• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44615
+
-

هیاهوی تئاتری‌ها؛ دو قدم مانده به فجر

از برگزاری یک گردهمایی اعتراضی تا مدال رادی و تولد رفیعی

تئاتر
هیاهوی تئاتری‌ها؛ دو قدم مانده به فجر

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

برگزاری یک اعتراض مدنی و صنفی، تولدی برای 80سالگی علی رفیعی  کارگردان پیشکسوت تئاتر و سینما و برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر، 3اتفاق مهمی است که تئاتری ها را به جشنواره تئاتر در بهمن ماه می رساند.

اعتراض؛ از خیابان به سالنبیانیه برای 3‌قوا

به گزارش همشهری، ابتدا قرار بود گردهمایی اعتراضی در مقابل ساختمان جدید خانه‌تئاتر برگزار شود اما با جمع شدن تعدادی از اعضای خانه‌تئاتر و حضور بعضی از اعضای هیأت مدیره، این تجمع به داخل سالن نمایش خانه‌تئاتر هدایت شد و تبدیل به نشستی شد که در آن برخی سخنرانان به بررسی مشکلات این روزهای تئاتر و مشکلات صنفی پرداختند. در پایان نیز هنرمندان با امضای یک طومار، بیانیه‌ای را خطاب به روسای قوای‌سه‌گانه امضا و به تهمت‌ها و دخالت‌های غیرقانونی در این حوزه اعتراض کردند.
یکی از حاضران در این گردهمایی اکبر زنجانپور بود که به سخنرانی پرداخت. این کارگردان و بازیگر از ورود تئاتر خصوصی و مشکلات ایجادشده در تئاتر سخن گفت. وی با عنوان این مطلب که در تئاتر خصوصی باید سالن‌ها پر شود و به همین دلیل به جای «مخاطب» از تعبیر «مشتری تئاتر» استفاده می‌شود، عنوان کرد: «این نوع صحبت‌ها در حالی است که تئاتر پول ندارد اما تئاتر را به جایی رساندند که حتی کار سوفکل هم اجرا می‌شود. باید کاری کنیم که آن مشتری بخندد، کجای دنیا تئاتر متفکر درآمدزاست؟» محمود عزیزی و بهزاد فراهانی از دیگر سخنرانان این گردهمایی بودند. سپس بیانیه‌ای توسط ایرج راد خوانده شد. در بخشی از بیانیه به وضعیت فعلی و دخالت‌ها در تئاتر اعتراض شده: «با ابراز تأسف از وضعیت موجود، مسئولان محترم 3 قوه مقننه، مجریه و قضاییه را به هم‌نشینی و گفت‌وگو دعوت می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم بدیهی‌ترین حقوق جدایی‌ناپذیر هنرمندان تئاتر ایران که حق حیات عزتمند، حفظ شأنیت و کرامت، آزادی بیان، امنیت شغلی و روانی است از سوی آن قوای محترم مغفول واقع شده است. بایسته است در این برهه حساس از زمان به جای ایجاد حس یأس، ناامیدی و سرخوردگی به گشایش، نشاط و امید همت گماشته و نیروهای دلسوز فرهنگ و هنر را به فعالیت و تلاش بیشتر دعوت کنیم.» در ادامه این بیانیه آمده است: «ما امضاکنندگان به تهمت‌های سطحی و ناروایی که این روزها به تئاتر و هنرمندان شریف آن روا داشته معترضیم. » در پایان نیز هنرمندان اظهار امیدواری کردند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری، مرکز هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی وجاهت قانونی و مسئولیت‌هایشان را تبیین کنند.

تولد علی رفیعی در خانه برناردا آلبااسحاق جهانگیری همراه تئاتری‌ها

در اجرای ویژه نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی علی رفیعی، جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر، سالروز تولد ۸۰ سالگی علی رفیعی را روی صحنه تالار وحدت جشن گرفتند. صحنه نمایش «خانه برناردا آلبا» میزبان بازیگران و هنرمندان تئاتری شد تا به همراه اسحاق جهانگیری جشن تولد 80سالگی رفیعی برگزار شود؛ جشن تولدی که علی رفیعی، از آن خبر نداشت و تا پایان جشن بی‌هیچ سخنی تنها همکاران و بازیگرانش را نگاه می‌کرد. این مراسم هنگامی برگزار شد که اجرای نمایش «خانه برناردا آلبا» به پایان رسیده بود و کارگردان و بازیگران نمایش روی صحنه بودند. ابتدا مهدی هاشمی و گوهر خیراندیش در کلیپی تولد رفیعی را تبریک گفتند و سپس افشین هاشمی اجرای این برنامه کوتاه را بر عهده گرفت. در پایان این مراسم، جهانگیری با حضور روی سن تابلویی به این هنرمند اهدا کرد و بعد بیشتر هنرمندان در تالار روی صحنه آمدند و با خاموش شدن شمع تولد این کارگردان، عکس یادگاری گرفتند.

اهدای مدال اکبر رادی به مرزبانبرگزاری اولین جشنواره رادی

مـراسـم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر در حالی برگزار شد که دبیری افتخاری نخستین دوره را محمود دولت‌آبادی برعهده گرفته بود.  کارگردانی مراسم برعهده محمد رحمانیان بود اما این مراسم در طول اجرا نیز حواشی‌ای را به‌دنبال داشت و یکی از آنها کمبود جا برای حاضران در مراسم و همچنین وجود نقص فنی بود که رحمانیان از وضعیت سالن مراسم انتقاد کرد. بهزاد صدیقی، دبیر جشنواره نخستین سخنران مراسم بود که از زنده‌یاد اکبر رادی گفت و اینکه این جشنواره در سال‌های دیگر مورد حمایت قرار گیرد. حمیده بانوعنقا، رئیس هیأت مدیره بنیاد اکبر رادی و همسر زنده‌یاد رادی نیز در این مراسم به اهداف جشنواره اشاره کرد: «این جشنواره 2هدف دارد؛ نخست، بازنگری آثار اکبر رادی و دوم، شناسایی جوانان مستعد و علاقه‌مند به تئاتر و حمایت از آنها.» محمود دولت‌آبادی دبیر افتخاری جشنواره هم با خواندن بیت شعری صحبت‌های خود را آغاز کرد.  وی با عنوان این مطلب که رادی همچنان جریان دارد و این مدیون پویا بودن جوانی در جامعه ماست، ادامه داد: «جوانان کشور ما خواسته‌اند و می‌خواهند که زندگی از تپش باز نایستد، به همین جهت راه‌هایی پیدا کرده‌اند که ادامه آن ممکن باشد.» در ادامه، یک نمایشنامه‌خوانی با حضور علی عمرانی به نام «مسافران» از مجموعه «مرگ در پاییز» اجرا شد و در پایان برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی شدند که در برخی از بخش‌ها، هیأت داوران برگزیده‌ای را اعلام نکردند.  در نخستین دوره از جشنواره آثار در بخش‌های نمایشنامه‌خوانی، نمایشنامه‌نویسی، مونولوگ، بازیگری و نویسندگی مورد ارزیابی قرار گرفته بود. همچنین در نخستین دوره از این جشنواره، مدال اکبر رادی به مناسبت ۳۵سال پایمردی در اجرای آثار اکبر رادی به هادی مرزبان اهدا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید