• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44777
+
-

تالاب انزلی کابوس دریاچه ارومیه را می‌بیند

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر انزلی: ۲ سال پیش کمیته ارزیابی سازمان محیط‌زیست گیلان ساخت سد لاسک را برای تالاب مضر دانست و با آن مخالفت کرد

‌زیست بوم
تالاب انزلی کابوس دریاچه ارومیه را می‌بیند

 مهسا طالبی|  رشت- خبرنگار:

این روزها از مهم‌ترین خبرهای رسانه‌ای گیلان سد لاسک و کلنگ‌زنی این پروژه است. به نظر می‌رسد تنها حامیان جدی این پروژه نمایندگان انزلی و فومن هستند و به افتتاح آن از سوی وزیر نیرو اصرار دارند، اما این اقدام موجب اعتراض گروه‌های زیست‌محیطی و خصوصا مردم انزلی شده است، چون تالاب این شهر را در معرض خطر می‌بینند. 
سد‌سازی به روش بتنی سال‌هاست در دنیا انجام نمی‌شود و کشورها برای تامین آب، احیای آب‌بندان‌ها یا احداث سدهای لاستیکی را در دستور کار قرار می‌دهند، اما آنچه عجیب است اصرار برخی از متولیان امر بر سد‌سازی به این روش است. با این‌که تابستان جاری از کلنگ‌زنی این سد بر اثر فشارهای عمومی جلوگیری شد، اما باز هم عده‌ای از نمایندگان و مسئولان خواهان انجام آن هستند.


بی‌توجهی به تالاب انزلی

در این زمینه رئیس کمیسیون عمران شورای شهر انزلی گفت: به نظر می‌رسد دولت عزم جدی برای نجات تالاب بین‌المللی انزلی ندارد، اگر این عزم وجود داشت با اختصاص نیمی از بودجه‌ احداث این سد به پروژه‌های فاضلاب شهرهای همجوار با تالاب، مشکل ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به آن را برای همیشه حل می‌کردند‌.

«یاسر کریم‌بخش» افزود: در کشور ما، حفاظت‏ از محیط‌زیست وظیفه‌ای‏ عمومی‏ تلقی‏ می‌شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‌که با آلودگی‏ محیط‌زیست یا تخریب‏ غیرقابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.این مسئول یادآور شد: در واقع قانون اساسی وظیفه حفاظت‏ از محیط‌زیست را به عهده مردم و مسئولان گذاشته است و معتقدم مردم در این مورد از مسئولان بسیار جلوتر هستند. 

وی افزود: ۲ سال پیش کمیته‌ای به نام ارزیابی در سازمان محیط‌زیست گیلان درباره سد لاسک، آثار و توسعه این سد تشکیل شد. این کمیته با ادله علمی و عینی و بیان زیان‌های بسیار از جمله مخاطرات زیست‌محیطی برای تالاب انزلی با صدور مجوز برای احداث سد لاسک مخالفت کرد.کریم‌بخش ادامه داد: تارنمای سازمان محیط‌زیست، ۲۱ فروردین ۹۵ مطلبی با عنوان «تالاب انزلی به گل نشست» منتشر و در ادامه اشاره کرد که ‌»سد لاسک زخمی دیگر بر پیکر بی‌رمق تالاب انزلی است»، اخیرا در اتفاقی جالب این مطلب از سایت سازمان محیط‌زیست حذف می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر انزلی گفت: 5 شهریور امسال با حضور وزیر نیرو مراسم آغاز عملیات اجرایی این سد تدارک دیده شد، اما با فشارهای فعالان محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد، عملیات کلنگ‌زنی متوقف شد. طی یکی، دو هفته گذشته و در سکوت کامل خبری و به صورت محرمانه، مجوز احداث سد لاسک صادر و ابلاغ می‌شود.وی افزود: چرا از خشک شدن هامون و ارومیه درس نمی‌گیریم؟ چه پاسخی برای آیندگان داریم؟ متاسفانه هیچوقت در تاریخ این سرزمین به اندازه‌ این چند دهه به محیط‌زیست آسیب وارد نشده است. خوزستان هوا ندارد، سیستان آب ندارد، ارومیه دریاچه ندارد و چقدر تلخ است بگوییم انزلی تالاب ندارد. سد گتوند بلای خانمان‌سوز کشور شد، سدهای دیگر بلای دریاچه‌ی ارومیه! نگذاریم آیندگان بگویند برای تالاب انزلی و سد لاسک هیچ کاری نکردیم.


نمایندگان مخالف انتقال آب دریای خزر کجا هستند؟

یک فعال محیط زیست گیلان هم در رابطه با موضوع ایجاد سد لاسک گفت: از نمایندگان گیلانی مخالف طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان می‌خواهم نظر خود را درباره ایجاد این سد اعلام کنند. افرادی که بدون درنگ از فردای اظهارنظر رئیس‌جمهوری در خصوص انتقال آب خزر به سمنان اعتراض کردند و معتقد بودند که سرنوشت خزر با این اقدام به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شود، کجا هستند؟ چرا قدم جلو نمی‌گذارند تا ببینند با تالاب انزلی همان کاری را می‌کنند که با دریاچه ارومیه کرده‌اند؟ چرا سکوت کرده‌اند و مخالفتی ندارند؟

«حسن عزتی» ادامه داد: هنوز مفهوم مدیریت آب در گیلان برای مدیران و دست‌اندرکاران جا نیفتاده و تبیین نشده است. مهار هر آبی، مدیریت آب نیست. به عنوان مثال ایجاد سد سفیدرود نه تنها آسیبی به مناطق بالادست حوضه آبریز نزد، بلکه موجب تزریق آب به صورت مهندسی به مناطق پایین‌دست شد.
وی بیان کرد: مدیریت آب یعنی حفظ همه عرصه‌های طبیعی و کنترل مصرف آب، نه ارائه طرح‌های مطالعه نشده و اصرار بر اجرای آن.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید