• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44570
+
-

رفیق ترامپ

رسانه‌های آمریکایی از بررسی احتمال جاسوسی ترامپ برای روس‌ها خبر داده‌اند

رویداد
رفیق ترامپ


از زمانی که موضوع ارتباط پنهانی دونالد ترامپ با روس‌ها مطرح شده، شرایط هرگزچنین علیه او نبوده است. نیویورک تایمز از تحقیقات ضدجاسوسی درباره او در اف‌بی‌آی گزارش داده و واشنگتن‌پست رفتار عجیب او در پنهان‌کردن مدارک گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین را فاش کرده است. ابتدا این نیویورک تایمز بود که جمعه در گزارشی تکان‌دهنده خبر داد‌ که اف‌بی‌آی درباره این احتمال که ترامپ به دستور روسیه علیه منافع آمریکا فعالیت می‌کند، تحقیق کرده است. یک روز بعد، ابعاد عجیب دیگری از نوع ارتباط ترامپ با روس‌ها توسط واشنگتن‌پست مشخص شد: رئیس‌جمهور آمریکا وسواس عجیبی درباره ثبت جزئیات 5ملاقات خود با پوتین دارد و به دستور او، جزئیاتی از این دیدارها ثبت نشده است.

جاسوسی برای روسیه؟
هر‌چند تیم رئیس‌جمهور آمریکا و شخص خود او این گزارش‌ها را رد کرده‌اند، موجی از بدگمانی علیه ترامپ و ارتباط مرموز او با روسیه به راه افتاده است. نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشته است که تصمیم ترامپ برای اخراج یکباره جیمز کامی، رئیس سابق اف‌بی‌آی در بهار سال 2017، چنان غیرمنتظره بود که اف‌بی‌آی بعد از آن پرونده‌ای ضدجاسوسی علیه ترامپ باز کرد تا درباره اینکه آیا اقدامات رئیس‌جمهور تهدیدی علیه آمریکاست یا نه، تحقیق کند. مأموران اف‌بی‌آی همچنین به‌دنبال کشف این موضوع بودند که آیا ترامپ خواسته یا ناخواسته برای روسیه فعالیت می‌کرده است یا نه. چنین اتهام سنگینی، در شرایطی که برخی مقامات امنیتی و افکار عمومی آمریکا به ارتباط ستاد انتخاباتی او با روسیه مشکوک هستند، می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت ریاست‌جمهوری ترامپ باشد. برخی ‌مخالفان ترامپ او را متهم می‌کنند که با کمک مستقیم روسیه در انتخابات سال‌2016 به قدرت رسیده است. او بعد از به‌قدرت‌رسیدن هم در چند مورد رفتار عجیبی نسبت به روس‌ها داشته است، ازجمله در نشست هلسینکی با پوتین که در آن، عملا در مقابل سازمان‌های اطلاعاتی خود ایستاد و از روسیه در پرونده دخالت در انتخابات حمایت کرد. رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری آمریکا هم تحقیقات مفصلی را درباره ارتباط ترامپ با روسیه انجام داده ‌که بسیاری معتقدند می‌تواند در نهایت، باعث برکناری ترامپ شود. نیویورک‌تایمز گزارش داده ‌که نتیجه تحقیق اف‌بی‌آی بعدا به تیم مولر داده شده است.

پس از خواندن، بسوزان
واشنگتن‌پست هم در گزارش خود، به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که ترامپ جزئیات مذاکرات خود با پوتین را پنهان کرده ‌و در یک مورد حتی یادداشت‌های مترجم را از او گرفته و از او خواسته ‌درباره این ملاقات با مقامات ارشد آمریکا هم صحبت نکند. این نوع برخورد، بخشی از الگوی کلی‌تر ترامپ برای محافظت از جزئیات مکالمات و ارتباط خود با روس‌ها در مقابل اعضای ارشد دولت و دستیارانش است. در نتیجه این رفتارهای ترامپ، هیچ سند یا جزئیاتی از 5مذاکره ترامپ با پوتین، حتی در پرونده‌های بسیار محرمانه، وجود ندارد. این رفتار برای یک رئیس‌جمهور عادی آمریکا هم بی‌سابقه است چه برسد به رئیس‌جمهوری که از سوی برخی متهم است با کمک روس‌ها به قدرت رسیده است.

پاسخگویی متناقض
پیش‌بینی پاسخ‌های رسمی کاخ سفید در این‌باره چندان سخت نبود. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید بعد از هر دو گزارش، در بیانیه‌های مشابهی آنها را زیر سؤال برد و تلاش کرد با گفتن اینکه این گزارش‌ها ارزش جوابگویی ندارند، از آنها عبور کند. مایک پمپئو هم که در سفر منطقه‌ای در خاورمیانه به سر می‌برد، در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس، این ادعا که ترامپ تهدیدی علیه امنیت آمریکاست را «مطلقا مضحک» خواند. او هم همچون سندرز تلاش کرد گزارش نیویورک‌تایمز را نادیده بگیرد. او ایده تهدیدآمیز‌بودن ترامپ برای امنیت ملی را «احمقانه» خواند و گفت که ارزش پاسخگویی ندارد. اما برخلاف آنها، ترامپ تشخیص داد که باید به هر دوی این گزارش‌ها پاسخ دهد. او ابتدا در توییتر به‌شدت به نیویورک‌تایمز و جیمز کامی حمله کرد و نوشت که اخراج او، خواسته همه بود؛ «همه می‌خواستند او اخراج شود؛ هم جمهوریخواهان و هم دمکرات‌ها.» او همچنین درباره نوع رابطه‌اش با روس‌ها نوشت: «من از اوباما، بوش و کلینتون هم نسبت به روس‌ها سختگیرتر بوده‌ام.» ترامپ همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه فاکس نسبت به گزارش واشنگتن‌پست پاسخ داد: «من، مثل هر رئیس‌جمهور دیگری، مذاکره کردم. شما (به‌عنوان رئیس‌جمهور) با روسای جمهوری کشورهای مختلفی مذاکره می‌کنید. ما مذاکرات خوبی داشتیم. من چیزی را پنهان نمی‌کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید