• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44519
+
-

دور عراق در 5روز

پس از سفر ترامپ و پمپئو به عراق، وزیر خارجه ایران با هیأتی اقتصادی به این کشور رفت / ظریف در عراق در 3 سمینار اقتصادی شرکت می‌کند

دیپلماسی
دور عراق در 5روز

در همان روزی که تیم‌های فوتبال ایران و عراق در چارچوب رقابت‌های آسیایی به دیدار هم می‌روند محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در کربلا در سومین سمینار اقتصادی که میان سرمایه‌گذاران ایرانی و عراقی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. سال‌ها بعد از جنگ، رقابت و رفاقت به دو اصل در همکاری ایران و همسایه غربی‌اش تبدیل شده است.عراق این روزها از سوی آمریکا برای قطع همکاری‌های اقتصادی با ایران تحت فشار است اما در همین روزها هیأت 30نفره سیاسی؛ تجاری و اقتصادی ایران عازم بغداد می‌شود تا مذاکراتی را برای دوران پساتحریم پیش ببرد.

4 روز پس از سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان رهسپار بغداد شد تا با مقامات عراقی درباره همکاری‌های اقتصادی و سیاسی رایزنی کند.

این نخستین سفر وزیر خارجه ایران پس از آغاز به‌کار دولت جدید عراق است و از دورانی که ظریف به‌خاطر مذاکرات هسته‌ای مجبور به اقامت طولانی در یک کشور بود، سفر عراق را باید یکی از طولانی‌ترین سفرهای وزیر خارجه ایران به یک کشور قلمداد کرد. قرار است 3 همایش تجاری بین ایران و عراق در شهرهای بغداد، سلیمانیه و کربلا با حضور فعالان اقتصادی 2 کشور برگزار شود.

پیش‌تر ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد مردادماه امسال در مصاحبه با همشهری مجموع تبادلات ایران و عراق را 12تا 13میلیارد دلار عنوان کرد.
آخرین سفر وزیر خارجه ایران به عراق مربوط به پاییز سال گذشته است که برای شرکت در مراسم درگذشت جلال طالبانی، نخستین رئیس‌جمهور این کشور پس از سقوط صدام، به اقلیم کردستان رفته بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه روز شنبه با اعلام خبر سفر ظریف به عراق گفته بود که مدیران ارشد ده‌ها شرکت کارآفرین دولتی و خصوصی، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی خواهند کرد. قرار است رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، امروز دوشنبه در بغداد با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق دیدار کند.

ظریف در بغداد در یک سمینار اقتصادی که قرار است در هتل منصور میلیا برگزار شود، شرکت می‌کند. این سمینار با مشارکت تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و عراقی و به ریاست وزیر تجارت عراق برگزار می‌شود و محمدجواد ظریف نیز سخنرانی خواهد کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام کرد: وزیر خارجه ایران صبح روز سه‌شنبه عازم اربیل خواهد شد تا علاوه بر دیدار با مسئولان کردستان عراق در دومین سمینار اقتصادی که میان تاجران ایرانی و کردستانی برگزار می‌شود شرکت کند. وی ظهر سه‌شنبه به سوی سلیمانیه خواهد رفت تا با رهبران کرد دیدار کند. ظریف بعد از سفر به اقلیم کردستان عراق صبح روز چهارشنبه عازم کربلا خواهد شد تا در سومین سمینار اقتصادی که میان سرمایه‌گذاران ایرانی و عراقی برگزار می‌شود شرکت کند. وزیر خارجه ایران پس از پایان این سمینار به نجف می‌رود و روز پنجشنبه به ایران بازمی‌گردد. بی‌بی‌سی هم در رابطه با اهمیت سفر ظریف به عراق با اشاره به وابستگی اقتصادی عراق به ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا نوشته است: عراق روزانه هزار و ۳۰۰ مگاوات برق و ۲۸ میلیون مترمکعب گاز (برای تولید برق) از ایران وارد می‌کند.

اواخر هفته گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت برای رایزنی درباره همکاری دو کشور در زمینه انرژی به عراق سفر کرده بود.

العربیه در این رابطه نوشت: سفر ظریف در حالی انجام می‌شود که آمریکا فشارهای زیادی بر دولت عراق اعمال می‌کند تا این کشور را از همکاری اقتصادی با ایران دور کند.

مقامات عراقی تأکید کرده‌اند تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را اجرا نمی‌کنند.

طی سه هفته اخیر شاهد سفر دونالد ترامپ و مایک پمپئو، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور همسایه بوده‌ایم. سفرهای ترامپ و پمپئو به عراق هر دو از پیش اعلام نشده بودند. پمپئو پس از ساعاتی توقف در بغداد به اربیل رفته بود. حسن دانایی‌فرد، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه در رابطه با سفر ظریف به عراق گفته است: در 9‌ماه اخیر بیشترین صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق بوده است و درواقع عراق رتبه‌ اول را در این زمینه به‌خود اختصاص داده است.

ظریف در هفته‌ای که گذشت در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی سفری سه روزه به دهلی‌نو پایتخت هند داشت و با مقامات این کشور درباره همکاری‌های تجاری به‌ویژه فروش نفت و توسعه بندر چابهار رایزنی کرده بود. همزمان با این سفر هند اعلام کرد پرداخت پول نفت ایران به روپیه را آغاز کرده است.

روی اسب بازنده نباید شرط بست

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: پس از پیروزی بر داعش، برخی مشکلات در مسیر همکاری دو کشور از سوی برخی کشورها ازجمله آمریکا ایجاد شد که می‌خواستند در گسترش مناسبات میان ایران و عراق کارشکنی کنند اما خوشبختانه با تدبیر مسئولان دو کشور ناکام ماندند. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در بدو ورود به بغداد با نام بردن از آمریکا به‌عنوان اسب بازنده، به کشورها توصیه کرد که روی اسب بازنده شرط‌بندی نکنند. ظریف گفت: آمریکا 40سال است که در سیاست‌هایش علیه مردم ایران با شکست مواجه شده است. وزیر خارجه در نخستین برنامه خود در بغداد با همتای عراقی رایزنی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید