• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44702
+
-

اینترنت اشیا ؛ از تهدید‌تا فرصت

اینترنت اشیا ؛ از تهدید‌تا فرصت


درحالی‌که وزارت ارتباطات طی ماه‌های گذشته از چندین توافقنامه برای استفاده گسترده از اینترنت اشیا در کشور خبر داده به تازگی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یکی از تهدیدات علیه کشور را هوشمندسازی اشیا دانسته است. این مسائل به خوبی 2 نگاه کاملا متفاوت تهدید و فرصت را به مسئله اینترنت اشیا نشان می‌دهد.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل کشور در نشستی در این رابطه گفت: دشمنان با استفاده از این ظرفیت (اینترنت اشیا) قطعاً تلاش می‌کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را از جامعه ما به‌دست آورند؛ مثلاً با فروش دوربین‌های مداربسته و تعریف برنامه‌هایی برای آنها، کاری می‌کنند که این دستگاه‌ها هر چیزی را تصویربرداری کرده و یک نسخه از آن را به آدرس موردنظر ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور معتقد است: دشمنان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و در شرایط تحریم و فشار اقتصادی به‌دنبال ایجاد کمبودهای مصنوعی و در نتیجه تجمع مردم برای خرید کالای خاص می‌شوند تا این کالا در بازار با کمبود مواجه شود و در نتیجه ایجاد ناآرامی کند.


توافق برای افزایش بهره‌وری
وزارت ارتباطات طی ماه‌های اخیر توافقنامه‌های مختلفی را با دستگاه‌های مرتبط ازجمله وزارت نیرو و کشاورزی برای گسترش اینترنت اشیا در کشور امضا کرده‌اند. وزیر ارتباطات اعلام کرده که به‌صورت گسترده از اینترنت اشیا در جهت پیاده‌سازی‌ این سندها به‌ویژه برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق استفاده خواهد شد. به گفته وی، تهران یکی از شهرهایی است که اینترنت اشیا می‌تواند در پیشرفت آن سهم جدی داشته باشد.

اینترنت اشیا سامانه‌ای است که در آن دستگاه‌ها و چیزهای مختلف در یک شبکه به هم متصل شده و خدمات ویژه‌ای را به کاربر ارائه می‌کند. اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند تمام اطلاعات شهروندان و نیازهای آنها را زیر یک سقف و به‌صورت یکپارچه درآورده و از این راه به افزایش بهره‌وری در محیط‌های شهری کمک می‌کند. استارتاپ‌ها در چنین فضایی نقش جدی خواهند داشت و می‌توانند با ایجاد سرویس‌ها و اپ‌های تازه به بهتر کردن زندگی شهروندان کمک کنند. براساس یکی از توافق‌ها قرار است که وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات هوشمند‌سازی‌ شبکه انرژی کشور را با تکیه بر اینترنت اشیا تا 3سال دیگر عملی کنند. همچنین پیش‌بینی شده تا با استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی کشور، یک سوم مصرف آب کشاورزی کاهش پیدا کند.

چندی پیش هم قوانین و مقررات اجرایی اینترنت اشیا توسط شورای‌عالی فضای مجازی، به دستگاه‌های حاکمیتی ابلاغ شد. این مقررات اصول کلی حاکم بر اینترنت اشیا ‌مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات را به دستگاه‌ها و نهادهای کشوری ارائه کرده است.

ابلاغ این مقررات گام اول و مهم برای گسترش اینترنت اشیا در کشور در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف به‌حساب می‌آید. سامانه‌های دیجیتال با کاربردهای مختلف که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می‌شوند، نوع جدیدی از فناوری را در دنیا شکل داده‌اند که به نام «اینترنت اشیا» شناخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید