• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44748
+
-

سفر شاه اردن به بغداد

سفر شاه اردن به بغداد


شاه اردن روز گذشته طی سفر به بغداد با رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های سیاسی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. این نخستین‌بار طی یک دهه گذشته است که عبدالله دوم به عراق سفر می‌کند.

به گزارش پرس تی‌وی، عبدالله دوم در دیدار با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق خواستار گسترش روابط اقتصادی و سیاسی میان دو کشور شد و تأکید کرد که پادشاهی اردن از امنیت و پیشرفت عراق حمایت می‌کند. جزئیات زیادی در مورد دیدار سران دو کشور منتشر نشده است. همچنین مشخص نیست سفر شاه اردن به بغداد تا کی ادامه خواهد داشت. عبدالله دوم آخرین بار در سال 2008میلادی به بغداد سفر کرده ‌بود. طی این سفر او نخستین رهبر یک کشور عربی بود که پس از سقوط صدام به بغداد قدم می‌گذاشت. دو کشور حدود 180کیلومتر مرز مشترک دارند و اردن یکی از واردکنندگان اصلی نفت عراق است.

بهترین دوران روابط سیاسی میان اردن و عراق مربوط به دوره حکومت صدام حسین است. صدام نفت ارزان در اختیار اردن می‌گذاشت و اردن نیز دسترسی عراق به بندر عقبه در حاشیه دریای سرخ را در طول جنگ  هشت‌ساله با ایران تأمین کرده بود. روابط میان عراق و اردن از سال 2003پس از آنکه اردن به رغد دختر بزرگ صدام پناهندگی داد، دچار تنش بی‌سابقه شد. اردن تاکنون درخواست‌های عراق برای استرداد دختر صدام را رد کرده است. رغد شباهت بسیار به صدام دارد و به‌طور رسمی از داعش حمایت کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید