• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44771
+
-

سقوط در«فتح»

یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 حامل گوشت در پایگاه هوایی «فتح »کرج سقوط کرد

خبر ویژه
سقوط در«فتح»

یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 حامل گوشت در پایگاه هوایی فتح واقع در منطقه مشکین‌دشت البرز دچار حادثه شد. از 16 سرنشین هواپیما، یک نفر زنده ماند و 15 نفر جان خود را از دست دادند.

 به گزارش ایرنا، صبح روز دوشنبه (24 دی) یک فروند هواپیمای باربری 707 حامل گوشت، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در پایگاه فتح البرز کرد که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند و شهرک مسکونی دچار آتش‌سوزی شد. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این هواپیما مربوط به شرکت ساها (هواپیمایی ارتش) بوده است. 


حضور مسئولان البرز در محل حادثه 

استاندارالبرز نیز با حضور در محل سقوط هواپیمای باری در فرودگاه فتح کرج از نزدیک بر روند امداد و خدمات‌رسانی نظارت کرد.
 «عزیزالله شهبازی» گفت: شرایط حادثه از همان ابتدا تحت کنترل مسئولان امدادرسان قرار گرفت. وی افزود: نیروهای امدادی از جمله هلال‌احمر و نهادهای امدادی البرز از همان ابتدا در محل حضور یافتند.

 «ناصر چرخساز» مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز نیز گفت: در این سانحه یک ساختمان مسکونی دچار حریق شد و 8 تیم امداد‌رسانی به محل حادثه اعزام شدند. منزلی که هواپیما به آن برخورد کرده خالی از سکنه بوده است.


پیکر 15 جانباخته هواپیما به پزشکی قانونی منتقل شد

مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: از 16 سرنشین هواپیما، یک نفر زنده ماند و 15 نفر جان خود را از دست دادند.«مهرداد علی بخشی» افزود: پیکر همه 15 نفر جانباختگان حادثه هواپیمایی در صفادشت کرج به پزشکی قانونی استان البرز منتقل شد. 

وی گفت: «فرشاد مهدوی‌نژاد» مهندس پرواز، در این حادثه زنده ماند و به مراکز درمانی اعزام شده است.  «مهدی مهرور» مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز نیز اعلام کرد: جعبه سیاه هواپیما پیدا شده است.


هم‌راستایی باندهای فرود پیام و فتح

یک خلبان با اشاره به وقوع حادثه برای یک بوئینگ 707 به ایسنا گفت: وقوع یک حادثه هوایی به عوامل بسیار زیادی از جمله آشنا نبودن خلبان با منطقه فرود، بدی هوا، کاهش دید و... بستگی دارد.
«سعید عابدین‌پور» افزود: عامل حادثه‌ای که صبح دیروز برای هواپیمای کارگو ارتش رخ داد باید بررسی شود اما احتمال دارد به دلیل هم‌راستایی باندهای فرود پیام و فتح، هواپیما باند اشتباهی را برای فرود انتخاب کرده باشد و از آنجا که بوئینگ 707 برای فرود به یک باند بلند نیاز دارد و باند فتح چنین شرایطی ندارد، این حادثه رخ داده است. 

وی با بیان این‌که این هواپیما از قرقیزستان به مقصد فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است، ادامه داد: باند فرود پیام و فتح در یک فاصله از هم تقریباً هم‌‌راستا هستند. اشتباه در انتخاب باند به دلیل این هم‌راستایی موضوعی غیر‌عادی نیست و از دهه‌های گذشته تاکنون هواپیماهای زیادی بوده‌اند که در جهان بر اثر چنین اشتباهی دچار حادثه شده‌اند.

این خلبان خاطرنشان کرد: این یک احتمال برای حادثه دیروز است و علت دقیق آن باید کارشناسی شود. بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر دوربرد با اندازه متوسط و دارای 4 موتور جت است که توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید