• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44774
+
-

سهام پرسپولیس و استقلال اسفند عرضه می‌شود

خصوصی سازی
سهام پرسپولیس و استقلال اسفند عرضه می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با رد شایعه تعویق در واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال تأکید کرد: سهام سرخابی‌ها اسفند امسال از طریق مزایده واگذار می‌شود و امکان فروش سهام آنها برخلاف مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس از طریق فرابورس وجود ندارد. 

به گزارش همشهری، بار دیگر با مطرح شدن واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تب شایعات در مورد زمان، نحوه و قیمت فروش سهام این دو باشگاه داغ شد. در طول 15سال گذشته هر بار که ماجرای خصوصی‌سازی‌ این دو باشگاه جدی شده حواشی و اخبار غیرمرتبط با سهام این دو باشگاه هم اوج گرفته اما با این همه حواشی، فرایند واگذاری سهام این دو باشگاه چندین‌بار مطرح و هر بار هم با شکست مواجه شده است. اکنون یک‌بار دیگر سازمان خصوصی‌سازی‌ قصد دارد بخت خود را امتحان کند و توانایی خود را برای فروش سهام این دو باشگاه محک بزند. 

در دوره‌های قبلی ماجرای فروش سهام این دو باشگاه به‌دلیل مافیای پیچیده فوتبال به برکناری 2 نفر از معاونان سازمان خصوصی‌سازی‌ منجر شد. اکنون هم همزمان با طرح واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال شایعه برکناری میرعلی اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به گوش می‌رسد. 
شدت مقاومت‌ها در برابر فروش سهام پرسپولیس و استقلال به حدی است که حتی در دور قبلی واگذاری‌ها گروهی از افراد بانفوذ در این دو باشگاه با حضور در دفتر وزیر اقتصاد به صراحت تهدید کردند سهام این دو باشگاه باید به آنها فروخته شود، اما با مخالفت‌های وزیر وقت اقتصاد در نهایت با اعمال نفوذ همین گروه‌های قدرت ماجرای فروش سهام این دو باشگاه با یک مصوبه دولتی برای مدت 3 سال منتفی شد. 

شایعات دوباره
اکنون یک‌بار دیگر همزمان با مطرح شدن دوباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال شایعات در مورد زمان و نحوه واگذاری سهام این دو باشگاه بیشتر شده است؛ به‌طوری که برخی رسانه‌ها از تعویق در زمان واگذاری سهام این دو باشگاه خبر دادند و در عین حال خبر‌هایی در مورد اینکه فقط 51درصد از سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی فروخته می‌شود مطرح شد. دیروز همچنین کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد: سهام این دو باشگاه باید از طریق فرابورس فروخته شود. یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس در این‌باره گفت: در جلسه روز گذشته، کمیسیون تلفیق به موضوع واگذاری 2باشگاه پرسپولیس و استقلال از طریق بورس پرداخت که این موضوع تصویب شد. جلال میرزایی با بیان اینکه ۵۱درصد از سهام آنها به‌صورت بلوکی و مابقی سهام به‌صورت خرد عرضه می‌شود، تأکید کرد:‌ طبق این مصوبه، وزارت ورزش مکلف است تا پایان شهریور‌ماه۹۸ شرایط پذیرش در بازار فرابورس را فراهم کند. 




   دیدگاه رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌



رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری با رد نحوه واگذاری و زمانبندی‌های اعلام شده، گفت: مزایده واگذاری سهام 2باشگاه استقلال و پرسپولیس اسفند‌ماه امسال برگزار می‌شود. میرعلی‌اشرف پوری‌حسینی در پاسخ به این پرسش که کمیسیون تلفیق اعلام کرده است که سهام این دو باشگاه باید سال آینده و از طریق فرابورس فروخته شود، گفت: اینگونه نیست. براساس نظر این کمیسیون سازمان خصوصی‌سازی‌ تا شهریور سال آینده وقت دارد که سهام این دو باشگاه را بفروشد. این به‌معنای آن نیست که سهام این دو باشگاه امسال نمی‌تواند واگذار شود.  رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره اینکه آیا سهام این دو باشگاه از طریق فرابورس فروخته خواهد شد، گفت: خیر. امکان فروش سهام این دو باشگاه از طریق بورس یا فرابورس به هیچ‌وجه وجود ندارد؛ چراکه بازار سهام یک‌سری استاندارد‌هایی برای واگذاری دارد که این دو باشگاه نمی‌توانند شرایط حضور در آن را احراز کنند. به‌گفته او، سال‌ها زمان لازم است تا این دو باشگاه شرایطی پیدا کنند که بتوان سهام آنها را در بورس یا فرابورس عرضه کرد. او درباره اینکه آیا فقط 51درصد از سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی فروخته می‌شود، گفت: خیر در این زمینه هیأت عالی واگذاری تصمیم‌گیری می‌کند و هیأت واگذاری تاکنون در این زمینه جلسه‌ای برگزار نکرده است.  پوری‌حسینی در مورد اینکه آیا قیمت سهام این دو باشگاه تعیین شده است یا خیر، گفت: فرایند قیمت‌گذاری سهام 2باشگاه پرسپولیس و استقلال در حال انجام است و با انجام مراحل قیمت‌گذاری و سایر فرایند‌ها مزایده سهام این دو باشگاه اسفند‌ماه برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید