهایت این پیشنهاد با 11رأی تصویب شد.

در ادامه و در بررسی ماده 33 که به‌منظور انطباق بودجه‌های سنواتی با عملکرد شهرداری، حاکم‌کردن انضباط مالی و اصلاح فرایند برنامه‌ریزی را هدفگذاری کرده است، پیشنهاد بازگشت این ماده به ماده 26 از سوی سالاری مطرح شد. مجید فراهانی و سیدحسن رسولی در مخالفت با این پیشنهاد و شهربانو امانی و زهرا نژادبهرام در موافقت با آن سخن گفتند و سپس این پیشنهاد به رأی گذاشته شد که در نهایت با 14رأی موافق در برابر 4رأی مخالف، ماده 26 که کاهش 15درصدی سالانه وابستگی مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها به بودجه عمومی شهرداری و نیز افزایش 5/8درصدی بهره‌وری را هدفگذاری کرده است، جایگزین ماده 33 شد.

ماده 34 برنامه سوم توسعه، دستور دیگر شورا بود. علی اعطا پیشنهاد حذف بند 4 این ماده را ارائه کرد که اجرای طرح‌های موضعی برای معابر ویژه و بوستان‌های فرامنطقه‌ای را هدفگذاری کرده بود. علی اعطا در این‌باره گفت: طرح‌های موضعی ربطی به فضای سبز نداشته و این بند با محتوای ماده نیز سازگاری ندارد. این پیشنهاد با 18رأی از 18عضو شورا تصویب شد.
احمد مسجدجامعی هم حذف عبارت «حذف المان‌های غیرضروری» در بند2 این ماده را پیشنهاد داد. زهرا صدراعظم نوری و محمدجواد حق‌شناس به‌عنوان مخالف و موافق این پیشنهاد صحبت کردند که این پیشنهاد با 18رأی پذیرفته شد و سپس اصل ماده 34 نیز پس از اصلاحاتی به تصویب رسید.
در بررسی ماده 35 که بر چگونگی تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به شهرداری تأکید کرده، ابتدا پیشنهاد حذف کل ماده به‌دلیل تکرار این موضوع در تبصره 2 ماده 27 داده شد که این پیشنهاد رأی نیاورد، اما در ادامه پیشنهاد حذف بند یک این ماده با پیشنهاد علی اعطا رأی آورد. در نهایت اصل ماده 35 نیز با اصلاحات به‌عمل آمده تصویب شد و در ادامه ماده 36 هم به تأیید شورا رسید. در بررسی ماده 37 برنامه سوم توسعه محمد سالاری پیشنهاد حذف کل ماده را ارائه کرد اما در نهایت این پیشنهاد با 13رأی مخالف رأی نیاورد و اصل ماده 37 به تصویب اکثریت اعضای شورا رسید. ماده 38 نیز در ادامه این جلسه به تصویب رسید.



  صندوق‌هایی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

یکی از موضوعات مهمی که دیروز در قالب برنامه سوم توسعه شهر تهران به تصویب رسید، ماده 39 بود. این ماده درواقع به منابع درآمدی شهر ارتباط دارد و به نوعی باعث می‌شود تا در سال‌های بین 1398تا 1403پای سرمایه‌گذاران برای پیشبرد پروژه‌های نوین بیش از پیش باز شود. بر اساس ماده مذکور، به شهرداری اجازه داده می‌شود به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها و منابع مالی و سرمایه‌ای متنوع و ابزارهای مالی جدید موجود در این زمینه با هدف جلب مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه‌های خرد نسبت به تشکیل و تأسیس «صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان»، «صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری» و «صندوق املاک و مستغلات» در چارچوب مقررات بازار سرمایه اقدام کند. در ادامه جلسه نیز ماده40 با ارائه توضیحاتی از سوی سالاری حذف شد و اعضا ماده‌ای را به فصل یک این برنامه اضافه کردند. به گزارش همشهری، در پایان جلسه، ماده41 نیز از فصل اول برنامه به تصویب رسید. همچنین در ابتدای بررسی فصل دوم برنامه مواد ۴۲ و ۴۳ پس از اصلاحات و همچنین ویرایش بخشی از متن آن به تصویب رسید. به این ترتیب در پایان دومین روز از بررسی و اصلاح متن برنامه سوم توسعه شهر تهران، در مجموع 43ماده به تصویب شورا رسید و قرار شد مابقی مواد برنامه نیز در جلسات بعدی بررسی شود. برنامه سوم توسعه شهر تهران که در 5 فصل و 95 ماده تدوین شده، چشم‌انداز 5 ساله مدیریت شهری پایتخت را ترسیم و تسهیل شرایط را برای اداره شهر هدفگذاری می‌کند و می‌خواهد این کلانشهر را برای همه شهروندانش زیست‌پذیرتر کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید